Fjärilshanen släpper luftbubblor vid romen

#1 - 26 juni 2007 11:32
Nu har mitt fjärilsciklidspar lekt igen. Denna gången har jag märkt ett märkligt beteende hos hanen.
Han simmar runt i akvariet och "slickar" under bladen på min javaormbunke. Sedan simmar han tillbaka till romen och blåser ut luftbubblor som han har lyckats samla på sig.

Varför detta konstiga beteende?
#2 - 26 juni 2007 17:49
Har du dålig syrehalt i karet??

Det bästa ska vara att ha ett innerfilter uppe vid ytan som skapar vattenvågor och därigenom ser till att syrerikt vatten åker ner i karet.

Jag har ingen erfarenhet av romläggande firrar (hade Malawi) så jag vet inte men något proffs kanske nappar...

Brukar man inte se romläggande firrar vifta vatten för att få cirkulation??
Mina räkor viftar iaf med sin rom och det tror jag är för att få syre så att romen inte ska mögla.. ;)
#3 - 26 juni 2007 21:29
Jag har ett innerfilter som skapar fina vågor på ytan. Det skvallpar och har sig.
Jodå, de står och viftar allt vad de kan vid romen.

Det är första gången som romen överlever så här länge, utan att bli uppäten.
Skillnader från tidigare:
1. Jag har bytt till sand (hade engelsk sjösten innan)
2. Jag låter en lampa vara tänd i rummet under natten.

Någon som har sett någon fjäril med ett liknande beteende?
#4 - 26 juni 2007 21:41
Halloj Fille!
Har haft lekande Fjärilsciklider i mängder, men aldrig sett luftbubbelsprutande romvård...:)
När du säger att han "slickar" under Javaormbunksbladen - finns det typ syrebubblor där som han nappar åt sig? (vill bara få klart för mig vad det är han gör),
eller ser du honom även gå upp mot ytan och hämta luft?
Är det så att han "medvetet" släpper ut lite luft i närheten av, eller över, äggen? (bara detta låter väldigt osannolikt)
Är detta ett upprepande beteende, eller har det bara hänt en eller någon enstaka gång?

Jag vill jättegärna ge dig lite goda råd, men måste få en klar bild av vad som händer!:)
#5 - 26 juni 2007 22:09
MaxB skrev:
Halloj Fille!

Har haft lekande Fjärilsciklider i mängder, men aldrig sett luftbubbelsprutande romvård...:)

När du säger att han "slickar" under Javaormbunksbladen - finns det typ syrebubblor där som han nappar åt sig? (vill bara få klart för mig vad det är han gör),

eller ser du honom även gå upp mot ytan och hämta luft?

Är det så att han "medvetet" släpper ut lite luft i närheten av, eller över, äggen? (bara detta låter väldigt osannolikt)

Är detta ett upprepande beteende, eller har det bara hänt en eller någon enstaka gång?

Jag vill jättegärna ge dig lite goda råd, men måste få en klar bild av vad som händer!:)

Det börjar med att hanen jagar honan, så att hon får vakta romen så länge. Därefter simmar han bort till javaormbunken och "äter" eller "slickar" på undersidan av bladen. Jag kan inte se om det är några luftbubblor innan han kommer dit, men jag vet att där ganska ofta bildas luftbubblor under bladen på javaormbunken.
Därefter simmar han tillbaka till romen och honan försvinner tillbaka till den sysslan hon gjorde innan hon blev tvingad att vakta romen. Hanen tittar då på romen och släpper ut små luftbubblor ur munnen.
Efter någon minut upprepas beteendet. (Hanen går aldrig upp till ytan för att ta luft!)
#6 - 26 juni 2007 23:29
Jaaaa, du Fille... Om det inte hade varit för de där jädra luftbubblorna....
Ponera att vi helt enkelt skiter i att hanen på nåt underligt vänster tycks vilja blåsa lufbubblor omkring sig...

Om man är ovan vid att se lek, rom och yngelbeteende hos ciklider i almänhet, och i detta fallet, Fjärilsciklider i synnerhet, så är det ofta så att det kan tyckas vara en jakt, dominans eller ett "tillsägande" (med detta menar jag att cikliderna "talar" med varandra) beteende mellan parterna. Ciklider har dock ett mycket högt utvecklat "språk" mellan varandra som de förmedlar via färger, kroppsrörelser och sim-mönster. Det du ser är troligtvis inte ett "jagande" utan en inbördes, uppgjord, instinktiv "ordning" mellan föräldrarna. Det gagnar dem inte att båda två står och vaktar vid äggplatsen - utan den ena eller den andra simmar ut på rek-rundor för att hålla reviret intakt - och jaga bort inkräktare.
Det är oftast hanen som står för de yttre revir-rundorna och honan är den som som vanligtvis är närmare lekplatsen. Vi kan dock tala om "modersinstinkt" som i den högre djurvärlden, och faktiskt i många fall även den mänskliga (djur)-världen gör sig gällande. Med andra ord är det så att ciklidhonorna är de tuffaste parterna i ett lekpar - eller låt oss säga de ettrigaste. De slåss mycket intensivare än hanarna, som tycks gå mer på storlek och färg - utseendemässigt hot.

När en av parterna har varit på en tur runt reviret, skall denna tillbaka till lekplatsen. För att kunna känna igen varandra och för att kunna acceptera ingång i reviret måste vissa signaler utbytas. Härav ser man uppblåsta gällock och ett visst "pockande", som för att säga; jaha, här kommer jag - du känner igen mig, va? Den andra; ja, det är du, din drummel, nu får du ta över äggen en stund så jag kan kolla läget.
Detta meningsutbyte sker alltså via vissa signaler som kan uppfattas som att endera parten "jagar" den andra från lekplatsen och, kanske lite bryskt, för ut den andre i periferin.

Ett ännu mer makalöst skådespel är när föräldrana "talar" med sina yngel. Dom kan med små, fina ryck och darrningar med kropp och fenor förmå en hel yngelhop att dra ihop sig, lägga sig ner mot botten eller slappna av och sprida sig något på mindre än millisekunder. Det är denna prägling på ynglen, (som det går många diskussioner om), som eventuellt fattas hos de yngel som inte får växa upp med sina föräldrar - och som saknas senare, i många led, hos de yngel/vuxna djur som senare säljs i handeln - därav känslighet och avsaknad av kunskap till egen ordentlig yngelvård. Teorier dock, jag vet inte om det faktiskt är så här, men håller det för troligt.

Summasummarum; Jag tror dina Fjärilsciklider gör exakt det de skall - men det där luftblåsandet... ja, jag vet bannemej inte - jag har aldrig sett det tidigare iallafall...
Lycka till med din Fjärilslek - och om du har fler frågor, så ös på, så försöker vi här på forumet att hjälpa dig och ge goda råd!:)
#7 - 6 juli 2007 16:50
Efter den här märkliga leken, så fick jag mina första yngel någonsin!
Dock klarade sig yngeln inte särskilt länge... De försvann natten mellan söndag och måndag...
Men kanske bättre lycka nästa gång!

Annons