Flämtande fiskar?

#1 - 1 april 2008 20:08
Mina 3 påfågelsciklider har börjat flämta väldigt mycket, beror de på syrebrist? vad gör man åt de?
Snabba svar uppskattas !!:confused:
#2 - 1 april 2008 20:38
jag gjorde ett akut delvattenbyte nu och bytte ut ca 1/3 av akvariet! ska se om de hjälper!
Men snälla berätta vad flåsandet kan bero på?
#3 - 1 april 2008 21:18
Du kan ha för dålig omsättning på ytvattnet, så det kommer ner för lite syre i vattnet.
Testa att sätta utblåset från pumpen mer riktat mot ytan eller uppe i ytan.
Vad har du för filter/pump? Hur ser utblåset ut? Hur stort akvarium och hur många l/h ger pumpen?
#4 - 2 april 2008 07:48
Jag gjorde som sagt ett delvattenbyte, riktade pumpen mer mot ytan och ökade utblåset på pumpen, så rörelserna på ytan är betydligt mer nu.
Tyckte imorse att fiskarna verkade piggare och dom hade slutat flämta.
ska se hur dom mår när jag kommer hem från skolan
#5 - 2 april 2008 07:54
jocks skrev:
Jag gjorde som sagt ett delvattenbyte, riktade pumpen mer mot ytan och ökade utblåset på pumpen, så rörelserna på ytan är betydligt mer nu.

Tyckte imorse att fiskarna verkade piggare och dom hade slutat flämta.

ska se hur dom mår när jag kommer hem från skolan

Sen behöver du säkert dammsuga botten lite och kanske krama ur filtret. Om karet har varit igång ett tag så är det möjligt att du har fått lite höga nitratvärden... Påfåglar äter och skiter en hel del... [:-174]
#6 - 2 april 2008 08:38
Mätte nitrat men det verkade inte högt heller. så vattenvärdena verkar vara väldigt stabila.
Hur dammsuger man boten? kan man använda sej utav en hävert?
#7 - 2 april 2008 08:49
jocks skrev:
Mätte nitrat men det verkade inte högt heller. så vattenvärdena verkar vara väldigt stabila.

Hur dammsuger man boten? kan man använda sej utav en hävert?

Ja, har du en tratt på häverten så trycker du ner den i gruset och sedan lyfter den långsamt, då får du upp en massa skräp utan att gruset följer med, om du inte har för tunt grus. Jag skulle ta 1/4 av botten per vecka i samband med vattenbytet om jag var du. Flytta på inredning osv men inte på växter utan bara rucka lite på dem så man inte skadar roten..

Hur stort är karet???
Hur många liter är pumpen på???
Hur mycket fisk???
Mycket växter???
Hur mycket vatten brukar du byta och hur ofta???
#8 - 2 april 2008 09:02
Katharina skrev:
Ja, har du en tratt på häverten så trycker du ner den i gruset och sedan lyfter den långsamt, då får du upp en massa skräp utan att gruset följer med, om du inte har för tunt grus.

- Ska man alltså inte svepa med munstycket över bottnen som när man dammsuger hemma med vanlig dammsugare?
#9 - 2 april 2008 09:07
perfetto skrev:
- Ska man alltså inte svepa med munstycket över bottnen som när man dammsuger hemma med vanlig dammsugare?

Ja, det kan man ju göra men jag brukar trycka ner den och få upp allt när det är mycket. Min 2 nystartade dammsuger jag inte alls utan kopplar bara trädgårdsslangen till mitt stora och häver ur någon liter ur det lilla med ett litermått.
Men japankaret har varit igång ett tag och då brukar jag trycka ner tratten vid matningsstället litegrand när jag byter vatten en gång i veckan.

Har jag fått problem som jocks i ett ingått kar så brukar jag ta det lite mer systematiskt, 1/4 av karet per vecka så på en månad så är karet genomgånget.. Det kanske är överhygieniskt av mig, men så gör jag, alla gör vi olika och det mesta brukar fungera.. [:-174]

Annons