fjärilsfisk

#1 - 2 maj 2010 13:24
Går och kikar lite på fjärilsfiskar i lokala butiken. Stencoola - jag tycker det roligaste är att de står stilla mest hela tiden :D

Är sugen på en, men undrar lite efter att ha läst Zoopets beskrivning:
* aggressiv - övriga invånare i karet är/blir regnbågar (boeseman), kanske guramier, tetror modell colombia/rosen/rödmun, och lite malar nederst. Har också en regnbågshaj. Kommer den att ge sig på några av de här?
* äter små fiskar - hur små är "små" fiskar? Tetror på 3 cm - överlever de? Ger den sig på räkor månntro?
* är de ensamvargar eller vill de vara flera?

Om någon som har erfarenhet av fjärilsfisk ville svara blir jag glad :)
#2 - 2 maj 2010 13:31
Ett par kamrater till mig hade fjärilsfisk i sitt kar. Jag tror att det var på sisådär fyrahundra liter med inriktning sällskap. ^^
De simmade fridfullt tillsammans med röda regnbågar och guldbarber, men höll sig naturligt mest uppe i hörnet där flytväxterna låg. Skrämde skiten ur mig när jag som munter tredjeklassare stoppade ned fingret i vattnet och fick napp! XD De har stora munnar.

Inte särskilt vetenskapligt omdöme här... men tetror skulle jag nog, av erfarenheten att döma, klassa i farozonen. Likaså räkor.
#3 - 2 maj 2010 13:38
Har själv ett par fjärilsfiskar, en hane och en hona, och jag måste säga att de är riktigt fräcka :) Gör inte mycket väsen av sig där de ligger uppe vid ytan, men har ett kul utseende. De äter frysta vita mygglarver och fryst artemia med god aptit. Har dem med bl.a ett hantelpar, 6 Channa bleheri (ormhuvudsfisk), pansarålar (hane och hona), 3 Dianema urostriata, och en sajicahane.
#4 - 2 maj 2010 14:42
Har haft några par av dessa tidigare och de är riktigt trevliga =)
#5 - 2 maj 2010 17:43
Har du någon prisuppgift där du tittat på dom? undra hur dom fungerar med kongotetror, är också ganska sugen på ett par :)
#6 - 2 maj 2010 17:55
Har för mig att de jag köpte kostade 60-70:- ungefär.
#7 - 2 maj 2010 19:03
Mina kostade 85kr styck.

Fjärilsfiskarna är enligt mitt omdöme riktigt snygga, men dom ligger mest stilla vid ytan och undrar om dom lever, vill man ha en livlig fisk ska man inte skaffa dessa då dom är ännu mer orörliga än Diskus.

:)
Bilagor:
#8 - 2 maj 2010 19:56
joelvuo skrev:
Mina kostade 85kr styck.

Fjärilsfiskarna är enligt mitt omdöme riktigt snygga, men dom ligger mest stilla vid ytan och undrar om dom lever, vill man ha en livlig fisk ska man inte skaffa dessa då dom är ännu mer orörliga än Diskus.

:)

Discus är inte särskilt orörliga, i en frisk grupp är det en hel del kivande, matletande, och omkringsimmande. Fjärilsfiskar är ju en helt annan typ av fisk, de är ytfiskar, som väntar på att nå´t ska trilla ner framför munnen på dem. Gillar fiskar med lite udda utseende, tycker fjärilsfiskar är fina med sina fenor, och kamouflagefärg.
#9 - 5 maj 2010 09:47
Micke_A skrev:
Discus är inte särskilt orörliga, i en frisk grupp är det en hel del kivande, matletande, och omkringsimmande. Fjärilsfiskar är ju en helt annan typ av fisk, de är ytfiskar, som väntar på att nå´t ska trilla ner framför munnen på dem. Gillar fiskar med lite udda utseende, tycker fjärilsfiskar är fina med sina fenor, och kamouflagefärg.

Stämmer :)
Dock så har mina börjat röra på sig mer nu när jag tagit bort flytväxter och ansat växter :)

Härliga fiskar och grymt snygga

Annons