Fjärilsciklidyngel!

#1 - 3 april 2004 15:41
Köpte för några månader sedan ett fjärilsciklidpar. De verkade inte bry sig om varann särkilt mycket, men nu när jag tittade in i akvariet efter att ha varit borta i fem dagar så såg jag ett helt stim med pyttesmå yngel, som föräldrarna noga vaktade mot fantomtetrorna. Vad ska jag göra nu? Klarar föräldrarna att vakta dem mot fantomtetrorna eller borde jag flytta tetrorna? Ska jag mata med nåt särskilt? Nåt annat jag bör tänka på?
#2 - 3 april 2004 16:18
Ingen som har erfarenhet av fjärilsyngel?
#3 - 3 april 2004 16:39
När jag fick fjärilsyngel så matade jag dem första veckan med liquidfry. Dom första dygnen klarar dom sig med de infusorier som finns i vattnet. Det är också dags att dra igång en artemia odling! Vilket dom börjar ta efter en vecka. Liquidfry hittar du hos välsorterade zoohandlare.
#4 - 3 april 2004 18:06
Liquidfry har jag hemma, så det kan de få med en gång. Finns det inget enklare än artemiaodling. Jag har aldrig sysslat med det och för tillfället är jag bortrest i veckorna och personen som matar fiskarna då har inte den kunskapen...
#5 - 3 april 2004 18:26
Dewt finns Liquifry i olika storlekar, pröva med det!
#6 - 3 april 2004 19:37
OK, tack för hjälpen! Någon som har en åsikt om fantomtetrorna? Ska jag ha dem kvar i samma akvarium eller flytta dem?
#7 - 3 april 2004 19:39
Om du vill behålla alla yngel gör du nog klokt i att flytta fantomtetrorna, jag hade gjort det i alla fall.
#8 - 3 april 2004 19:43
Ok, då har jag lite att göra nu :-) Tack för hjälpen!
#9 - 4 april 2004 20:17
Såg till min stora sorg att de nyblivna föräldrarna gladeligen tuggar i sig sina små yngel... Hoppas att det blir nån liten stackare kvar! Antar att det inte finns något jag kan göra åt det?!
#10 - 7 april 2004 19:50
Hej!

Det är klart att du kan göra nåt åt det (om det inte är försent nu vill säga..).

Flytta ut föräldrarna. Om inte annat så vet du det till nästa gång. När du sett att de lagt rommen kan föräldrarna få vara kvar ca ett dygn, sen tar du bort dem. Se till att du har en luftpump som du sätter en liten bit ifrån så att det kommer friskt vatten till rommen hela tiden. Fast du verkar inte haft det problemet i och för sig men det kan ändå vara bra att veta om du satsat på fjärilciklidyngel. Numera verkar föräldrarna ha svårt att ta hand om sin avkomma har själv försökt utan något vidare resultat men skam den som ger sig..
Mvh Tina
#11 - 7 april 2004 23:26
Hej

Egentligen ska man helst inte ta bort föräldrarna, då bygger man bara på problemet som odlare nog redan har påbörjat. Får de inte lära sig yngelvården av sina föräldrar, så kan det nog ta längre tid innan de själva lär sig hur man ska göra. Ibland behöver ciklider ett antal försök på sig för att få till det, men ett par som envisas med att äta upp äggen och ynglen ska man helst inte avla på. Man kan byta ut den ena partnern, då det helt enkelt kan vara så att de inte kommer så bra överens. Det bästa är oftast att låta ett antal välja partner själva, för att få ett så stabilt par som möjligt.

MVH Micke
#12 - 8 april 2004 07:43
Man bör ha någon eller några andra fiskar (typ platy eller liknande) kvar hos dvärgcikliderna när de ynglat, då brukar föräldrarna ej äta sin egen avkomma.
#13 - 8 april 2004 07:55
Eftersom du verkar var en av få som fått fram kläckta yngel (i varje fall)från dina fjärilar, tycker jag absolut att du skall försöka ge dem flera chanser. Yngel efter vårdande fjärilsciklider vet jag nog ett flertal i Sverige som skulle ge en hel del slantar för.
#14 - 8 april 2004 09:24
Lycka till! Fortsätt gärna informera om hur det går, för som man kan läsa ovan är det inte helt vanligt med fjärilsyngel.
#15 - 9 april 2004 22:07
Snyft... Inte ett enda yngel kvar. Kanske blev de stressade av att jag var där med håven för att plocka bort tetrorna. Hoppas de gör ett nytt försök och då tänker jag ha tetrorna kvar, då kanske de lägger sin energi på att vakta mot tetrorna istället för att själva äta upp ynglen! Hur lång tid måste det gå innan de kan få en ny kull?
#16 - 9 april 2004 22:11
Normalt sett brukar dom starta upp en ny lek direkt efteråt. Så var det med mitt par i alla fall och jag lyckades föda upp cirka 250 yngel till vuxen storlek!
#17 - 9 april 2004 22:13
Matzen: Skötte föräldrarna om ynglena eller tog du bort dem? Hur stort kar hade du? Hade du andra fiskar i samma kar? Vad matade du med?
#18 - 9 april 2004 22:43
Dom gick i ett 70-literskar helt ensamma med vattenvärden enligt följande PH 5,5, DH 2,5 och en temperatur på 30 grader. Föräldrarna matade jag med räkmix, cyklops, artemia och torrfoder. Men jag antar att undrar vad jag gav ynglen. När dom hade blivit frisimmande gav jag dom liquifry nr1 som du hittar i de flesta akvarieaffärer. Efter en vecka gick jag över till att ge dom nykläckt artemia och gjorde så i cirka tre veckor. Sedan gick jag över till en mer varierad kost med cyklops, söndersmulad räkmix, bosmider, söndersmulat torrfoder och nykläckt artemia. Föräldraparet lät jag gå kvar med ynglena i två veckor och dom skötte det perfekt. Ett riktigt kanonpar!!

Lycka till med dina fjärilar!
#19 - 11 april 2004 08:03

Hej Mina1 !

Det är ingen bra kombination att ha Tetror hos Fjärilscikliderna om du skall försöka föda upp ynglen ! Tetror är hemska yngelrövare.
Låt paret bo själva i lugn o ro,och se hur dom klarar nästa kull.
Fjärilar är kända för att vara dåliga föräldrar,och brukar antingen äta upp äggen eller de nykläckta ynglen.Men efter några försök så kan det ju lyckas, så låt dom öva sig !
PS.Det finns ett Artemiaersättningsfoder som heter BabyStar, försök få tag i det till nästa kull.
Lycka Till !
#20 - 12 april 2004 20:36
Tack för tipsen! Nu håller jag tummarna för att det snart blir en ny kull och att de lyckas bättre då!
#21 - 16 april 2004 19:50
Nu har de lagt rom igen! Och jag lyckades t.o.m vara där och titta på, spännande! Hoppas de blivit lite duktigare den här gången och håller ut i mer än ett par dagar innan de äter upp ynglen... Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

Annons