Fjärilscikliders Yngelvård

#1 - 15 december 2008 10:38
Måste samla lite erfarenheter från, och diskutera med folk som gett sig på att odla fjärilsciklider. Jag haft VF fjärilar i 1125L sedan i september och de leker konstant. Men VARFÖR vårdar inte dessa fiskar sina yngel??? Kan det vara att de inte ens kläcks pga vattenvärden, Kan det vara andra omständigheter som triggar dem att vänta på bättre tider?

Jag vet att det finns en del här ute som fått dem att gå med yngel och jag skulle vilja veta hur och under vilka omständigheter. Alla idéer och teorier välkomnas.
#2 - 19 december 2008 16:03
Ingen här som lyckats?
#3 - 19 december 2008 20:19
jag har lyckats en gång av många hundra. dock var den gången när jag inte var hemma. var bara tjejen som fick se 1 veckors ynglena... innan hanen gick bananas på dem.. :(

jag körde med ett 65 l kar (samma som jag fortf försöker odla fjärilar i). hade torv (dock vet jag inte pH:t vid tillfället) massa boklöv och lite grenar samt flata stenar. enda sällskapet var 5 amanoräkor. växterna var javaormbunkar samt anubis.

de la äggen på en flat sten som hade skydd från en större anubis. detta var alltså enda gången jag fått yngel och tyvärr var jag inte där utan hade fått uppdateringarna från tjejen. de var frid och fröjd i karet i en veckas tid. tjejen sa att hon kunde börja se de blåa skiftningarna hos yngelna. jag hade lärt henne hur man födde upp artemia och detta sprutades ner med hjälp av apotekets spruta där yngelna befann sig.

sen var det tyvärr tack och godnatt alltså. sen dess har jag inte lyckas få upp yngel igen. även fast de har lekt många ggr.

jag försöker trigga dem med att mata upp dem ordentligt och sen ett vattenbyte med lite kallare vatten. matar med vanligt flingfoder, svarta mygg samt cyklops. honan hos mig brukar alltid få stryk när hon inte är i "the mood" tyvärr, nån mer med samma problem?

att ha ancistrus i karet är alltid kört för min del. de går över stenen som en dammsugare.. :(
#4 - 22 december 2008 20:27
Kanske är akvaristens tryne mot framrutan som stör? Kanske nåt att begrunda då jag gärna sätter näsan mot rutan när det vankas rom.

Vad har du för vattenvärden smurfmats? Eftersom jag har misstänkt att rom inte kläcks i mitt vatten (kH 7-8) skulle det vara kul att veta då de åtmindstånde har kläckts hos dig en gång.

Skulle gissa att bråket du upplevt kan ha med den ringa storleken på akvarium att göra. Gissar att du bara har 1+1 också? Jag har liten skev fördelning (2 honor och 4 hanar) men mina honor går det aldrig nöd på. Har aldrig ens blivit jagade av hanarna utan bara uppvaktade. Hanarna däremot slåss för glatta livet.
#5 - 22 december 2008 21:49
vattenvärdena kollade jag inte, var på den tiden jag bodde i kalmar så jag kollade aldrig upp kH. men jag läste nånstans, kanske din länk(?) att kH var väldigt avgörande för om det skulle bli några yngel!

ja, det tror jag helt klart att det är trynen mot en glasvägg som kan skrämma dem, ibland brukar jag "spärra" av med grejer framför karet så man inte har massa folk som tittar in eller att man går förbi utan tar omvägen förbi min avspärrning..:) alla utom sambon blir glad! :D

mm, fast det är faktiskt i 100 l karet som honan blir jagad. i 65:an så är de riktigt snälla mot varandra. tror du jag vågar ta ner ett par till i det karet? hur är det med hanarna då? blir de inte ihjälslagna av den största?
#7 - 22 december 2008 22:37
http://www.aquatic-hobbyist.com/profiles/breeding/bluerambreeding.html
Står även en del om articifiell uppfödning, läsvärt men inget att rekommendera, men det är även en del matnyttig info om just uppfödning av dessa små liven=)
#8 - 9 januari 2009 16:48
har nu som sagts i den andra fjärilstråden lyckats få upp yngel av fjärilar (ville damma av denna bra tråden som känns lite inläggsfattig)!

karet är ett 65 l lekkar med amanos som sällskap. bilder och vattenvärden kommer senare (vill ej störa dem för mycket).
#9 - 9 januari 2009 17:38
Vi väntar.. Tråden kan kanske komma igång nu. Det är ju sånna som dig som vi (typ du och jag) har väntat på :)
#10 - 9 januari 2009 18:21
Hörru, jag håller också låda, men i min egen tråd. :) Dumt med två som handlar om samma saker. :)
#11 - 9 januari 2009 18:49
Kolla startdatum på trådarna :) Du kunde ha fyllt i här istället...

