Flaggciklider eller Nyckelhålsciklider?

#1 - 1 augusti 2005 22:34
Det är frågan. Vill ha ett snyggt ciklidpar till mitt nuvarande kar. Och funderar på ett av dessa. Någon som vill dela med sig av erfarenheter m.m. Eller något annat tips kanske som passar in med vad jag har i karet nu?
#2 - 2 augusti 2005 05:42
Flaggciklider gillar att äta tetror vet jag.. Så jag skulle nog satsa på nyckelhål av de två. Boliviansk fjäril kanske vore något?
#3 - 2 augusti 2005 08:40
Hej!

Jag har både flaggciklider och nyckelhålsciklider, fast i ett 600liters.

Jag anser att flaggorna är "roligare" pga av mina nycklar har varit/är rätt lättskrämda. Och lite mera skygga. Och flaggorna är mera framåt av sig.

Och som heljis sa kan de äta tetror. Men jag har fått uppfattningen om att det beror på hur mycket mat de får och vad för tetror man har. Jag har aldrig sett mina äta några tetror ännu. De är ca 12cm långa, så det kanske kommer.

Sen är det ju lite skillnad i storlek med. Flaggor blir ca 20cm och nyckelhålsciklider ligger väl runt 15cm.

Boliviansk fjäril är fina, apistogramma arter med. Det beror nog lite på vad du söker.

//Linda
#4 - 2 augusti 2005 09:41
.

Har haft både boliviansk och vanlig fjärlil. Har dock haft en jävla otur med dem. Har dött ganska omgående. Men bolivianerna var ju ruggit snygga. Kanske skulle göra ett nytt försök. Vad skulle ni rekomendera? Ett par eller ett mindre gäng.
#5 - 2 augusti 2005 10:38
[QUOTE=MartinW]Har haft både boliviansk och vanlig fjärlil. Har dock haft en jävla otur med dem. Har dött ganska omgående. Men bolivianerna var ju ruggit snygga. Kanske skulle göra ett nytt försök. Vad skulle ni rekomendera? Ett par eller ett mindre gäng.[/QUOTE]

Hej igen!

Jag har inte haft boliviansk fjärilciklid men jag har hört att de ska vara tåligare än den vanliga fjärlien. Men det kan ju beror på vilken "slags" man får.

Vad för vattenvärden har du då? (alltså det är inte det som krånglar?)

Jag skulle nog börja med ett mindre gäng och sen gör mig av med "överblivna" så är det lättare att få en stabilt par.

Vad för mått har du på akvariumet?
#6 - 2 augusti 2005 12:31
Har aldrig kollat mina värden faktiskt. Måtten är 125*45*45
#7 - 2 augusti 2005 12:40
Jag skulle nöja mig med att skaffa 4-5 och sen när de har parat ut så skulle jag ha kvar ett par. I och med att du har scalarna med.

Annons