Fjärilsfisk??

#1 - 30 maj 2007 18:17
info om denne tack, aggresiv? mm helst en artsbeskrivnings sida

Mvh Amaro
#3 - 30 maj 2007 19:17
micke tack för hjälpen.

Lite frågor till dig eller någon annan som kanske vet.

Jag köpte idag två stycken. Jag har täcklock över karet så de kommer knappast kunna hoppa ut. den ena är ca 6cm den andra 6-7cm och lite större (tjockare)

I karet de åkte in i finns praktbotier, silverhajar, fembandsbarber, en 4-5cm's ancistrus, L128a, gibbiceps, eldstjärt, black ghost, kampfiskar (1 han 2 hon), rubinguramis, botia historica, kanske något mer.

De jag oroar mig för är kampfiskarna. Hannen är typ lika stor som fjärilsfiskarna dock tjockare och starkare. Honorna är också relativt stora för att vara honor dvs 3-4cm och tjocka. Tror ni det blir något problem med detta? att de blir uppätna??

Fembandsbarberna är jag dock inte orolig för eftersom dessa är tuffa och simmar snabbt iväg om något hotar dem.

En till sak som oroar mig är, tror ni att de kan börja slåss med de större fiskarna? Jag märkte på fjärilsfisken att den har väldigt stor mun. Kan den orsaka stora skador på de större fiskarna om de slåss eller är inte deras stora mun ett så effektivt vapen kanske ?

Är väldigt kär i de fiskar jag har just nu, vill veta om det finns stor risk i något med att jag har dessa nya fiskar.

Föresten, är denna fisk revirhävande på något sätt?? håller den sig alltid vid ytan eller sjunker den ned om kvällarna kanske?

Citerar från: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=391

"Den är en relativt aggressiv fisk som bara bör hållas ihop med fiskar som föredrar de understa eller mellersta vattenskiktet"

Stämmer detta helt? är de riktigt riktigt aggressiva? från skala 1-10 ??

Sen skulle åsikter från er också uppskattas. Alltså om ni anser att det är onödigt att jag har denna fisk i mitt kar pga riskerna osv.

Tack på förhand

Mvh Amaro
#4 - 30 maj 2007 19:33
Jag har haft fjärilsfiskar ett par gånger, och har inte uppfattat dem som särskilt aggressiva. Däremot får de nog in rätt stora saker i sina stora munnar, kamphonorna kan kanske vara i farozonen. Kamphanen löper nog större risk att få fenorna söndertrasade av eldstjärten, som kan vara rätt grinig och revirhävdande. Kanske kan den ge sig på fjärilsfiskarna också, men eftersom de lever mest vid ytan kanske de får vara ifred.

Om du vill se om dina är hanar eller honor, så ser man det genom att hanens analfena har en inbuktning i bakkant, medan honans analfena har rak bakkant.
#5 - 31 maj 2007 14:26
Tror att du Amaro kan vara lugn. Har haft och har fjärilsfiskar.
Hoppa det gör dom om man jagar dom eller gör rent akvariumet.
Äter fisk men som Mick_A skriver så är det väl mest kampfisk honan som kan vara i fara. Men dom kan vara riktigt griniga på individer av samma art.
Mata dom med spyflugor eller andra insekter, äter även flingfoder( musungar när dom blir riktigt stora).
Och dom kommer att känna igen när det matdags, fort man öppanr matningsluckan så kommer dom, iaf mina.

//Mattias

Annons