Annars kan man ju ha det skönlitterära i olika "mina x har lagt ägg - trådar" och samla teorier här. Det var faktiskt min tanke. Vad jag vill är att vi reder ut problemen, samlar all erfarenhet från lyckade lekar och skriver ner allt som kan vara av relevans som vattenvärden sällskap miljö mm. Vid misslyckade lekar finns så många parametrar som kan vara fel att det blir svårare med slutsatser. Finns så mycket teorier om varför inte deras fjärilar vårdar (min teorier tex). Nu tycker jag att smurfmats får göra ciklidvärlden en insats och börja mäta ganska snart innan värdena ändras. Kan gå fort i 60 liter. Då mister vi en del av nyttan.

Lycka till med din nästa kull också. Fyll gärna på med lite kortfattade teorier så finns det kvar här. Jag kommer väcka tråden lite då och då tills vi rett ut mysteriet
Bilagor:
#12 - 9 januari 2009 19:57
[quote=sme_h;1229277]Ingen här som lyckats?[/quote]

Jag har lyckats! Mitt första par fjärilar klarade att få yngel efter andra leken dom hade. Det va i ett 74 L akvarium där dom fick gå själva, jag tog ut malen och tetrorna när dom ade lagt ägg lite försiktigt.
Där hade jag sen ett 30-tal små yngel men jag va tvungen att resa bort så det blev inget vattenbyte, men ett yngel blev ca 1,5 cm stort men försvann sen. Fick aldrig se dom då jag va i Kina.

Jag letade efter ett par fjärilar som såg ut att va ett par och som va stora och rätt så "biffiga". Dom fick inte leka mer igen efter det för jag var bortrest och hanen dog. Nu har jag precis köpt ett nytt par som håller på att leka men har inte lagt sina ägg än. Dom går i ett 120 L med 14 yngel av okän mix ac levandefödande och 7 kardinaler och en kakadua hona och en ancistrus.

Jag har tänkt att köpa till en kakadua hane, ska jag samtidigt köpa en till hona?

Mvh Lucas
#13 - 9 januari 2009 20:18
nu ska vi se, första gången jag laddar upp bilder på zoopet!

bilderna är dels tagna från kortsidan på akvariet och dels från framsidan. sorry för de lite dåliga bilderna med alger och vattenfläckar, är ju inget fotokar precis [:o]
#14 - 9 januari 2009 20:18
wow! jag lyckades med bilderna! :D
#15 - 9 januari 2009 21:09
[quote=smurfmats;1239453]nu ska vi se, första gången jag laddar upp bilder på zoopet!

bilderna är dels tagna från kortsidan på akvariet och dels från framsidan. sorry för de lite dåliga bilderna med alger och vattenfläckar, är ju inget fotokar precis [:o][/quote]

Håller tummarna för att du ska lyckas hela vägen[:-106]

För gör du det så är du ganska unik:D
#16 - 9 januari 2009 21:15
hehe tack för tummhållningarna! :)

är så osäker, vill verkligen att de ska lyckas att dra upp dem själva men i andra vågskålen ligger att det skulle vara så roligt att få yngel och det känns osäkert om nån av föräldrarna skulle få ett ryck och gå yngelbanzaii!
#17 - 9 januari 2009 21:30
[quote=smurfmats;1239487]hehe tack för tummhållningarna! :)

är så osäker, vill verkligen att de ska lyckas att dra upp dem själva men i andra vågskålen ligger att det skulle vara så roligt att få yngel och det känns osäkert om nån av föräldrarna skulle få ett ryck och gå yngelbanzaii![/quote]

Plocka ut hälften, det var ju ett rejält stimm!
#18 - 9 januari 2009 21:32
Vågar man störa föräldrarna genom att göra en såpass drastisk grej? Dessutom så brukar väl fjärilarna ge upp vaktandet om de tycker att de har för lite yngel att ta hand om, det blir liksom inte lönsamt då.
#19 - 9 januari 2009 21:36
[QUOTE=Lucas_magi;1239446]Jag har lyckats! Mitt första par fjärilar klarade att få yngel efter andra leken dom hade. Det va i ett 74 L akvarium där dom fick gå själva, jag tog ut malen och tetrorna när dom ade lagt ägg lite försiktigt.
Där hade jag sen ett 30-tal små yngel men jag va tvungen att resa bort så det blev inget vattenbyte, men ett yngel blev ca 1,5 cm stort men försvann sen. Fick aldrig se dom då jag va i Kina.

