neptix skrev:Tycker ni har rätt båda två... och fel... För optimal kylning bör samma mängd luft förflyttas in/ut
för att undvika övertryck respektive undertryck.
En fläkt som blåser in mot ytan (gärna vid pumputblåset), och en identisk fläkt
på andra sidan karet som blåser ut. Själv använder jag 120mm datorfläktar för en lägre ljudnivå.
Har också en fläktkontroller (zalman fanmate) för att reglera kylningen...
Fuzzop skrev:Fast skapar inte ett undertryck större avdunstning dvs större kylning? sen kan väl 2 fläktar som jobbar ihop flytta mer luft men det är ju normalt inte problemet.
hannesc skrev:och en mobilladdare orkar inte driva fläkten så mycket. ( har prövat...funkar inge bra) bättre med en 12V trafo från nån gammal rakappart eller så.
StefanB skrev:Måste bumpa på tråden lite grann. Jag fixade lite grann med mitt 260 karet. Satte 4 st data fläktar 2 st på vadera sida . 2 blåser in och 2 blåser ut. Märkte att jag fick endast bort värmen från mina lampor men fortfarande var vattnet varmt. Åkte till skroten och köpte rostfritt stål (50 cm långa 3 cm tjock ) kapade dem till 25 cm bitar och slängde in dem i frysen. Tog ut dem efter 5 timmar och la dem försiktigt ner i karet för att kyla vattnet. Andra dagen så fick jag två kolsyra eldsläckare som jag kylde ner mina rostfria bitar snabbt och effektivt. Visade sig att det var väldigt bra resultat på tempen i vattnet i allafall.