Flämtande Geophagus

#1 - 7 juni 2005 20:49
Hej, sedan en knapp vecka så har har mina åtta Geophagus sp. "Tapajos Orange Head" blivit sex och ytterligare två verkar lite krassliga. De flämtar hela tiden och håller sig undan. Ingen visade/visar några tecken på sjukdom, inga begynnande hål i huvudet, inga sår vare sig på fenorna eller på kroppen, men de har slutat med att tugga sand.
De övriga fyra är hur pigga som helst, och går tuggar på som vanligt. Innan detta hända höll alla sams, men nu verkar en av dem vara på de övriga lite mer.
De är bara 4-5 cm och går i ett 375 liter kar med 5 Bolivianska fjärilsciklider och två malar som helt lämnas i fred.
Jag har följande vattenvärden pH 7.0, nitrit 0, nitrat 0 och KH 4. Värdena har varit stabila sedan karet startades och jag byter c:a 30% av vattnet varje vecka.
Är det någon som kan ge mig tips på vad som kan vara fel? :confused:
Det känns som jag måste göra något innan fler drabbas.

/Claes
#2 - 7 juni 2005 23:42
använder du stickor när du mäter ?
isåfall kasta dom och köp dropptester.
vill du veta varför så använd sökfunktionen och sök på "stickor"

är karet nystartat ?
#3 - 8 juni 2005 07:18
Hej

Jag använder inte stickor, utan JBL's dropptester. Har inte sett några negativa kommentarer om dom här på forumet.
Akvariet har varit igång i ett halvår ungefär, och jag har inte haft några problem med värdena under tiden.
Hade problem med infusorier (tror jag) ett tag, men 3 dagars mörkläggning och ett extra innerfilter fixade det.

/Claes
#4 - 8 juni 2005 07:33
Jordätare är allmänt känsligare än många andra ciklider mot dåligt vatten. Även om testerna inte visar nåt uppenbart konstigt skulle jag bytt 50% vatten varje dag tills jag ser om det blir nån förändring. Död utan synliga symptom kan vara tecken på nån slags förgiftning.
#5 - 8 juni 2005 07:44
Ok Hasse, tack skall du ha.
Jag har kört ett par vattenbyten, inte så stora som 50% men det är kanske läge för det.
Jag testar med täta vattenbyten ett tag, vill helst slippa blanda in kemikalier.
/Claes

Annons