fläckig mal som lekt

#1 - 4 december 2007 19:12
[FONT=Comic Sans MS]Har fläckiga malar som har lekt, men vad händer sen? sköts kläckningen av sig själv? och hur lång tid tar det innan de kläcks?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har aldrig varit med om att tidigare malar har lekt.[/FONT]
#2 - 4 december 2007 19:39
Skulle tro att du har ancistrus-malar. Hannen kommer att ligga och fläkta friskt vatten på rommen tills de kläcks. Kläckningstiden har jag inte så bra koll på, skicka ett pm till Lutt härinne eller på zoonen, så lär han veta. :)

Men grattis! :D
#3 - 4 december 2007 22:35
Jens A. skrev:
Skulle tro att du har ancistrus-malar. Hannen kommer att ligga och fläkta friskt vatten på rommen tills de kläcks. Kläckningstiden har jag inte så bra koll på, skicka ett pm till Lutt härinne eller på zoonen, så lär han veta. :)

Men grattis! :D

Tack för svaret!
Förlåt, jag var nog lite otydlig när jag beskrev mina malar. Det är är C. paleatus jag har. Honan har en jättelång ryggfena och är stor och tjock. Hanen är liten och har liten ryggfena.Rommen sitter lite varstans i akvariet. har ett åttakantigt och rommen sitter på fyra olika sidor + under några blad.
Men jag har en ancistrus dolichopterushane på jobbet.
#4 - 5 december 2007 00:33
Aha, Corysar! :D

De samlar rommen mellan bröstfenorna och simmar sedan runt och fäster den på skilda ställen. Rommen är ganska känslig för svamp, så vissa öser i anti-svampmedel under tiden tills den kläckts. Corys kan vara svåra på att äta lagd rom, så man kan även flytta på den - antingen skrapa bort den med ett rakblad eller nypa av bladet den sitter på. Två dagar efter att rommen satts brukar man kunna se en mörk kärna i ägget, och på femte eller sjätte kläcks äggen. Ynglen faller ned till bottnen i akvariet. De har gulesäck och frisimmande dagen efter de har kläckts. De bör matas med nykläckt Artemia.

Annons