Fläckig pansarmal, långsträckt

#1 - 24 december 2005 20:32
Jag fick en mal och två slöjstjärtar i en skål (hemska tanke) av en vän. Jag hade "turen" att slöjisarna dog efter någon dag, men den lilla malen lever och är pigg.
Min vän hade blivit informerad att malen skulle bli fem-sex cm i vuxet tillstånd, men efter lite efterforskningar från min sida så fick jag fram att arten är en långsträckt fläckig pansarmal och att den kan bli över 18 cm i vuxet tillstånd.

I den lilla skålen kan den inte bo kvar, så därför undrar jag hur stort akvarium en sådan fisk kan behöva? Vad för andra fiskar passar den att bo med? Hur bör ett lämpligt akvarium se ut?
Jag vill ha all möjlig information (gärna på svenska), för att göra livet bättre för lille Jean-Pierre :D
#2 - 25 december 2005 11:50
Ingen som har någon aning? Kanske inte alla mal-experter har vaknat såhär efter julafton, men man är ju lite ivrig :o
#4 - 26 december 2005 10:42
Jag tycker inte riktigt att den är lik nån av dom. Visserligen förändras de ju när de växer (min är jätteliten nu).
Han ser ut ungefär såhär:
http://www.fishtanksandponds.net/images/raw-images/fresh-water/Hoplo-Cat.jpg

[QUOTE=Sonja]Det är väl någon av de här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=346
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342[/QUOTE]
#5 - 26 december 2005 10:46
Jag är inte bra på den typen av malar, och många av dom har bytt namn. Men det liknar väl mest en som i alla fall förut hette Hoplosternum thoracatum (stavning?). Väldigt tålig maltyp i alla fall. Hoppas någon annan svarar som är bättre på dessa malar.
#6 - 26 december 2005 10:51
Den tycks heta Megalechis thoracatum (som jag förstod är det vetenskapliga namnet för Fläckig pansarmal, långsträckt). Men jag hittar ingen info om den... Det enda jag hittar är att den kan bli 18 cm lång...

Tack för hjälpen :)
HazelCR
#7 - 26 december 2005 11:14
[QUOTE=Krasch]Den tycks heta Megalechis thoracatum (som jag förstod är det vetenskapliga namnet för Fläckig pansarmal, långsträckt). Men jag hittar ingen info om den... Det enda jag hittar är att den kan bli 18 cm lång...

Tack för hjälpen :)[/QUOTE]

Jag har några långsträckta. De gillar att äta allt, dock inte skalade ärtor. De är allätare.
De leker genom att bygga skumbo, precis som guramis. Könsskillnad går att se, även om jag inte tycker att det är lätt.
De är snälla mot andra fiskar, men de äter småyngel. De går gärna in i grottor m.m. och söker av efter yngel. Jag har mina tillsammans med Malawiciklider. Inte bitopriktigt korrekt, men det är det inte heller med Tanganyikamalen, som så många kör med till sina malawisar.
De får dock smörj av tuffare malawisar, såsom Melanochromis.
Det tror jag gäller för det mesta, att malar med mycket spröt kan ligga illa till, om det finns "bitiga ciklider" i samma kar.

Zoopet skriver dryga 100 liter. De gillar gärna att ligga högt i akvariet, så att de kan gå upp och snappa luft. De har väl outvecklad simblåsa de stackarna?
Rötter/växter eller stenar som når en bit upp kan vara bra att inreda med.

Det går att hitta en del informatiom om fisken, men inte så mycket på svenska, så var det iaf när jag letade för ett tag sedan.

//Gunnar
#8 - 26 december 2005 13:20
Den som vill kolla in arten som en gång hette Hoplosternum thoracatum på Planet Catfish får leta rätt på Megalechis picta.
Det finns Megalechis thoracata också, men det är arten som förr hette Hoplosternum personatus. Det verkar som man blandat ihop de två arterna sedan de beskrevs på 1840-talet, och att detta misstag nu rättats till. Enkelt, va?
Och ännu lättare blir det av att Fishbase och Scotcat fortfarande kallar M. picta för M. thoracata. Här finns mer att läsa.
#9 - 26 december 2005 17:29
Har inte hittat någon information hurvida de är grupplevande eller solitära. Som sagt så är det en ensam stackare just nu.
Ska jag vänta tills jag fått tag i ett större akvarium (vet ej hur lång tid det kommer att ta) eller ska jag skaffa en kompis till den redan nu?
#10 - 27 december 2005 13:38
[QUOTE=Krasch]Har inte hittat någon information hurvida de är grupplevande eller solitära. Som sagt så är det en ensam stackare just nu.
Ska jag vänta tills jag fått tag i ett större akvarium (vet ej hur lång tid det kommer att ta) eller ska jag skaffa en kompis till den redan nu?[/QUOTE]

En mycket trevlig fisk om man får den att trivas. De trivs bäst i mindre grupper om 4-5 stycken så du bör absolut försöka hitta fler. 100 liter tycker jag låter lite, snarare 300 bör det nog vara.

