Flagyl metronidazol

#1 - 11 maj 2010 07:19
Jag tängte göra lite mer mat med medesin i och tänkte köra mixade räkor 80% 20 % ärtor och köra agar agar som bindmedel då man vill att medesinen ska vara kvar i maten ska jag koka upp räkor ärtor och agar låta svalna lite ca 50 grader och sedan blanda i medesin ?.
Har kört 400mg per 100gram mat men tycker att det låter svagt kommer fiskarna inte äta om man dosserar de dubbla ?.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 maj 2010 08:53
Varför Metronidazol i maten? Metronidazol tas in genom huden och dessutom brukar de fiskar som verkligen behöver denna medicin matvägra.
#3 - 11 maj 2010 14:44
Att köra Metronidazol i maten fungerar kanon. Har aldrig hört att metronidazol tas genom huden, var har du läst det Kjell?

Använde det mycket till diskus då de matvägrade. Började med en att blanda i vattnet så de "tvingades" få i sig det tills de fick tillbaka matlusten så körde jag det i maten. 1,5 gram Metronidazol /kg mix. Matade uteslutande med det till de bajsade svarta fina kluttar.
#4 - 11 maj 2010 16:24
Blir det förstört om man blandar i det i varm mat ?
Är osäker om det blandas bra om det är kalt ?.
Agar ska väl koka upp med mixen för den ska bindas jämt ?.
#5 - 11 maj 2010 21:43
Upphettning är inte att rekommendera!
#6 - 12 maj 2010 08:40
Metronidazol tas inte upp genom huden, men kan antagligen tas upp i alla fall något genom gälarna. Det tas upp lätt genom mag-tarm kanalen, dvs störst effekt får man om det ges i foder.
Det verkar känsligt mot höga temperaturer, det rekommenderas att det lagras i temperaturer under 30 grader.
#7 - 12 maj 2010 09:35
Talade med sanofi-aventis AB som tillverkar Flagyl om just detta.
Detta då många gör metromixar som sedan stoppas i frysen för kommande bruk.
Enligt tillverkaren så funkar inte detta då den aktiva substansen aktiveras direkt när den kommer i kontakt med vätska. Därefter är halveringstiden ca 8 timmar och påskyndas ytterligare av ljus.
#8 - 12 maj 2010 13:03
Intressant Kaj.

Sen finns det även torrfoder med metronidazol. Kanske funkar bättre då metron inte kommer i kontakt med vätska förän efter fisken svalt det. :)

Annons