Fler fiskar?

#1 - 20 november 2006 12:29
Tjena!
Jag har ett 180liters med 1st pictus-mal (8cm), 1st Fjärilsfisk (6cm) 1st silverhaj (6cm) och 8st svarta fantomtetror (ca 2-4cm).
Min fråga är nu om det går att plantera in 6st metallpansarmalar i akvariet eller blir det för trångt och funkar de bra med pictusmalen?

Jag vet ju också att silverhajen kommer att bli större, men hur stor kan den växa till sig i ovan nämnda akvarium?
#2 - 20 november 2006 13:30
Jag tycker det vore elakt mot silverhajen att ha kvar den när den har blivit större än 10-15cm.

Skaffa par till din mal och din fjärilsfisk. Och dubbla stimmet på tetror. Jag tror ett gäng pansarmalar skulle funka fint om du har mycket rötter och stenar.
#3 - 20 november 2006 13:51
Jag hade också funderingar på silverhajen när jag köpte den, men i butiken där jag införskaffade den sa de att det inte var nått problem då den skulle anpassa sig efter ytan. Men om det är som du säger får jag försöka skaffa ett bättre hem till den, vill ju på intet sätt att den ska fara illa.

Nu vet du säkert bättre än jag men om jag gör som du säger kommer det ju bli 2st pictusmalar, 2st fjärilsfiskar, 16st fantomtetror och sen då 6st pansarmalar. Blir inte det lite väl mycket fisk för 180 liter?
#4 - 20 november 2006 14:53
Det är elakt att anpassa fiskar efter ytan, precis som det är med andra djur. Man bör alltid sträva efter att göra det så bra som möjligt för fiskarna. Har för mig att det har funnits en annons här på zoopet från en som vill köpa stora silverhajar till sitt STORA akvarium.
#5 - 20 november 2006 14:56
Den mängden fisk borde funka bra i ditt akvarium. Läste nu att pictusmalarna helst vill ha ett större kar men än så länge är det ett senare problem eftersom de inte är sådana storsimmare.
#6 - 20 november 2006 15:13
_Lena_ skrev:
Har för mig att det har funnits en annons här på zoopet från en som vill köpa stora silverhajar till sitt STORA akvarium.

Kul att man är ihågkommen:) Silverhajar trivs absolut bäst tillsammans med andra silverhajar. När vi hittade våran 35cm Bamse så gick han i ett jättelitet akvarium helt ensam, inte ens mindre silverhaj kompisar kunnde affären bidra med.[:(!]

Han var tjock, deppig och hade nästan helt givit upp livsglädjen. Vi prutade ner det orimliga priset och tog med honom hem. Han fick först sitta i kanantän i 350liter i ett par veckor, men han såg så sorglig ut.:(

Sen släppte vi i honom i 840L. Först blev han chockad eftersom han inte träffat en annan fisk på jättelänge. Han var jätteorolig och kunnde kasta sig in i glaset när man gick förbi. [B)]

Nu ca 4-5 månader senare är han i fin fin form, äter bra och älskar att busa med sina mindre kompisar (tot 11 silverhajar 15-35cm). Man kan verkligen se hans glädje av att kunna röra på sig i akvariet. Han är inte alls rädd längre.:D

Så ha alltid minst 4 silverhajar i ett relativs stort akvarium. När de blir stora, 15cm och uppåt, så tycker jag att de förtjänar ett riktigt stort hem. De älskar att simma fort och busa.:D
#7 - 21 november 2006 16:00
Usch nu mår jag ju nästan lite dåligt, nä då men jag tror inte det är ett akut problem det här. Har pluggat på om silverhajarna och vad jag kan utröna är han iaf just nu en väldigt glad och lycklig fisk, kollar färmst på beteendet. Men det är helt klart att när han växer till sig (12-15cm) ska han ha ett större hem.

Jag är fortfarande väldigt kluven till att sätta in en pictusmal till i akvariet, och det här med att han inte simmar mycket är inte heller rätt. Han trycker i sin grotta ca 5 min sen ger han sig ut och söker av hela botten samt rutorna i ca 20 min, så håller han på hela tiden så länge det är tänt. Han blir ännu värre när det är matdags, han går fullständigt bärsärk i karet när han får vittring på maten och kryssar fram och tillbaka över ytan som en motorbåt, hade han inte varit lite trögtänkt i början hade de andra fiskarna knappt fått någon mat överhuvudtaget, tips hur jag kan lösa det här vore också välkommet. Huvudfödan är flingfoder, testa med någon tablett kanske som håller han sysselsatt?
#8 - 21 november 2006 16:15
Köp pulver oxå och annat som sjuker fortare om han främst äter från ytan.
#9 - 21 november 2006 18:12
Hur stor är din silverhaj?

Ditt akvarium går säkert bra att ha ett tag framöver men jag tycker nog ändå att du åtminståne ska ge den en eller två kompisar.
#10 - 21 november 2006 18:18
_Lena_ skrev:
Jag tycker det vore elakt mot silverhajen att ha kvar den när den har blivit större än 10-15cm.

Skaffa par till din mal och din fjärilsfisk. Och dubbla stimmet på tetror. Jag tror ett gäng pansarmalar skulle funka fint om du har mycket rötter och stenar.
Det dröjer innan silverhajen har blivet så stor till det karet.:)
#11 - 21 november 2006 22:01
Azeah: Jag uppskattar kroppen till 4,5 cm och sammanlagt 6cm med skjärtfenan, vi snackar med andra ord inget monster precis ^_^
Grejen är ju den att just nu verkar han må bra, "knäpper" väldigt mycket, extremt nyfiken (på intet sätt skygg, äter gärna ur handen och naffsar på fingrarna) samt är väldigt lugn och stabil i största allmänhet. Jag är däremot orolig att om jag införskaffar en till och det på så sätt blir för litet utrymme och båda två helt plötsligt mår dåligt pga det har jag ju gjort bort mig.
Se ovan för mer info om vad för andra fiskar jag har samt deras längd.

Annons