FLAGYL mot bukvattensot

#1 - 6 oktober 2008 21:10
Jag kan få recept på Flagyl som ju innehåller metronidazol. Flagyl finns t.ex. som tabletter men också som oral suspension (det är ju en humanmedicin också).

Någon som använt Flagyl - och i så fall i vilken form? Flytande eller tabletter?
#2 - 6 oktober 2008 21:12
Flytande innehåller massa socker, så tabletter är det som är att föredra.
#3 - 6 oktober 2008 21:44
Kryptonit skrev:
Flytande innehåller massa socker, så tabletter är det som är att föredra.

OK - hur skall man dosera med tabletter då? (Flytande känns ju enklare - bara att mäta upp).
#4 - 7 oktober 2008 02:40
Har själv införskaffat en burk med metronidazol actavis 500mg/30st tabletter bara utifall, skillnaden är att dessa 30 tabletter räcker till 3000 liter akvarievatten och kostar under 100:-, hade lunginflammation i vintras och det slog mig att antibiotikumet är lika verksam mot bukvattensotens flagellater som mot bakteriell lunginflammation, en vetrinär, tandläkare eller läkare kan skriva ut medicinen.

Dom här stora tabletterna mortlas och löses i vatten innan dom ev tillsätts, ta i trä.
#5 - 7 oktober 2008 04:48
Gaffel skrev:
Har själv införskaffat en burk med metronidazol actavis 500mg/30st tabletter bara utifall, skillnaden är att dessa 30 tabletter räcker till 3000 liter akvarievatten och kostar under 100:-, hade lunginflammation i vintras och det slog mig att antibiotikumet är lika verksam mot bukvattensotens flagellater som mot bakteriell lunginflammation, en vetrinär, tandläkare eller läkare kan skriva ut medicinen.

Dom här stora tabletterna mortlas och löses i vatten innan dom ev tillsätts, ta i trä.

Du menar att du fick Flagyl mot lunginflammation? Flagyl är i första hand verksamt mot anaeroba bakterier och mot vissa encelliga organismer.
Och det är väl i första hand effekten mot protozoer man är ute efter när man behandlar akvariefisk. Flagyl tål heller inte ljus så om du har det i vattnet är halveringstiden kort ca 8 timmar vilket gör att ofta behövs mer än en behandling.
#6 - 7 oktober 2008 10:56
Nej jag fick människomedicinen Metronidazol Actavis mot anaeroba bakteriestammar samt en annan antibiotika som kostade skjortan när jag åkte på en lunginflammation som vägrade ge med sig förra vintern, man ska ligga hemma och bli frisk när man är sjuk och inte stå och gjuta dykdalber, påkörningsramper och kajer mitt i vintern..

I flagyl eller octozine är det verksamma ämnet metronidazol och skillnaden mellan metronidazol actavis och flagyl eller octozine är att dosen metronidazol i fiskmedicinen är väldigt svag samt att fiskmedicinen till skillnad från människomedicinen är väldigt dyr.

Alltså Flagyl eller Octozine = många små svaga dyra tabletter som inte räcker till många behandlingar eller Metronidazol Actavis = Få stora starka tabletter som räcker till att behandla en vansinnig mängd akvarievatten(om man nu inte heter Kjell)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 oktober 2008 11:10
Det är säkert mer än 15 år sedan som jag använde flagyl (till mina fiskar får jag väl skriva så att inga missförstånd uppstår;) - inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).

På DEN TIDEN har jag för mig att jag använde en tablett per 50 liter vatten - fast jag har ingen susning om flagyltabletterna idag har samma koncentration.
#8 - 7 oktober 2008 11:12
Jepp, fick människomedicinen Metronidazol Actavis mot anaeroba bakteriestammar samt en annan antibiotika som kostade skjortan när jag åkte på en lunginflammation som vägrade ge med sig förra vintern, man ska ligga hemma och bli frisk när man är sjuk och inte stå och gjuta dykdalber, påkörningsramper och kajer mitt i vintern..

I Octozine är det verksamma ämnet metronidazol och skillnaden mellan metronidazol actavis och octozine är att dosen metronidazol i fiskmedicinen är väldigt svag samt att fiskmedicinen till skillnad från människomedicinen är väldigt dyr.

Alltså, Octozine = många små svaga dyra tabletter som inte räcker till många behandlingar eller Metronidazol Actavis = Få stora starka tabletter som räcker till att behandla en vansinnig mängd akvarievatten(om man nu inte heter Kjell och har en vattenreservoir i källaren.)

