Fjärlishane jagar sin hona

#1 - 5 januari 2007 20:48
I mitten av oktober köpte jag ett par fjärilsciklider. De var då lika stora och var ett klockrent par i butiken. Hemma simmade de tillsammans jättefint och bägge åt. Sedan ett par veckor har hanen jagat undan honan, som nu är mycket mindre än hannen som är jättefin men fina fenor och fin färg. Medans honan är blekare och inte alls har vuxit på samma sätt. Hon äter och är lika pigg som hon alltid varit.
Ska jag låta dem hållas eller ska jag göra något åt dem? Om jag ska göra något, vad i sådna fall?
De bor i ett 54 liters tillsamans med ett stim pansarmalar och en Astrictius (stavning?). (Det verkar inte finnas någon spänning mellan fiskarna i övrigt)
#2 - 5 januari 2007 21:02
kanske att han vill para sig med det vill inte hon...kanske oxå kan vara att han vill visa att han kan vara dominant :S...hoppas att du får bättre hjälp:)
#3 - 6 januari 2007 05:00
Trallala skrev:
I mitten av oktober köpte jag ett par fjärilsciklider. De var då lika stora och var ett klockrent par i butiken. Hemma simmade de tillsammans jättefint och bägge åt. Sedan ett par veckor har hanen jagat undan honan, som nu är mycket mindre än hannen som är jättefin men fina fenor och fin färg. Medans honan är blekare och inte alls har vuxit på samma sätt. Hon äter och är lika pigg som hon alltid varit.

Ska jag låta dem hållas eller ska jag göra något åt dem? Om jag ska göra något, vad i sådna fall?

De bor i ett 54 liters tillsamans med ett stim pansarmalar och en Astrictius (stavning?). (Det verkar inte finnas någon spänning mellan fiskarna i övrigt)
Jag har precis samma problem som du. Mina gick ensam i ett 70l hanen ville nog para sig och honan var inte redo,jag ville ta bort hanen,men helt omöjligt att få tag i honom:mad:.Jag flyttade då över ett mosaikgurami par till dom från mitt stora kar,tänkte att han fick annat och tänka på.Det gick nog vägen tror jag,hon ser mycket piggare ut nu är förrut.Jag har märkt att dom vill äta mycket och ofta,jag matade dom lite mera ochså,vet inte om det bero på sällskapet eller maten för att hon piggnade till. vet väll inte riktigt vad du ska göra,men håll koll på henne och avakta iallafall,lycka till!
#4 - 6 januari 2007 09:19
Tack för era svar. Jag har tyvärr inget annat akvarium att flytta någon av dem till... Men jag läste runt lite och knåpade ihop ett par grottor till, ska även köpa tätare växtlighet så hon får mer att gömma sig på.
För se om de blir samms... Hon verkar att trivas i övrigt, hon äter tillsammans med hannen och simmar runt som honom, men inte tillsammans som förr...
Hoppas att det är fler som har nåhgra tankar kring detta!

Annons