Fler palletciklid yngel :S

#1 - 28 oktober 2007 19:22
Heej, Min ena palett ciklid hona har ägg i magen och har lagt dom flästa i en rot. Finns det något bra sett att få ynglerna att överleva. I förra kullen överlevde bara 5 som är i mitt andra akvarium nu :S
#2 - 28 oktober 2007 19:56
Nja, det är bara att låta dom träna upp sig, dom blir bättre föräldrar ju mer kullar dom föder upp. Har du några andra fiskar i akvariumet?
#3 - 28 oktober 2007 19:59
Ja, 3 fembands barber, 3 platys, 2 siamensis och 5 neonregnbågsfiskar.
#4 - 29 oktober 2007 12:27
Yejjeh skrev:
Ja, 3 fembands barber, 3 platys, 2 siamensis och 5 neonregnbågsfiskar.

De äter ju säkert up en del yngel förståss, inred botten med många små grottor och små rötter så har ynglen alltid någonstans att simma undan när de andra fiskarna kommer och vill äta dem.;) Sedan måste du förståss se till att ynglen får [SIZE=3]mat[/SIZE] när de är nykläckta och precis frisimmande, vad matar du med?
Man kan ge ynglen artemianauplier, men det är lite meckigt att kläcka dessa små räkdjur, lättare är det att odla micromask, de lever dessutom längre i akvariet, artemia dör efter bara någon/några timmar i sötvatten. Sedan kan man också ge frysta bosmider/smådafnier, smulat torrfoder och sedan finns det ju yngelmat i droppform också....:D
#5 - 29 oktober 2007 12:29
PS: dra inte upp för många yngel av vanliga palettciklider, du kan få problem att sälja dem när de blivit vuxna, satsa istället på Apistogrammor om du vill odla dvärgciklider, det finns många arter att testa, men de är ju förståss från Sydamerika. Men de är lättare att få sålda, samt att man kan få bättre betalt för dem. DS.
#6 - 30 oktober 2007 12:02
Taack :D
#7 - 18 november 2007 20:38
Förlåt att jag avbryter men jag har total kaus i mitt akvarium.
Jag har 8 tigerbarb och hela stimmet har prisis lekt/håller på + 4 platy varav två alldeles snart ska föda + ett par palettciklider som har ägg som håller på att kläckas kan jag ha alla yngel i ett 25 liters akvarium utan att någon art äter upp en annan?

Behöver ett snabbt svar
#8 - 18 november 2007 20:43
Hmm, barbernas yngel kommer att vara pyttesmå, paletterna kan ta hand om deras yngel själv, platyna kan du flytta över till 25-liters. Barbernas yngel medför en hel del pysslande.

Annons