Flämtar?

#1 - 30 mars 2009 15:12
Hejsan, mina fiskar håller sig vid ytan ibland och "flämtar". Några ligger även på botten ibland. Vad kan det bero på? Har medicinerat för en dryg månad sen.. Kan det bero på det?
#2 - 30 mars 2009 16:00
det låter lite som förgiftningssyptom (typ nitrit), testa att byta ca 30% av vattnet och se om det hjälper :)
#3 - 30 mars 2009 16:23
Kan vara syrebrist. Det är den vanligaste orsaken till att fiskar står vid ytan och "flämtar"
Kolla cirkulationen samt byt vatten som martinah86 sa.
Det hjälper mot både nitrit och syrebrist.
#4 - 30 mars 2009 16:24
Om det är Nitrit så kan det hjälpa att hälla i lite salt i karet för att minska den skadliga effekten. Om det är ett nytt kar så skall man inte byta vatten.

Kan även vara dåligt syresatt vatten, kolla så att det finns rörelse på vatten ytan.
#5 - 30 mars 2009 16:40
förgiftningssymptomen som nitrit ger uppstår just eftersom nitriten tränger undan syret i fisken om jag inte minns fel..resultatet blir att de flämtar efter luft :)
#6 - 30 mars 2009 16:54
martinah86 skrev:
förgiftningssymptomen som nitrit ger uppstår just eftersom nitriten tränger undan syret i fisken om jag inte minns fel..resultatet blir att de flämtar efter luft :)

Om man nu skall vara enligt regelboken så är det dom röda blodkropparna som förstörs (dom trasporterar syre) MEN nitrit pressar INTE ut syret :) Salt lindrar.

/Darek
#7 - 30 mars 2009 17:04
jag vet dom röda blodkropparnas funktion ;).

i vilket fall som helst. hade för mig att nitrit hade samma verkan som kolmonoxid, mao, det binder lättare till hemoglobinet än vad syre gör. därav tränger det undad syret så att säga så att kroppen tar upp nitritet istället för syret under andningen. sa aldrig att det pressar ut syret, sånt går inte jö :P

men kan ju ha fel :P
#8 - 30 mars 2009 17:06
Tränger undan Syret tycker jag att det är samma sak som att pressa ut. Men det är inte samma sak om man nu håller sig till vetenskapen som du började ;-)
#9 - 30 mars 2009 17:44
Ett nitrit test ,salt och vatten byte är det bästa.
Annars så kan man använda nitrivec som e suveränt bra vid höga nitrithalter.
Har alltid funkat för mig. :)

Annons