Jaha, nu skrev jag fel och skulle ändra och då smet Kjell in på en höft.. ;)

Räknade ut att en burk av människomedicinen för under 100:- räcker till en 3000 liters behandling.
#9 - 7 oktober 2008 11:15
Jepp, fick människomedicinen Metronidazol Actavis mot anaeroba bakteriestammar samt en annan antibiotika som kostade skjortan när jag åkte på en lunginflammation som vägrade ge med sig förra vintern, man ska ligga hemma och bli frisk när man är sjuk och inte stå och gjuta dykdalber, påkörningsramper och kajer mitt i vintern..

I Octozine är det verksamma ämnet metronidazol och skillnaden mellan metronidazol actavis och octozine är att dosen metronidazol i fiskmedicinen är väldigt svag samt att fiskmedicinen till skillnad från människomedicinen är väldigt dyr.

Alltså, Octozine = många små svaga dyra tabletter som inte räcker till många behandlingar eller Metronidazol Actavis = Få stora starka tabletter som räcker till att behandla en vansinnig mängd akvarievatten(om man nu inte heter Kjell och har en vattenreservoir i källaren.)

Jaha, nu skrev jag fel och skulle ändra och då smet Kjell in på en höft.. ;)

Räknade ut att en burk av människomedicinen för under 100:- räcker till en 3000 liters behandling.
#10 - 7 oktober 2008 12:26
Hmm Metrobehandlingen i ditt fall var nog mer till att understödja den andra antibiotikan så att ingen sekundär infektion bryter ut.
Jag kör behandling på två sätt. Äter fisken blandar jag det i fodret och blandar då 1500 mg per 100 gram foder. Behandlar jag i vatten ger jag 500 mg per 40 liter vatten. Byter 40 % vatten var 8:e timme o tillsätter åter 500 gram. Behandlar så i tre dagar.
#11 - 7 oktober 2008 13:58
Absolut, eftersom jag redan innan hade genomgått en antibiotikakur som inte hjälpte behövdes metronidazolen för att även klippa dom anaeroba bakteriestammarna som grasserade, kan vid kraftig förkylning kännas igen på den säregna doften av allt för gammal grönmögelost.. [xx(]
#12 - 9 oktober 2008 18:45
inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).

Samma påstående levererade jag till min läkarpolare som snabbt tog fram pekpinnen och slog mig över fingrarna: "FEL, FEL, FEL". Ja, det används mot underlivssjukdomar - men också vid ett flertal andra infektionssjukdomar (i t.ex. mun, mage, tarmar - och används också profylaktiskt i vissa situationer).

Hursomhelst har jag nu ett recept på Flagyl (hade med ovan vanföreställning annars tänkt fått det utställt på sambon).
#13 - 10 oktober 2008 13:26
kaj.p skrev:
Hmm Metrobehandlingen i ditt fall var nog mer till att understödja den andra antibiotikan så att ingen sekundär infektion bryter ut.

Jag kör behandling på två sätt. Äter fisken blandar jag det i fodret och blandar då 1500 mg per 100 gram foder. Behandlar jag i vatten ger jag 500 mg per 40 liter vatten. Byter 40 % vatten var 8:e timme o tillsätter åter 500 gram. Behandlar så i tre dagar.

Om nu fiskskrället inte äter - hur skall man alltså dosera. Tabletterna jag fått är på 400 mg (30 st) och fisken befinner sig som en händelse i ett pytteakvarium på 40 liter.

Vattenbyte, rengöring av filter förutsätter jag att man startar med - och sedan pulvriserar man 1 tablett och tillsätter enligt ovan var 8:e timme etc?
#14 - 10 oktober 2008 22:01
Tabletten/tabletterna lägger du i ett glas med lite vatten. Låt ligga i 10 minuter eller så och rör sedan om så är de upplösta och det är bara att hälla i karet.

Hur många gånger i rad och med vilket mellanrum som är att rekommendera får någon annan svara på... (Jag har bara medicinerat någon enstaka gång).
#15 - 11 oktober 2008 09:01
Det är säkert mer än 15 år sedan som jag använde flagyl (till mina fiskar får jag väl skriva så att inga missförstånd uppstår;) - inom humanmedicinen används flagyl främst för underlivssjukdomar hos kvinnor).

På DEN TIDEN har jag för mig att jag använde en tablett per 50 liter vatten - fast jag har ingen susning om flagyltabletterna idag har samma koncentration.

Det kan även användas vid bakteriella tarmbesvär t ex.. Så det finns flera användningsområden, inte bara könssjukdommar... :D Det finns olika koncentrationer...
#16 - 10 november 2008 23:03
Vart får man tag i metronidazol enklast till ett vettigt pris... Hört att det är bra att vara förbered med detta när man tar hem nya tropheus...

