Fler och mindre vattenbyten..eller inte?

#1 - 6 november 2007 14:04
Kan jag ändra mina rutiner för mitt 100 liters kar...
Jag byter nu 20 liter i veckan...
kan jag ändra om detta till att jag byter 1-2 liter dagligen iställlet...

Det skulle iaf vara mycket skönare att ha ett enlitersmått man bara öser med några gånger istället för att stå där o vingla med hinken...
Är det rent av bättre?
#2 - 6 november 2007 14:36
Skaffa dig en slang och kör med hävert i stället. Enl. mig det absolut smidigaste sättet, men då byter jag ca 200l i veckan också ;)
#3 - 6 november 2007 14:37
jag tycker du sköter dina vattenbyten bra. men om du tycker det är lättere och byta varje dag så kan du ju göra det annars så kan du ju ha ett tex 1 litersmått som su häller från hinken ner i akvariet
#4 - 6 november 2007 17:07
hlafk skrev:
Kan jag ändra mina rutiner för mitt 100 liters kar...

Jag byter nu 20 liter i veckan...

kan jag ändra om detta till att jag byter 1-2 liter dagligen iställlet...

Det skulle iaf vara mycket skönare att ha ett enlitersmått man bara öser med några gånger istället för att stå där o vingla med hinken...

Är det rent av bättre?
ja dagliga små byten är det idealiska om man orkar vill säga... 4-5L per dag blir nog lagom till ditt kar, lite beronde på hur mycket fisk du har och hur mycket mat du ger!
#5 - 6 november 2007 19:41
jag har hävert för att ta ut vattnet det är rätt lugnt och behagligt men sen använder jag häverten för att hälla i det igen för att ha en kontrolerad stråle och sådär men då måste jag ta en hink(som jag har vatten i ett dygn före bytet) och står på en stol för att få hinken över akvariet och liksom häverta och det är så tråkigt det där sista momentet att man lätt skjuter fram vattenbytet någon dag...

1 liter är ju en väldigt lätt hink liksom
#6 - 6 november 2007 21:30
Kör lång slang från badrummet, då får du vattnet i avloppet direkt när du tömmer. Har du inte något skummt jätte klorerat vatten (inget kommunalt vatten i Svergie vad jag vet)så går det utmärkt att fylla via slang direkt i karet.
#7 - 7 november 2007 20:03
Vad har du för temperatur på vattnet när du fyller karet?
Har för mig att varmvatten innehåller rätt mycket koppar, som väl inte brukar vara bra för gälarna. Kör hinkmetoden själv, men det är ju som hlafk säger lite vingligt och tungt.
#8 - 7 november 2007 20:28
heeke skrev:
Kör lång slang från badrummet, då får du vattnet i avloppet direkt när du tömmer. Har du inte något skummt jätte klorerat vatten (inget kommunalt vatten i Svergie vad jag vet)så går det utmärkt att fylla via slang direkt i karet.

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Samma här, har en "vatten pistol" eller vad man ska kalla det, som har ett dusch läge som jag använder. Håller munstycket ca en decimeter över vattenytan så det blir en rejäl luftning. Har sedan ett par månader använt enbart kallt vatten. Det innebär att en temperatursänkning ner till ca 20 grader när jag byter i mitt 180 liters, vilket fungerar alldeles utmärkt.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter att jag införde kallvattensbyten så har jag fler fiskar som leker i mitt 400 liters SA-kar.[/SIZE][/FONT][/COLOR]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]PS: I trädgårsdaffären så har bla Gardena kopplingar som fungerar att gänga på dusch eller badkars tapparna. (Hmm, tapparna = utloppet, låter helt fel men det är ju inte kran för den vrider man ju på:confused:)[/SIZE][/FONT]
Bilagor:
#9 - 7 november 2007 21:16
Jag använder också slang för tömning och på fyllning.

Vid tömningen så har jag använt gardenakopplingar och kopplat på häverten på slangen så jag kan slamsuga på en gång. Andra änden direkt i avloppet på duschen.

Sen kopplar jag bort häverten och skruvar på andra sidan, där jag har andra kopplingar som passar till duschslangen (skruvar bort handtaget först) och spolar först igenom slangen så all smuts som finns där försvinner och kollar samtidigt tempen.

Det finns kopplingar som har ett vred som man kan stoppa strålen med (vet ej vad det heter) som funkar kanon. För då kan du he på vattnet, låsa vredet och gå till karet med slangen för att fylla på, sen stänga vredet igen och gå tillbaka med slangen.
Jag tycker det känns tryggare än att lämna slangen medan jag går till badrummet för att stänga av.

Från början gjorde jag så att jag spolade upp tempererat vatten i en hink som jag sen stoppade termometern i för att kolla tempen, men nu har jag lärt mig hur jag ska ställa temp.vredet på duschen för att få rätt temp.

Jag fyller på med vatten som är ett par grader kallare än karet dvs ca 20 grader.
#10 - 7 november 2007 21:44
Jag kör samma temp på vattnet från kranen som i karet. Ev. koppar är jag inte så orolig för. Jag gissar att det är betydligt mindre koppar i kranvattnet än vad jag får via växtnäringen.

Annons