Flaj kar från IKEA

#1 - 27 januari 2009 11:26
Hejsan !

Jag tänkte köpa ett Flaj kar från IKEA til mina yngel :) men jag undrar om man måste ha pump i, för jag har inte pengar till det och jag undrar om det räcker med luftbubblor och vattenbyte ofta, för att fiskarna ska överleva?

Jag har 8 yngel som jag tänkte flytta över till det från ett mindre på 12 liter som jag har..

Hur lång tid kan en fisk överleva i vatten utan pump om den har luftbubblor osv.. ?

Sammanfattning:

Måste jag ha pump till ett 35 liters akvarie om man byter vatten ofta?

MVH Johan Gustafsson
#2 - 27 januari 2009 11:30
Läs den här otroligt bra tråden om hur man startar ett akvarium...
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 27 januari 2009 13:49
Jag hade utan pump ett tag med platy yngel. Djuraffären rekommenderade en liters vatten byte om dagen. Hyfsat kallt för det är syrerikare. Det funkade hos mig. A.
#4 - 28 januari 2009 07:08
Har du luftpump och byter vatten dagligen funkar det nog men en riktig pump 70-80kr kan du väl få råd med ? finns annars en sorts filter som drivs från en luftpump om du hade en sån och dessa kan du ofta köpa på tradera för 10-20kr ;)
#5 - 28 januari 2009 16:14
Finns det pumpar som bara kostar 70 - 80 kr ? :) skicka länk isåfall :D så beställer jag direkt :D
#7 - 28 januari 2009 18:47
använder mig själv av dessa pumpar och dom funkar bra ihop med yngel, blir det för mycket rörelse i lådan kan man rikta utblåset som det passar, sugpropparna kanske inte fäster så bra på plastlåda då men bara att lägga den på botten ;)
#8 - 10 februari 2009 21:44
Fuzzop skrev:
använder mig själv av dessa pumpar och dom funkar bra ihop med yngel, blir det för mycket rörelse i lådan kan man rikta utblåset som det passar, sugpropparna kanske inte fäster så bra på plastlåda då men bara att lägga den på botten ;)

Jag har köpt en billig pump till 25 liter för 100 kr :)
Men nu har jag fått hem ett 55 liters akvarie som ja tänkte flytta mina yngel till. Kan jag köpa en till sådan pump då ? Så att jag har 2 st 25 liters pumpar till 55 liter? eller måste jag köpa en pump för 55 liter ? :)
#9 - 11 februari 2009 06:48
Jag har köpt en billig pump till 25 liter för 100 kr :)

Men nu har jag fått hem ett 55 liters akvarie som ja tänkte flytta mina yngel till. Kan jag köpa en till sådan pump då ? Så att jag har 2 st 25 liters pumpar till 55 liter? eller måste jag köpa en pump för 55 liter ? :)

kan du säga vad det är för pump? vad pumparna rekomenderas till stämmer ofta ganska dåligt och är ju bara rekomendationer som baseras på ett lätt belastat akvarium och har du samma mängd yngel i 55l karet kanske samma pump räcker till.
men annars så är det nog ofta bättre med en stor pump än 2 mindre och du kan ju lika gärna köpa ett större filter för 100kr ;)
#10 - 11 februari 2009 07:50
Fuzzop skrev:
kan du säga vad det är för pump? vad pumparna rekomenderas till stämmer ofta ganska dåligt och är ju bara rekomendationer som baseras på ett lätt belastat akvarium och har du samma mängd yngel i 55l karet kanske samma pump räcker till.

men annars så är det nog ofta bättre med en stor pump än 2 mindre och du kan ju lika gärna köpa ett större filter för 100kr ;)

Det blir nog precis lika bra att komplettera med en till mindre pump som att köpa en större.
Fördelen med att ha två pumpar är dessutom att man kan rengöra dem växelvis, så att nitrifikationsbakteriarna alltid har en "skitig" pump att ympa in sig från till dem nyrengjorda. Jag körde en gång ett 144-litersakvarium med två Fluval-2 pumpar, funkade kanon! Enda nackdelen var bara att det blev mycket "teknik" som "stal" utrymme i akvariet, och ett väldigt "blås" i akvariet, så efter ett tag byttes dessa 2 pumpar ut mot en Fluval-3 istället.
#11 - 11 februari 2009 08:40
tummen skrev:
Det blir nog precis lika bra att komplettera med en till mindre pump som att köpa en större.

Fördelen med att ha två pumpar är dessutom att man kan rengöra dem växelvis, så att nitrifikationsbakteriarna alltid har en "skitig" pump att ympa in sig från till dem nyrengjorda. Jag körde en gång ett 144-litersakvarium med två Fluval-2 pumpar, funkade kanon! Enda nackdelen var bara att det blev mycket "teknik" som "stal" utrymme i akvariet, och ett väldigt "blås" i akvariet, så efter ett tag byttes dessa 2 pumpar ut mot en Fluval-3 istället.

Nja när det gäller så pass små pumpar så är ofta filtermediet väldigt litet och 2st motsvarar väl kanske 2/3 av filtermediet från en större pump medans när dom kommer upp i den storlek du pratar om så blir det troligen större om man kör 2 pumpar så det måste nog tas i åtanke vilken storlek på kar vi pratar om.

Annons