Flämtande fiskar

#1 - 31 mars 2008 13:52
Fiskarna går upp till ytan och "chippar" efter luft.
Detta visar sig endast på morgonen inann ljuset tänds.

kör med co2 från Ph 7,1 ner till 6,4(phkontroller) mycket liten ytcirkelation

frågan är vad jag ska göra åt det?
ska jag koppla in en syrepump eller powerhead och ventilera ut co2 på natten?

lite fakta
180 lit
6 st discus 3-5cm
20 cardinal tetror
5 små fjäils ciklider
4 små malar
5 amono räkor
#2 - 31 mars 2008 20:28
Du har troligtvis syrebrist under natten. När ljuset tänds börjar växterna producera syre och problemet försvinner. Vore nog bra med ytcirkulation under natten så du får ner syre i karet nattetid. Luftning är inte bra eftersom du får ut mer koldioxid den vägen men en powerhead (eller varför inte en liten saltvattensstreamer - sök på Koralia så får du veta vad det är) som går på under natten vore nog inte helt fel.

MVH Lasse
#3 - 31 mars 2008 20:52
har ändrat lite på utströmmarröret från filtret så att det blåser lite upp mot ytan.
får se imorgon hur det funkar.

har tänkt på en powerhead/streamer som går nattetid
dock ökar nog co2 förbrukningen ,men det får man väll leva med!
#4 - 31 mars 2008 21:15
Lasse skrev:
Du har troligtvis syrebrist under natten. När ljuset tänds börjar växterna producera syre och problemet försvinner. Vore nog bra med ytcirkulation under natten så du får ner syre i karet nattetid. Luftning är inte bra eftersom du får ut mer koldioxid den vägen men en powerhead (eller varför inte en liten saltvattensstreamer - sök på Koralia så får du veta vad det är) som går på under natten vore nog inte helt fel.

MVH Lasse
Det är ytterst sällan jag har något att tillägga på Lasses inlägg. Men skippa streamern om du har diskusar. De kommer att sitta som frimärke på pumpen (saltvattensstreamer) när de sover om natten. När mitt nuvarande saltvattenskar var ett discuskar så hade jag samma problem som dig. Det läste jag med en ytavrinning (fluval) som var kopplad till en powerhead.
#5 - 31 mars 2008 22:52
petrol skrev:
Det är ytterst sällan jag har något att tillägga på Lasses inlägg. Men skippa streamern om du har diskusar. De kommer att sitta som frimärke på pumpen (saltvattensstreamer) när de sover om natten. När mitt nuvarande saltvattenskar var ett discuskar så hade jag samma problem som dig. Det läste jag med en ytavrinning (fluval) som var kopplad till en powerhead.

Det är taget :)

MVH Lasse
#6 - 2 april 2008 12:53
Nu verkar allt lungt ,de är inte i ytan längre.
men som extra säkerhet ska jag sätt in en ehnem 1005 (~300l/t) som "streamer" som går på natten. eller?
#7 - 2 april 2008 18:11
Jag tror att det är en bra idée, låt den göra ytvattensrörelse bara

MVH Lasse
#8 - 2 april 2008 20:29
Eller räcker det med att den startar på morgonen?
det bör finnas tillräckligt med syre på natten (har mycket växter som bubblar ordentligt på kvällen)
Tänker lite på co2 förbrukningen

Annons