Flaggciklid/Skalare

#1 - 16 mars 2010 19:56
Tja, alla glada akvarister!! :d:d

Tror ni att det kan bli någon avkomma om man låter en Skalare och Flaggciklid av motsatt kön leka?[:o][:o]:D

För jag tror min Skalare-hanne och min Flaggciklid-hona (är nästan säker på att det är en hona) håller på att försöka ettablera ett revir i mitt kar så de kan leka..[:o]:D[:o]:D
#2 - 17 mars 2010 06:20
Det tror jag kanppst om jag har förstått din fråga rätt
#3 - 17 mars 2010 07:53
Om man har en Skalare av t.ex. hankön och en Flaggciklid av t.ex. honkön tror du att det kan komma levande avkomma av en lek mellan dessa? :p:D[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 mars 2010 09:16
Det tror jag inte
#5 - 17 mars 2010 18:20
Kjell Fohrman: En liten fågar bara i så fall...
Varför tror du inte det kan bli levande avkomma från dem i så fall?:p[:o]:):p[:o]:)

Bara en intressant fråga tycker jag.. [:o][:o][:o]
#6 - 17 mars 2010 18:46
För att det är olika arter?
#7 - 17 mars 2010 18:48
Helt omöjligt är det nog inte att de skulle kunna försöka leka om man har en hane av den ena och en hona av den andra, och inga av motsatt kön av respektive art, eftersom de troligtvis är närmare släkt med varandra än med andra arter (förutom andra Mesonauta och Pterophyllumarter då), scalareyngel på nå´n cm är ju faktiskt ganska lika flaggciklider. Ta scalarearten Pterophyllum leopoldi t.ex, den ser ju ut som ett mellanting mellan P. scalare och flaggcikliden.

Om de se´n kan få livskraftig avkomma tillsammans är väl en annan sak. Men att det är olika arter är ingen garanti för att de kan få yngel tillsammans, korsningar förekommer ju, även mellan arter som inte är särskilt lika.

Annons