"Flämtande" Corydoras Barbatus

#1 - 17 november 2006 18:43
Flämtande corydoras. Står mest still på botten och andas fort, vad kan detta bero på?? Alla vatten värden är bra och de har gått i karet 2dagar..
Tacksam för svar
#2 - 17 november 2006 20:20
Corydoras barbatus tillhör numera Scleromystax gruppen, så den heter Scleromystax barbatus nuförtiden. Vad är bra vattenvärden i detta fallet? Vad har du för temperatur? Bottensubstrat? etc. etc..
#3 - 17 november 2006 20:42
23-24 grader ph 6,8-7,0 och en yta på 15x15cm med sand ska fylla hela akvariet med det sen matar med olika pellets dafnia och röda mygg. Tänkte köpa ett par till när lönen kommer men då vill jag ju att de ska må bra.
Tacksam för svar
#4 - 17 november 2006 21:14
23-24C är för varmt för att hålla Scleromystax barbatus. De håller till i kalla snabbtflytande strömmar som rinner ner i Guanabara Bay vid staten Rio de Janeiro. Mellan 15-21C brukar vara rekomenderade temperaturer. Temperaturer över 21C brukar medföra ökad stress hos just Scleromystax barbatus och Scleromystax kronei som i sin tur leder till flämtningar. Jag skulle tippa på att detta är problemet. Testa att slänga i några iskuber som sänker temperaturen och se om de piggnar till lite.
Att hålla dom i för varma temperaturer kommer i längden ta dö på dom. Jag råder dig att antingen:
¤ ändra belysning om det nu är så att värmen kommer därifrån
¤ ta bort doppvärmare om värmen kommer därifrån
¤ flytta akvariet ner på golvnivå för att på så sätt få en svalare temperatur
#5 - 22 november 2006 13:26
Tack för svar och problemet åtgärdat

Annons