Fläckiga pansarmalar

Maxnine
#1 - 23 maj 2009 10:02
Hej!

I onsdags köpte jag 4st pansarmalar, och jag undrar varför de var hängiga de 2 första dagarna. Idag är det lördag och de börjar att vakna till liv och rota omkring bland stenarna. Var det vatten bytet från affären och mitt akvarium eller?

Mvh/ Maxnine
#2 - 23 maj 2009 10:46
att flytta är alltid en stor stress på fiskarna och i början är dom oftast skygga och rädda och hämtar sig efter ett tag :)
#3 - 23 maj 2009 11:10
Fortsätter de att vara skygga kan du prova att köpa lite fler, då brukar de kaxa upp sig lite mer:).
Maxnine
#4 - 26 maj 2009 14:20
Tack!

Tack! Jag funderar på att köpa fler eftersom överallt jag läser om fläckiga pansarmalar står det att de vill vara minst 6 st i varje "grupp". Hur många till tycker Ni att jag ska köpa? jag har ju 4 nu... :d
#5 - 26 maj 2009 17:04
Ju fler desto bättre men köp så du har en 8-10 st minimum så blir det fart på dom. Har C.Elegans själv och det blev stor skillnad när jag köpte fyra till så jag nu har åtta.
Maxnine
#6 - 28 maj 2009 05:31
Men mitt akvarium är ju bara 51 liter! ska jag ändå ha 8-10st? ;)
#7 - 28 maj 2009 09:51
Nej det var väl att ta i förstås. Beror ju lite på om du har annan fisk i det oxå? Är det bara malarna tror jag att det skulle funka, annars får du skaffa ett större akvarium;).
Maxnine
#8 - 28 maj 2009 13:02
GöranE skrev:
Nej det var väl att ta i förstås. Beror ju lite på om du har annan fisk i det oxå? Är det bara malarna tror jag att det skulle funka, annars får du skaffa ett större akvarium;).

Jag har korall platyn, fjärilsciklider, räka, och ancistrus för övrigt.
#9 - 1 juni 2009 17:01
Maxnine skrev:
Jag har korall platyn, fjärilsciklider, räka, och ancistrus för övrigt.

Låter som det är ganska välbefolkat, beror ju om det är en eller flera av ovanstående. Det finns en gammal tumregel som säger 1cm vuxen fisk per liter akvarievolym. Funkar inte om man har stora fiskar (du kan ju inte ha en 54cmeller två 27cm fisk i ditt akvarium, eller hur;))men med din "besättning" borde den vara OK att använda!?

Om du skall köpa bör det nog minst vara en 5-6 st. Dom stimmar mycket bättre ju fler dom är. Dom kan gå från sovande på botten till tokstimmande på en ½ sekund.:d. Jag gillar verkligen pansarmalarna skarpt..
Maxnine
#10 - 3 juni 2009 07:54
Det är inte alls överbefiskat. Jag har 2 Fjärilsciklider, en räka, en ancistrus, typ 14 korall platyn, 4 Fläckiga pansarmalar. Det är inte så många om man "kollar" i akvariumet.
Maxnine
#11 - 7 december 2009 15:26
Nu har jag bara en räka, en ancistrus, 5 korallplatyn och 1 fläckig pansarmal. Ska köpa fler firrar efter julafton :D

Annons