Jag letade efter ett par fjärilar som såg ut att va ett par och som va stora och rätt så "biffiga". Dom fick inte leka mer igen efter det för jag var bortrest och hanen dog. Nu har jag precis köpt ett nytt par som håller på att leka men har inte lagt sina ägg än. Dom går i ett 120 L med 14 yngel av okän mix ac levandefödande och 7 kardinaler och en kakadua hona och en ancistrus.

Jag har tänkt att köpa till en kakadua hane, ska jag samtidigt köpa en till hona?

Mvh Lucas[/QUOTE]

Vad har du för vattenvärden hos dig? kolla gärna kH/dH hos kommunen om du inte vet.

Vad gäller kakaduor så funkar dom ofta som ett par om man har ett par. Harembeteende kommer om man har flera. Min kakaduahane vallade yngel. Detta har ingen annan av mina apisto gjort.

Smurfmats:
Verkar vara ett stort gäng! grattis! Inget fel på de bilderna...
#20 - 9 januari 2009 21:41
Tycker allt vi kan få ännu fler bilder! Vill se tydligare hur pass många det faktiskt är!:)
#21 - 9 januari 2009 21:52
jo jag är också osäker om jag ska störa dem nu, känns som att det är mer "rätt" att låta föräldrarna ta hand om dem.

sultanen: nej, nu tar jag inga fler bilder på ett tag. vill inte störa dem mer än nödvändigt. yngelsvärmen är ganska stor ja, säkert ett 50 tal yngel. imponerande av föräldarna att hålla koll på dem. ska försöka ta pH och kH imorgon, samt en helbild på karet...
#22 - 9 januari 2009 22:00
Problemet är att de små svälter oftast ihjäl sedan när kullen blir för liten så städar föräldrarna upp resten. De nykläckta har outvecklade munnar och behöver mycket smått foder. Infusorier gäller, annars måste man jobba på det. En odlare i Halland drog upp två kullar på 900 respektive 700 små på artemia. Men då satte han artemia som kläcktes i tvåtimmars intervalller för att de inte skulle bli för stora.
#23 - 10 januari 2009 07:34
herregud vad mycket artemia han måste satt igång! låter ju ite speciellt ingivande...

update från karet: ynglen har klarat natten, låg och sov när jag tände hos dem. honan jagar iväg hanen som har fått tappat mycket färg. vet inte hur jag ska göra här. hon har ju koll på ynglena och hämtar in dem och så... men hanen ligger i ett hörn livrädd för supermorsan!
#24 - 10 januari 2009 08:18
uppdaterar igen (bra för min egen skull med:)). hanen är accepterad av honan igen. båda håller koll på svärmen. vart ju lite tokigt då jag inte visste att ynglena klarat sig så därför kom ju odlingen av artemia lite efter.. :( bara hoppas de kan hitta nåt ätbart i karet. har ju en drös med löv i karet så nån lite infusorie kanske det finns?
#25 - 10 januari 2009 09:41
Du kan ju köpa fryst nykläckt artemia oxå som dom kanske skulle kunna käka redan, eller så finns det ju liquidfry eller liknande yngelmat.
Kan ju ta en pipett och ta upp maten i och spruta ut över hela stimmet.
#26 - 10 januari 2009 10:14
bra ide där drd! ska nog fixa det!

ynglena lever fortf. båda föräldrarna vaktar svärmen. var nere på akvarievalvet och köpte kH och nitrittest. fick även med mig nykläckt artemia!! :D mycket bra affär måste jag säga! :)

har nu mätt kH och pH. i karet är det pH 7.6 (lite konstigt då jag har torv och rötter i karet) samt ett kH på 4. kranvattnet har samma kH. så vad ger detta för hårdhet? om man tittar på artikeln från http://www.aquatic-hobbyist.com/profiles/breeding/bluerambreeding.html så står det ju

To spur spawning, a conductivity level of approximately 50-250 US (hardness 25-125ppm) is ideal, though some captive specimens may spawn at a slightly higher TDS

nån som har nån bra formel till detta?
#27 - 10 januari 2009 10:15
[quote=drd;1239635]Du kan ju köpa fryst nykläckt artemia oxå som dom kanske skulle kunna käka redan, eller så finns det ju liquidfry eller liknande yngelmat.
Kan ju ta en pipett och ta upp maten i och spruta ut över hela stimmet.[/quote]

hur är liquidfry? är det fryst eller torkat? antar att det är nåt litet djur? :)
#28 - 10 januari 2009 10:45
[quote=smurfmats;1239651]hur är liquidfry? är det fryst eller torkat? antar att det är nåt litet djur? :)[/quote]
Det är en flytande mjölkatig vätska.