Finns det inte i någon enkel fiskmedicin?
#18 - 11 november 2008 22:00
Hogan1 skrev:

Svenska tullen har blivit lite kinkig med att släppa in mediciner från utlandet , antibiotika är det likaså med för det finns dom välmenande bullmammorna som pillar i ungen penicilin/antibiotika så fort ungen råkar nysa. Som alla vettiga mäniskor vet biter inte antibiotika på virus. Fast det där var ju fiskmedicin det handlade om på ebay så den kanske dom släpper i genom.:confused:
#19 - 12 november 2008 20:00
Mick13 skrev:
Svenska tullen har blivit lite kinkig med att släppa in mediciner från utlandet , antibiotika är det likaså med för det finns dom välmenande bullmammorna som pillar i ungen penicilin/antibiotika så fort ungen råkar nysa. Som alla vettiga mäniskor vet biter inte antibiotika på virus. Fast det där var ju fiskmedicin det handlade om på ebay så den kanske dom släpper i genom.:confused:

Jag fick hem ett paket idag med just 120 x 500 mg - så för mig funkade det. Får se hur det går med de 100 gram metronidazolpulver jag också beställde. (bra att ha om man skall blanda i t.ex. räkmix).
#20 - 28 januari 2012 21:16
Tar upp denna tråden igen och frågar:

Hur lång tid tar det innan man ser skillnad i fiskens beteende, dvs att den äter och helt enkelt lever livet igen? I dagar eller timmar då..

Säg att jag lägger ned 6st tabletter i ett 300 Liters (doseringen 1st tablett per 50 liter 500mg)

Hoppas någon har svar, (gärna Kjell då han är så grymt bra på svar) :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 28 januari 2012 21:47
Gackt skrev:
Tar upp denna tråden igen och frågar:

Hur lång tid tar det innan man ser skillnad i fiskens beteende, dvs att den äter och helt enkelt lever livet igen? I dagar eller timmar då..

Säg att jag lägger ned 6st tabletter i ett 300 Liters (doseringen 1st tablett per 50 liter 500mg)

Hoppas någon har svar, (gärna Kjell då han är så grymt bra på svar) :)

Det tar någon/enstaka dagar innan man märker skillnad på fisken.

Doseringen vet jag inget om - "jag" använde flagyl på 80-talet och då använde jag 1 tablett per 50 L vatten. Dock så har jag inte en susning om hur stora de tabletterna var och hur koncentrerade de var då jämfört med idag.
Minns dock att det var viktigt att man inte övedoserade samt att man gjorde ett stort vattenbyte innan man medicinerade
#22 - 28 januari 2012 23:30
Buksot är inte en sjukdom utan ett symptom, ofta(st?) sista stadiet i en tarminfektion där buken spänns ut av blödningar från tarmen. Öppnar man en fisk med buksot är tarmarna ofta bara en varig sörja. En sån fisk går inte rädda oavsett medicin.
#23 - 29 januari 2012 00:33
Väldigt tacksam för era svar, kan hålla med om att det inte är en sjukdom, det känns mest som en symptom, ett beteende som fisken har som visar att den är på väg att få problem i tarmen.

Är fortfarande osäker på tillståndet min fisk är i, men den vägrar äta just nu, hade ett dödsfall häromdan därför jag är lite orolig.

Hur den andra fisken dog var att den slutade äta, den tappade färg och satt uppe i hörnet för sig själv, den chippade inte efter luft riktigt men den gapade och stängde munnen ofta och höll sig absolut högst upp i hörnet för sig själv.

Konstigt, tänkte att det kanske är bukvattensot.
#24 - 29 januari 2012 01:25
Buksot är när fiskens mage svullnar upp, ofta så mycket att fiskens fjäll står ut från kroppen som på en grankotte.

Att bli blek och ställa sig högst upp i ett hörn gör fiskar när de mår dåligt eller är stressade. Det är t.ex. standard när en fisk får stryk av en av de andra fiskarna i akvariet. Vad är det för fiskar du har?
#25 - 29 januari 2012 08:41
Jag såg ingen allvarlig svullnad riktigt, fjällen stod inte ut på fiskarna, däremot så tappade de färg.

Mbunas endast. Den som dog var en Rödzebra, innan dess bara 2-3 veckor tidigare var det en Golden med samma beteende som strök med. Nu är det en Williamsi som lider, men jag tog ur den ur karet och satte den i en separat hink med syrepump till med akvarievatten i.

Alla andra ser ut att må bra. Detta är ungfiskar, ca 6-7cm skall påpekas. Jag ska se om den äter något ikväll och ska se om jag vågar lägga tillbaka honom, han kanske har ändrat beteende under dagen, det vore grymt skönt om han började äta igen.
#26 - 29 januari 2012 09:59
Jag slutade att medicinera för många år sen, det var sällan det hjälpte och hjälpte det så kom det igen.
Vattnet blev alltid sämre och det förde med sig mera problem.Jag rekommenerar bara att byta vatten, ett ordentligt mer än 50 %, med lite reservation, man måste ha ett liknande ph i kranen som du har i baljan.[
Men det viktigaste av allt, det är att studera fisken, se om någon andas mera eller inte äter.
Dessa fiskar plockar jag bort och lägger i en annan balja.
Man skall inte mata när man har sjukdom, men man måste mata lite för att kolla om alla äter, gör man på detta sättet, så försvinner sjukdomen inom en vecka, åtminstone när det gäller tarmsjukdomar på malawiciklider.Janne

malawi.forum24.se

QUOTE=Gackt;1571442]Jag såg ingen allvarlig svullnad riktigt, fjällen stod inte ut på fiskarna, däremot så tappade de färg.

