flämtande vid ytan

#1 - 15 juni 2009 11:29
hej.
jag startad upp ett 200 liters kar igår. hade 100 liter nytt vatten och 100 liter från mitt gamla akvarium.
nu flämtar fiskarna och simmar vid ytan :(
nån som varit med om liknande eller har nåt tips på vad det kan vara?
#2 - 15 juni 2009 11:33
Det är nitrit.
Gör ett stort vattenbyte, lös upp en tesked bordssalt (gärna med jod) i en kopp vatten och häll i. Gör gärna ett nytt vattenbyte imorgon, dra ner kraftigt på matningen den närmaste veckan.
#3 - 15 juni 2009 11:43
okej. jag har ett salt hemma det står:
NaCl 99,6
klumpförebyggande medel E535/536 är tillsatt.
kan man använda det?
#4 - 15 juni 2009 12:27
Varför nitrit? Så fort går det väl inte. Hon gjorde ju i princip ett 50% vattenbyte till sitt gamla vatten igår. Om det var vatten från ett inkört akvarium och det späddes med 50% nytt vatten så kan inte nitriten ha hunnit uppstå än. Hur menar du?
Guest
#5 - 15 juni 2009 13:01
Filtret har inga bakterier än om de är nytt. o drf fick hon nitrit.
#6 - 15 juni 2009 13:10
filtret var inte nytt... använt i ett år.
Guest
#7 - 15 juni 2009 13:14
Har de stått utan vatten, medans du bytte kar? Har de stått avstängt?
#8 - 15 juni 2009 13:21
klämde ur lite skit ifrån det gamla filtret, det var fortfarande blött så inga bakterier har hunnit dö. hoppas de kan hjälpa lite.
Guest
#9 - 15 juni 2009 13:27
Stog de avstängt? Isf hur länge..
#10 - 15 juni 2009 13:37
det vet jag inte.
det stog avstäng när jag köpte det.
Bilagor:
Guest
#11 - 15 juni 2009 13:50
Då är dom döda ;) Ett filter får inte stå avstängt längre än ~1h...
#12 - 15 juni 2009 14:15
jag vet det
#13 - 15 juni 2009 14:40
Kan det inte vara så att akvariet du startade upp igår utsöndrat giftiga partiklar från filtret?
Rengjorde du filtret ordentligt innan du startade upp? Om man inte gör det och filtret har döda bakterier så blir det som gift i akvariet när pumpen startar och flödet i filtret skickar ut "skiten".

Isf. Rengör filtret ordentligt. Gör ett stort vattenbyte och börja om med urkramning av inkört filter i nya karet.
Har du vattenberedningsmedel hemma kan du gott pytsa i det med.
#14 - 15 juni 2009 15:33
Alltså ingen nitrit, som jag misstänkte. Nitrit tar längre tid att byggas upp. Nu fanns inte ens förutsätningarna för nitrit; dvs hög nivå av ämnen i kväveomsättningen.

Högt pH i vattnet du använder vid vattenbytet? Luktar det något i karet?
#15 - 15 juni 2009 15:56
Vad som låg närmare till hands var en ammoniakchock, det var min första tanke när jag såg tråden. Mycket ammonium i det gamla vattnet + stora mängder vatten med högt pH räcker för det. Att det inte var nitrit tycker jag framgick av beskrivningen.
Att någon sätter i ett icke rengjort filter som legat en tid med gammalt vatten i är kanske inte det första man tänker på, låter ganska otroligt egentligen.
Jag kan inte se att det är avgjort vilket felet var, Ninas förslag har förhoppningsvis klarat den akuta krisen.
Tobbe
#16 - 15 juni 2009 16:15
Tobbe R skrev:
Vad som låg närmare till hands var en ammoniakchock, det var min första tanke när jag såg tråden. Mycket ammonium i det gamla vattnet + stora mängder vatten med högt pH räcker för det. Att det inte var nitrit tycker jag framgick av beskrivningen.

Att någon sätter i ett icke rengjort filter som legat en tid med gammalt vatten i är kanske inte det första man tänker på, låter ganska otroligt egentligen.

Jag kan inte se att det är avgjort vilket felet var, Ninas förslag har förhoppningsvis klarat den akuta krisen.

Tobbe

[COLOR=black][FONT=Verdana]Det som talar emot ändå är att symtomen snarare är hyperaktivitet än syrebrist när det blir ammoniak i karet. Hur snabbt kan nitrit egentligen uppstå efter en ammoniakchock?[/FONT][/COLOR]
#17 - 15 juni 2009 17:45
Hur varmt är det i vattnet?
Hur är ytcirkulationen?
#18 - 15 juni 2009 19:44
han jag köpte det av sa att den va inställd på 26 grader... men på termometern så visar det 30 grader... viket är för varmt jag vet. men termometern visade det även när det inte va vatten i.
och vattnet känns inte så varmt.
#19 - 15 juni 2009 20:17
lina199o skrev:
han jag köpte det av sa att den va inställd på 26 grader... men på termometern så visar det 30 grader... viket är för varmt jag vet. men termometern visade det även när det inte va vatten i.

och vattnet känns inte så varmt.

Att doppvärmaren är inställd på 26 grader betyder inte att vattnet är det.
Skaffa en termometer som funkar, är vattnet för varmt kan det vara syrebrist och därav flämtandet.

Hur va det med ytcirkulationen?
#20 - 15 juni 2009 21:46
Det här måste vara ett skämt, ingen kan väl vara så här okunnig? Om man har en termometer som visar 30 grader får man anta att det är 30 grader tills man verifierat annat. Nu stämmer det ju med symtomen, typisk syrebrist.
Vi talar om levande djur här, man är skyldig att känna till grundläggande fakta om hur man tar hand om dem annars ligger det mycket nära djurplågeri.
Tobbe
#21 - 15 juni 2009 22:47
Lugn nu. Med tanke på att termometern visade 30 grader även utan vatten så fungerar den inte. Onödigt bara att ta upp temperaturen och skriva 30 grader när termometern bara är att slänga. Sedan instämmer jag i att gradangivelserna på doppvärmarna helt borde tas bort. Kolla tempen och återkom. Även 30 grader känns relativt svalt för handen om man inte kylt ner handen innan.

Sedan har du fiskar som går bra i 24-25 grader. Platyn trivs i ännu svalare. Så om du sänker temperaturen lite så kan vattnet lättare ta upp syre. Finns ingen anledning att dra på om du inte ska föda upp fisk.
Guest
#22 - 15 juni 2009 23:26
Jag har kopplat ur mina doppvärmare helt. Sommar o karen håller 25själva nu. (utan täckglas.)
#23 - 16 juni 2009 05:28
Som sagt, dra ur doppvärmaren helt. Iaf tills du har en termometer som funkar. Doppvärmare är bara onödigt nu på sommaren och här använder vi inte doppvärmare alls i vissa kar. Som Narii skriver så brukar det ändå hålla sig runt 24-25 grader även utan doppvärmare.
#24 - 16 juni 2009 07:15
Följ Azurs råd om nitrit, och har du inte gjort det så är det läge att skaffa ett dropptest för nitrit och kolla vad det ligger på.
Nitrit kan komma väldigt fort om du har otur, och gör du inget åt det så kan det gå åt pepparn ganska snabbt.
Bilagor:
#25 - 16 juni 2009 12:58
dom har slutat flämta nu.
de var kanske stressigt för dem att byta kar.
men allt är bra nu.
tack för alla svar ändå.
Mvh lina
#26 - 16 juni 2009 17:02
Skönt att det löste sig :)
#27 - 16 juni 2009 18:56
ja :D tack så mycket!

Annons