Fler guldgurami?

#1 - 12 november 2007 12:14
Har idag 5 guldgurami varav en är en kraftigt dominant hane (och en eller två av de andra är nedtryckta hanar). Alla fiskarna ska flytta till 375 liters.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha fler guldgurami, men frågan är om det funkar att sätta in fler? Någon som har erfarenhet av detta? De 5 jag har är ganska stora, snudd på fullvuxna. Ska jag isf satsa på samma storlek (fast välja exemplar med kort ryggfena) eller på yngre?

Vill ju inte gärna skapa osämja i lägret..
#2 - 12 november 2007 19:41
Ingen som har erfarenhet av detta?
#3 - 12 november 2007 21:18
jag tror att om du köper fler guldgurami så kommer din dominate hane att jaga dem....men om du nu köper dem så tror jag nog att det med blir lungt när de kmr i ditt 375 liter...stor plats åt dem...har du mycket växter?...så att de kan gömma sig.
#4 - 12 november 2007 21:21
Äntligen ett svar! :D
Jo, det kommer att vara mycket växter, rötter och grottor i det. Kanske ska planera in köpet så den gamla hanen inte hinner bli allt för hemmastadd i det nya karet.
Tror du på yngre eller lika stora (som kan "hävda" sig bättre)?
#5 - 14 november 2007 10:42
skitbra...tror att om du köper mindre gurami så tror jag nog att din dominante hane spöa upp dem...se om du hittar gurami i ungefär samma storlek...och gärna några honor:)
#6 - 14 november 2007 10:46
Ja, jag kommer att satsa på små, runda ryggfenor och hoppas på att det är honor! :)
Så bra, tackar för svaret! Ska förbereda min djuraffär, så det finns i rätt storlek! Sen kan man bara hoppas att det fungerar och att inte Mr Dominant får tuppjuck! Annars kanske han åker tillbaka till affären.. ;)
#7 - 14 november 2007 17:04
hehe :p...jaja. om han får ryck på de nya så får han komma tbx till affären.

Annons