Mbunas endast. Den som dog var en Rödzebra, innan dess bara 2-3 veckor tidigare var det en Golden med samma beteende som strök med. Nu är det en Williamsi som lider, men jag tog ur den ur karet och satte den i en separat hink med syrepump till med akvarievatten i.

Alla andra ser ut att må bra. Detta är ungfiskar, ca 6-7cm skall påpekas. Jag ska se om den äter något ikväll och ska se om jag vågar lägga tillbaka honom, han kanske har ändrat beteende under dagen, det vore grymt skönt om han började äta igen.[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 29 januari 2012 10:38
Azur skrev:
Buksot är inte en sjukdom utan ett symptom, ofta(st?) sista stadiet i en tarminfektion där buken spänns ut av blödningar från tarmen. Öppnar man en fisk med buksot är tarmarna ofta bara en varig sörja. En sån fisk går inte rädda oavsett medicin.

Håller med - har fisken svullnat upp så går den inte att rädda
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 29 januari 2012 10:41
Azur skrev:
Buksot är när fiskens mage svullnar upp, ofta så mycket att fiskens fjäll står ut från kroppen som på en grankotte.

Nja, det finns säkert flera olika sorters "bukvattensot" men den som kan drabba Rift valley ciklider leder nästan aldrig till att fjällen står rakt ut.

De normala symptomen hittar du i Zoopets sjukdomsartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
#29 - 29 januari 2012 11:59
Den har ju faktiskt inte svullnat upp lyckligtvis..så den kanske bara är lite tillfälligt nojjig. Jag slängde i den i det ordinarie karet igen för att se om den ändrat sig lite i beteendet, den verkar piggare nu faktiskt. Men jag ska se ikväll om den äter eller ej. Äter den inte så får jag skyffla över den till 30L plastbaljan som jag har ståendes och försöka göra en tillfällig karantän av den eller något.

Ska försöka införskaffa mig ett 20-40L på blocket som man kan ha undertill huvudakvariet som ett yngel/karantän akvarie. Det vore nog rätt bra att ha.

Gjorde ett vattenbyte nyss på ca 35% och slängde i 2-3 msk bikarbonat för att öka PH värdet i mitt 310L. Hoppas detta gör susen. Men det är nog inte fel att ha lite metronidazol ifall om något skulle hända med tiden.
#30 - 29 januari 2012 12:07
Jag skulle inte rekommendera att stoppa i bikarbonat i en balja som bara varit igång en månad, har du inte baljan i rätt balans, som man inte har efter bara en månad, så kan du få nitritförgiftning när du höjer vattnets ph med bikarbonat.Janne

malawi.forum24.se

Gackt skrev:
Den har ju faktiskt inte svullnat upp lyckligtvis..så den kanske bara är lite tillfälligt nojjig. Jag slängde i den i det ordinarie karet igen för att se om den ändrat sig lite i beteendet, den verkar piggare nu faktiskt. Men jag ska se ikväll om den äter eller ej. Äter den inte så får jag skyffla över den till 30L plastbaljan som jag har ståendes och försöka göra en tillfällig karantän av den eller något.

Ska försöka införskaffa mig ett 20-40L på blocket som man kan ha undertill huvudakvariet som ett yngel/karantän akvarie. Det vore nog rätt bra att ha.

Gjorde ett vattenbyte nyss på ca 35% och slängde i 2-3 msk bikarbonat för att öka PH värdet i mitt 310L. Hoppas detta gör susen. Men det är nog inte fel att ha lite metronidazol ifall om något skulle hända med tiden.
#31 - 29 januari 2012 12:25
Jag slutade att medicinera för många år sen, det var sällan det hjälpte och hjälpte det så kom det igen.

Så är det. Med undantag för yttre parasiter som vitaprick är det löjligt dålig effektivitet på fiskmedicin, i stort sett är det bara pengar i sjön.
#32 - 29 januari 2012 14:51
Slängde i lite mat tidigare än sagt, och den lille rackaren äter nu iaf, känns skönt, vart lite rädd där ett tag. Jag tror att den vart riktigt stressad av för få gömställen. Ska försöka ta mig ut till kalkbrottet i malmö och fixa lite kalksten. Det kan behövas för att hålla ett stabilt PH värde och få lite mera gömställen.

Annons