Hah, coolers!
Jag har nu plöjt en förskräcklig massa länkar om bokeh, och blivit expert! ;)
Den första bilden, med rönnbären, har riktigt jätte-usel bokeh.
"Ljusbollarna" har ljusare kanter än centrum. Det innebär att linsen har sfärisk aberration så att saker som är ur fokus närmare kameran än fokusplanet blir oskarpare än saker som är ur fokus bortanför fokusplanet.
Bilden på dahlian är tagen med en högkorrigerad lins med "neutral" bokeh: "ljusbollarna" har samma ljusstyrka i centrum som vid kanten.
Linsen saknar sfärisk aberration, och saker ur fokus i förgrunden är lika oskarpa som saker ur fokus i bakgrunden. Det tråkiga här är att de skarpa kanterna på saker som är ur fokus ger intrycket av att det finns detalj i det oskarpa området.
"God" bokeh är om linsen har den omvända sfäriska aberrationen som den första linsen har, så att "ljusbollarna" får en mjuk kant - automatiskt "gaussian blur". Det verkar vara ont om såna linser. Vill man ha den sortens mjuka fina bakgrunder med andra linser får man använda photoshop & köra gaussian blur filtret (som jag gjorde på min kattbild tidigare).
Min lins verkar inte ha rejält dålig bokeh, utan vara ganska välkorrigerad och ha nästan-men-inte-riktigt neutral bokeh.
Bra diskussion om dålig/neutral/bra bokeh här:
http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm