Jag kan få recept på Flagyl som ju innehåller metronidazol. Flagyl finns t.ex. som tabletter men också som oral suspension (det är ju en humanmedicin också).
Någon som använt Flagyl - och i så fall i vilken form? Flytande eller tabletter?
Gaffel skrev:Har själv införskaffat en burk med metronidazol actavis 500mg/30st tabletter bara utifall, skillnaden är att dessa 30 tabletter räcker till 3000 liter akvarievatten och kostar under 100:-, hade lunginflammation i vintras och det slog mig att antibiotikumet är lika verksam mot bukvattensotens flagellater som mot bakteriell lunginflammation, en vetrinär, tandläkare eller läkare kan skriva ut medicinen.
Dom här stora tabletterna mortlas och löses i vatten innan dom ev tillsätts, ta i trä.
Kjell Fohrman skrev:inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).
kaj.p skrev:Hmm Metrobehandlingen i ditt fall var nog mer till att understödja den andra antibiotikan så att ingen sekundär infektion bryter ut.
Jag kör behandling på två sätt. Äter fisken blandar jag det i fodret och blandar då 1500 mg per 100 gram foder. Behandlar jag i vatten ger jag 500 mg per 40 liter vatten. Byter 40 % vatten var 8:e timme o tillsätter åter 500 gram. Behandlar så i tre dagar.
Kjell Fohrman skrev:Det är säkert mer än 15 år sedan som jag använde flagyl (till mina fiskar får jag väl skriva så att inga missförstånd uppstår;) - inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).
På DEN TIDEN har jag för mig att jag använde en tablett per 50 liter vatten - fast jag har ingen susning om flagyltabletterna idag har samma koncentration.
Hogan1 skrev:Veterinär eller läkare. Går även att handla på t.ex. Ebay i USA. Exempel här:
http://cgi.ebay.com/FISH-ZOLE-FORTE-Metronidazole-500mg-120-Tablets_W0QQitemZ220307348773QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item220307348773&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
Mick13 skrev:Svenska tullen har blivit lite kinkig med att släppa in mediciner från utlandet , antibiotika är det likaså med för det finns dom välmenande bullmammorna som pillar i ungen penicilin/antibiotika så fort ungen råkar nysa. Som alla vettiga mäniskor vet biter inte antibiotika på virus. Fast det där var ju fiskmedicin det handlade om på ebay så den kanske dom släpper i genom.:confused:
Gackt skrev:Tar upp denna tråden igen och frågar:
Hur lång tid tar det innan man ser skillnad i fiskens beteende, dvs att den äter och helt enkelt lever livet igen? I dagar eller timmar då..
Säg att jag lägger ned 6st tabletter i ett 300 Liters (doseringen 1st tablett per 50 liter 500mg)
Hoppas någon har svar, (gärna Kjell då han är så grymt bra på svar) :)
Azur skrev:Buksot är inte en sjukdom utan ett symptom, ofta(st?) sista stadiet i en tarminfektion där buken spänns ut av blödningar från tarmen. Öppnar man en fisk med buksot är tarmarna ofta bara en varig sörja. En sån fisk går inte rädda oavsett medicin.
Azur skrev:Buksot är när fiskens mage svullnar upp, ofta så mycket att fiskens fjäll står ut från kroppen som på en grankotte.
Gackt skrev:Den har ju faktiskt inte svullnat upp lyckligtvis..så den kanske bara är lite tillfälligt nojjig. Jag slängde i den i det ordinarie karet igen för att se om den ändrat sig lite i beteendet, den verkar piggare nu faktiskt. Men jag ska se ikväll om den äter eller ej. Äter den inte så får jag skyffla över den till 30L plastbaljan som jag har ståendes och försöka göra en tillfällig karantän av den eller något.
Ska försöka införskaffa mig ett 20-40L på blocket som man kan ha undertill huvudakvariet som ett yngel/karantän akvarie. Det vore nog rätt bra att ha.
Gjorde ett vattenbyte nyss på ca 35% och slängde i 2-3 msk bikarbonat för att öka PH värdet i mitt 310L. Hoppas detta gör susen. Men det är nog inte fel att ha lite metronidazol ifall om något skulle hända med tiden.
malawijanne skrev:Jag slutade att medicinera för många år sen, det var sällan det hjälpte och hjälpte det så kom det igen.