Lycka till med ynglen!
#29 - 10 januari 2009 11:25
aha! nu är det iaf inhandlat på drd:s inrådan! :)

tänkte på detta med kH. använde seras test med droppar. räknas första droppen? för i såna fall hade jag ett kH på tre. och kranvattnet har samma.
#30 - 10 januari 2009 12:00
Jag hade bara såna stickor som jag testade med, men jag hade (har för mig) ett PH runt 6,5 och hårdheten i vattned va 3, eller mindre minns inte riktigt.

Mvh Lucas
#31 - 10 januari 2009 16:30
ynglena är kvar! matade met liquidfry nyligen. dock märkte inte ynglen av det. hoppas det växer fram några smådjur från maten som det står i papprena. har även försökt mata med artemia men det går lite segt med min odling.. :(
#32 - 10 januari 2009 17:51
Tror ni det blir för mycket med ett par fjäril och 1 kakadua hane och 2 honor i mitt 120 L?

Mvh Lucas
#33 - 10 januari 2009 17:55
Nä lucas det går säkert bra, se till att ha gott om gömställen bara.
Gärna så dom kan vara på var sin sida i karet utan o se varann.

Ang. liquidfry så sist jag matade med det så tryckte jag ut ett par droppar i nån ml vatten och sen sög jag upp det med en liten pipett och tryckte ut i karet över ynglen och då käka dom det.
#34 - 10 januari 2009 19:32
Jag kan ju också meddela att mina fjärilar precis nu hålle på att lägga en fin äggkaka på en rot i akvariet.

Jag har inrätt karet så att 2 rötter delar in karet i 3 delar. Vänstersidan är det 2 kokosnötter i var sitt hörn nästan intill rutan och växter, mitten är kal och kommer att läggas löv i mitten är tänkt och höger sidan är det en sten intill rutan och roten som avgränsar ifrån mitten och många växter.

Eftersom min mitt är kal, vad ska jag göra för att dom inte ska behöva se varrandra då? Just nu blir det bara lite bråk mellan kakadua honan och fjärilarna när kakaduan kommer över halva akvariet eller när fjärilarna kommer över till andra halvan av akvariet där kakaduan håller hus. Dom överträder inte varandras sidor så mycket, och bråk blir det inte mycket förutom lite jagande men kakaduan är ju lite osmart och nyfiken så den simmer gärna över till andra sidan och kollar vad som händer.

Mvh Lucas
#35 - 10 januari 2009 21:19
KH på 4 verkar räcka alltså. pH verkar inte vara lika kritiskt. Noterat!

Hur mycket osmos/destillerat behövs för att få ner kH8 till 4? Är det logaritmiskt eller räcker 50-50?
#36 - 10 januari 2009 21:31
vet du hur det funkar med seras kH-test? räknas första droppen man häller i som färgar vattnet blått? för i såna fall är alltså mitt kH nere på tre.
#37 - 11 januari 2009 10:30
update: ynglen lever fortf. samma procedur som i går morse. honan jagade bort hanen i början. efter nån timme så fick han vara med och skydda svärmen. fattar inte varför. nån annan med liknande erfarenhet?

matat med artemia och liquidfry. såg idag att det var massa smådjur i karet. kul att det funkar!
#38 - 11 januari 2009 10:32
Gött kul att det funkar och att dom tar hand om sina små ju.
Jag har ett vf fjärilspar som lekt ett par gånger men dom går ju i 720 tanken med 100 andra fiskar och får inte möjlighet att jaga bort dom andra när dom lekt.
#39 - 11 januari 2009 11:07
Underbart att de fortfarande lever!

Klanta dig inte med en så enkel sak som vattenbyten nu, med den frekventa matningen du behöver ha behöver du byta vatten betydligt mycket oftare, bara så du tänker på det:)
#40 - 11 januari 2009 11:26
drd: ja tack för tipset om maten! :)

sultanen: jo jag vet, men kruxet med mitt lekkar är att det är ett heltäckande täckglas (ej uppdelat) så det blir ett bök att byta vatten. vill ju inte skrämma dem, men o andra sidan kan dem ju lika gärna dö av dålig vattenkvalitet... kanske räcker om jag bara suger upp vattnet genom hålet på glaset där jag matar... bra att du påminde mig! :)
#41 - 11 januari 2009 12:58
Byte lite varje dag med en slang. Går väl fort i ditt kar.