En detalj: Precis som andra pansarmalar så sprutar den ut ett gift när den blir stressad, rätt mycket dessutom. Det är därför de t ex kan dö "oförklarligt" i en transportpåse. Har du den i en skål så kan den ligga risigt till. Byt lite av vattnet ofta och skaffa en större burk snarast...
#11 - 27 december 2005 13:44
[QUOTE=goldennugget][QUOTE=Krasch]Har inte hittat någon information hurvida de är grupplevande eller solitära. Som sagt så är det en ensam stackare just nu.
Ska jag vänta tills jag fått tag i ett större akvarium (vet ej hur lång tid det kommer att ta) eller ska jag skaffa en kompis till den redan nu?[/QUOTE]

En mycket trevlig fisk om man får den att trivas. De trivs bäst i mindre grupper om 4-5 stycken så du bör absolut försöka hitta fler. 100 liter tycker jag låter lite, snarare 300 bör det nog vara.

En detalj: Precis som andra pansarmalar så sprutar den ut ett gift när den blir stressad, rätt mycket dessutom. Det är därför de t ex kan dö "oförklarligt" i en transportpåse. Har du den i en skål så kan den ligga risigt till. Byt lite av vattnet ofta och skaffa en större burk snarast...[/QUOTE]

300 liter?? Oj... Då får jag nog hitta nån som får adoptera den, har tyvärr ingen möjlighet att skaffa ett så pass stort akvarium. Kan som störst sträcka mig mellan 150-200 liter.
Han ser mycket piggare ut nu efter att slöjstjärtarna dött. Fått mer färg och "spröten" har blivit längre. Dock har han klarat transporter och vattenbyten riktigt bra utan att se rejält stressad ut.
Vars nånstans sprutar dom ut giftet ifrån? Har aldrig hört talas om det tidigare, så jag blev lite nyfiken.
#12 - 27 december 2005 13:57
[QUOTE=Krasch][QUOTE=goldennugget][QUOTE=Krasch]Har inte hittat någon information hurvida de är grupplevande eller solitära. Som sagt så är det en ensam stackare just nu.

En detalj: Precis som andra pansarmalar så sprutar den ut ett gift när den blir stressad, rätt mycket dessutom. Det är därför de t ex kan dö "oförklarligt" i en transportpåse. Har du den i en skål så kan den ligga risigt till. Byt lite av vattnet ofta och skaffa en större burk snarast...[/QUOTE]

300 liter?? Oj... Då får jag nog hitta nån som får adoptera den, har tyvärr ingen möjlighet att skaffa ett så pass stort akvarium. Kan som störst sträcka mig mellan 150-200 liter.
Han ser mycket piggare ut nu efter att slöjstjärtarna dött. Fått mer färg och "spröten" har blivit längre. Dock har han klarat transporter och vattenbyten riktigt bra utan att se rejält stressad ut.
Vars nånstans sprutar dom ut giftet ifrån? Har aldrig hört talas om det tidigare, så jag blev lite nyfiken.[/QUOTE]´

150-200 liter kan nog räcka om du inte har alltför många andra fiskar + bra filtrering. Vet faktiskt inte varifrån de sprutar ut giftet, har talat med en del akvarister och zoohandlare och det är inte så många som känner till detta överhuvudtaget, förutom att de vet att pansarmalar kan dö "oförklarligt" i transportpåsar. Har dock till slut fått bekräftat att det rör sig om ett gift som sprutas ut. Tyvärr har jag själv varit med om det när just en långsträckt pansarmal "begick självmord" i en transportpåse... Så, om du köper fler - be om att få dem i separata påsar! Gäller även Corydoras även om deras gift är svagare.
#13 - 27 december 2005 14:11
[QUOTE=goldennugget][QUOTE=Krasch][QUOTE=goldennugget][QUOTE=Krasch]Har inte hittat någon information hurvida de är grupplevande eller solitära. Som sagt så är det en ensam stackare just nu.

