fler fiskar till 250 liters !?

#1 - 30 augusti 2004 21:54
Hejsan!

I mitt 250l hörnakvarium har jag nu följande:

4 st scalarer 2 koi och 2 guld (ca 5-6 cm)
14 st "stora" kilfläcksrasboror (3,5-4cm)
3 st siamensis (5-6cm)
1 st Ancistrus (8cm)

Karet känns för tillfället lite glesbefolkat (fastän det är tätt planterat med svärdplantor, valisineria och anubias bland stenar och rötter).

Helst av allt skulle jag vilja ha någon fredlig BLÅ fisk i storleksklassen 6-10 cm, Guramis går bort då jag sett alltför många agressiva sådana. Diskus skulle kunna vara ett alternativ men de är så förbaskat dyra och dessutom känsliga. Jag har knackat fingrarna blodiga mot tangentbordet [:-5] i jakt på alternativ bland fiskbeskrivningarna... Please help me!

P.S. Alla bra tips premieras med ett varmt tack [;)]
#2 - 31 augusti 2004 00:01
Inpaichthys kerri, Kerritetra, skulle nog platsa. De ser ut som mindre, Nematobrycon palmeri, Kejsartetror. Bilden i Zoopets fiskarkiv gör den inte alls rättvisa. De är i vart fall metallglänsande blå och svarta. Phenacogrammus interruptus, Kongotetra, blir nog lite för stor (8 cm som vuxen).

Annars så har du följande platskrav på de fiskar du har:
Pterophyllum scalare, Skalarer: 4 * 16 cm = 64 liter
Rasbora heteromorpha, Kilfläcksrasbor: 14 * 5 cm = 70 liter
Crossocheilus siamensis, Siamensis algätare: 3 * 15cm = 45 liter
Ancistrus dolichopterus, Skäggmunsmal: 1 * 13 cm = 13 liter

Notera att det är VUXNA djurs längd som räknas, samt att det är en REKOMENDATION. Man får ha färre fiskar [;)]
Detta blir då ca 190 liter totalt. Då kan du ha 60 cm fisk. Dvs ett litet stim Inpaichthys kerri: 4cm * 15 = 60 liter. Eller Nematobrycon palmeri: 6cm * 10 = 60 liter.

Annars några Anamoräkor för att hålla efter alger och mat som inte de andra fiskarna kommer åt något att rekomendera. De är trevliga djur.
#3 - 31 augusti 2004 00:38
Tack för svaret! Kerritetran får för stunden ligga främst på listan, jag funderar även på att köpa till 2 scalarer... får se hur det blir!

Annons