flåsande fiskar hjälp!

#1 - 13 november 2005 11:45
Hej!

Startade upp mitt akvarium för ett par veckor sedan. Först fick det stå med växter i ca en vecka sedan för ca 1 vecka sedan köpte jag två guldguramis. de har verkat trivas utmärkt den här tiden. I morse såg jag dock att de låg vid botten i ett hörn och "flåsade". Ligger där mest hela tiden förutom att de ibland simmar iväg och gör "utfall" mot rutan/botten dvs det ser ut som när en fisk blir skrämd, simmar jättesnabbt och slår emot det som är i närheten. Kan det vara att de kliar sig? Ser inget direkt konstigt på kroppen. Har kollat nitriten och den är ok.

Snälla hjälp, jag är mycket orolig.
#2 - 13 november 2005 12:40
Inga vita prickar på kroppen? Om dom kliar sig så kan det vara det.....
#3 - 13 november 2005 13:12
Den erfarenhet jag har av gurami av olika modell är att de kan vara mycket fega och ängsliga under flera veckor efter att man köpt dem även om man tar det försiktigt i början. De håller sig undan, vågar sig inte fram när man matar, gömmer sig så fort de ser rörelser i rummet och gör dylika "sprattlande" utfall för att komma undan. Efter ett tag (1-3 veckor beroende på) brukar de dock känna sig hemma och bli riktigt kaxiga. Har fått för mig att det underlättar om det finns andra fiskar i karet så de blir vana vid lite liv och rörelse... :) Håll bara ögonen på dem så de inte ser sjuka ut så tror jag inte det är något att vara orolig för...
#4 - 13 november 2005 13:26
Jaa, det hände ju mina med!!!! *minns nu*
Skaffa flytväxter eller mycket höga växter i bakgrunden så kanske dom inte trycker vid botten, utan vågar sig upp. Så vande jag mina.. jag fyllde karet med växter - överdrivet mycket - så dom vågade röra sig genom karet med skydd av växterna.. när dom sedan blev modiga så var det i lagom tid tills mina växter blev krassliga, så dom åkte ut... nu har jag 20-30 strån med valisinera i ett hörn, men där är dom inte längre ändå.. dom är framme jämt och går till o med att klappa på.
#5 - 13 november 2005 14:14
Ammoniak?
#6 - 13 november 2005 14:19
Byt 30 % vatten, kolla PH värde.

Vad har du för temperatur?
Syresättning?
#7 - 13 november 2005 16:46
Hej!

Ja, de var lite skygga den första dagen, men sedan har de simmat omkring och lekt med varandra och verkat må hur bra som helst. Men nu verkar det som sagt som om de "gömmer" sig. Den ena kurar bakom utsuget till pumpen och den andra nere vid botten bakom växter.

Ph har jag kollat det ligger på 8, samma nivå som vattnet hade från kran.

Ammoniak? Vad innebär det hur kan jag kolla det?
#8 - 13 november 2005 16:56
Efter en vecka bör ammonum/ammoniakvädet vara nästan "på topp" och med pH åtta på gränsen till dödligt giftigt.
Byt 50 % vatten och kolla om fiskarna mår bättre.
Det finns ammoniumtest att köpa.
#9 - 14 november 2005 20:20
Hej!

Har idag bytt vatten och tillsatt nitrivec. 4 timmar senare är fiskarnas beteende oförändrat. När borde man se en förbättring? Kan de vara skadade för gott?
#10 - 14 november 2005 21:32
Av ammoniak, ja kanske, men inte säkert, de kan bli stressade av dåligt vatten.
#11 - 14 november 2005 22:00
[QUOTE=callaway]Hej!

Startade upp mitt akvarium för ett par veckor sedan. Först fick det stå med växter i ca en vecka sedan för ca 1 vecka sedan köpte jag två guldguramis. de har verkat trivas utmärkt den här tiden. I morse såg jag dock att de låg vid botten i ett hörn och "flåsade". Ligger där mest hela tiden förutom att de ibland simmar iväg och gör "utfall" mot rutan/botten dvs det ser ut som när en fisk blir skrämd, simmar jättesnabbt och slår emot det som är i närheten. Kan det vara att de kliar sig? Ser inget direkt konstigt på kroppen. Har kollat nitriten och den är ok.

Snälla hjälp, jag är mycket orolig.[/QUOTE]Hur mycket cirkulation har du??? om det är väldigt strömmt i vattnet så gömmer dem sig på botten eller bakom växter för dem gillar inte det alls det är ansträngande för dem. dem där utfallen du pratar om är nog lekbeteendet... dem liksom snärtar till mot en växt eller inredning och det får jag själv erfara då jag har en guldgurami som upprepande snärtar till glastermometern ååååå det gan vara ganska irreterande[:-5] lycka till iallafall!!!

Annons