Vars nånstans sprutar dom ut giftet ifrån? Har aldrig hört talas om det tidigare, så jag blev lite nyfiken.[/QUOTE]´

150-200 liter kan nog räcka om du inte har alltför många andra fiskar + bra filtrering. Vet faktiskt inte varifrån de sprutar ut giftet, har talat med en del akvarister och zoohandlare och det är inte så många som känner till detta överhuvudtaget, förutom att de vet att pansarmalar kan dö "oförklarligt" i transportpåsar. Har dock till slut fått bekräftat att det rör sig om ett gift som sprutas ut. Tyvärr har jag själv varit med om det när just en långsträckt pansarmal "begick självmord" i en transportpåse... Så, om du köper fler - be om att få dem i separata påsar! Gäller även Corydoras även om deras gift är svagare.[/QUOTE]

Min har fraktats, dels från butiken och från min vän, och från min lägenhet tio mil hem till mina föräldrar i en plastpåse, utan någon som helst större reaktion.
Vad för slags fiskar passar den långsträckta fläckiga pansarmalen ihop med?
Jag vet inte hur länge det tar innan jag får tag i ett större kar. Jag letar varje dag, men jag måste hitta ett som passar både storleksmässigt och plånboksmässigt...
#14 - 29 december 2005 12:14
Den passar bra ihop med de allra flesta fiskar, kanske dock inte med alltför stora och tuffa ciklider som kan nafsa på feonr och skäggtömmar. Tänk också på att de blir rätt stora så alltför små fiskar kan bli mat... Men "vanliga" fiskar som lämpar sig för sällskapsakvariet passar utmärkt. En lite resveration också för fiskar som inte är så bra på att ta för sig vid matning -pansarmalarna är riktigt glupska och slukar det mesta framför näsan på andra fiskar. I övrigt sköts dem på samma sätt som vanliga Corydoras-pansarmalar, med undantaget att de blir större och bygger skumbon.
#15 - 29 december 2005 16:58
[QUOTE=goldennugget]Den passar bra ihop med de allra flesta fiskar, kanske dock inte med alltför stora och tuffa ciklider som kan nafsa på feonr och skäggtömmar. Tänk också på att de blir rätt stora så alltför små fiskar kan bli mat... Men "vanliga" fiskar som lämpar sig för sällskapsakvariet passar utmärkt. En lite resveration också för fiskar som inte är så bra på att ta för sig vid matning -pansarmalarna är riktigt glupska och slukar det mesta framför näsan på andra fiskar. I övrigt sköts dem på samma sätt som vanliga Corydoras-pansarmalar, med undantaget att de blir större och bygger skumbon.[/QUOTE]

Passar den ihop med fiskar i storlek guppy?
Hur är den i temperamentet? Stillsam eller lite mer aktiv? Just nu ligger den stort sett still hela tiden, men det skulle jag också göra ifall jag bodde i en skål...

Hur bråttom tror du att det är med akvariet?
#16 - 29 december 2005 17:05
Vet inte om de funkar med guppy. Långsträckta pansarmalar verkar vara dagaktiva, så då klarar sig nog guppyna. En nattaktiv mal i samma storlek hade nog däremot tagit guppyna på natten. Jag har fyra stycken själv, men är osäker på hur rovgiriga de är när det gäller småfisk, har dem med bland annat pansarålar och ganska stora ciklider (ett Aequidenspar och två Paratilapia polleni).

De är ganska aktiva, och simmar gärna omkring och bökar i sanden. Kan tänka mig att din ligger still dels beroende på för litet utrymme, och att den är ensam.
#17 - 29 december 2005 17:54
[QUOTE=Micke_A]Vet inte om de funkar med guppy. Långsträckta pansarmalar verkar vara dagaktiva, så då klarar sig nog guppyna. En nattaktiv mal i samma storlek hade nog däremot tagit guppyna på natten. Jag har fyra stycken själv, men är osäker på hur rovgiriga de är när det gäller småfisk, har dem med bland annat pansarålar och ganska stora ciklider (ett Aequidenspar och två Paratilapia polleni).

De är ganska aktiva, och simmar gärna omkring och bökar i sanden. Kan tänka mig att din ligger still dels beroende på för litet utrymme, och att den är ensam.[/QUOTE]

Jag märker att på kvällen så börjar den böka omkring i gruset. Däremot är den väldigt stillsam på dagtid. Som mest så simmar den till andra sidan eller byter växt att gömma sig under.
Jag får se ifall jag kanske försöker finna den en ny ägare. Känns lite underligt att kanske behöva anpassa sitt fiskval till något man egentligen inte är så förtjust i. Pansarmalar är superfina (skulle gärna ha ett gäng), men jag känner mig osäker på en så pass stor fisk.

Annons