Hade du nattbelysning? Jag har en liten julgransslinga (LED) längs hela akvariumet (innuti rampen vid rören) som ger svag månskensbelysning. Den är på dygnet runt och det funkar riktigt bra. Har ju 2 A.borellii-honor som vallar yngel sedan innan jul samt en med rom. En hona kan ha övergett sina nu men de var ju stora och knappt yngel längre så de kanske lever ändå. I stora akvarium får man ju problem när man ska försöka rikta nattbelysningen efter där de befinner sig hela tiden. Sen på morgonen när man tänder så har de ofta simmat ut i mörkret ändå.

Under natten när ena vaktade under ljuset och den andra dök upp i mörkret blev den attackerad. Hann den in i ljuset så fick den (oftast hanen) vara med. Mina scalarer var kanske lika dina fjärilar i detta avseende.
#42 - 12 januari 2009 17:11
jag fortsätter väl uppdatera! :) (kanske ska starta en egen tråd om det om det blir för ot?)

Hursom, ynglena lever vidare. matade innan jag drog till jobbet vid halv sex tiden och så fort jag kom hem vid 15. har läst till mig och fått tipset av kaj att mata med liten mat. viss artemia kan de käka, men inte all. vissa artemiaindivider är nog för stora. bra då att jag har liquidfry som jag blandar med. ska åka och köpa mikromask imorgon tänkte jag.

gjorde idag första vb:et med. tog av klockan på sughäverten och sög upp 10 l vatten. jäkla smidigt! sen tillbaka med fräscht vatten som fått stå i två dagar.
#43 - 12 januari 2009 17:13
sme H: ja så kanske det är med avseende på belysningen. jag har släckt min ramp och kör med en lampa som jag tycker ger behagligt och dämpat sken. och jag satt och studerade dem imorse och det var som du säger. kom inte hanen in i skenet så blev han jagad.. :)
#44 - 12 januari 2009 18:35
Underbar läsning, skitroligt att det funkar så bra för dem!
#45 - 12 januari 2009 18:52
nu har jag matat dem igen. vet inte hur mycket man ska mata dem egentligen. hittar ingen fakta om det. jag kör lite på känsla! :)

följer tipset om vb:en med. ska till affären och köpa vattenberedningsmedel imorgon så jag får bort kloraminet i vattnet när jag ska byta..
#46 - 12 januari 2009 19:42
Gött som tusan att det går bra ju, det är så mycket mer för ens hobby än om dom bara skulle käkat upp ynglen.
Grattis, hoppas dom går att få upp i säljbar storlek oxå.
#47 - 12 januari 2009 19:48
vågade fram med kameran. om det är svårt att fota vuxna fiskar så är det ännu svårare med yngel. 50 liv som voill åt olika håll. tog det bästa koret jag fick. och igen, lite repor, vattenfläckar och alger men det får ni ta! ;)
[ATTACH]16645[/ATTACH]
de andra små prickarna som flyter runt är artemia. magarna på ynglen är alldeles oranga, torde väl vara uppkäkad artemia?
#48 - 12 januari 2009 20:47
Riktigt kul. Skulle va kul och se om de kommer vårda nästa kull också. Är det omgivning mm kanske det inte är helt säkert. När du haft ett par lyckade kullar kanske du skulle kunna testa att ändra lite parametrar. Leka gör de ju i alla vatten. Finns en del teorier jag läst i ciklidbladet om att nå humusämnen kan krävas för att de ska känna att ynglen har en chans.

Har du haft karet igång länge?
Vad är det för sand du har?
tvättad?
Vad för blad har du i?
käkar ynglena på dem?
#49 - 13 januari 2009 20:37
jag hoppas denna kulle klarar sig, sen får man se om de vill leka igen :)
känner mig som en hönsmamma om ynglen nu. upp vid kvart i fem på morgonen och tända ljuset försiktigt och se om ynglen är kvar. sen fort hem efter jobbet o kolla igen! :)

update: ynglen lever på bra. dock så har pappan tagit över vårdandet nu i kväll. honan är lite färglös och håller sig i skymundan. märkligt par det här! :D

en av två artemiaodlingar blev konstig denna gång så nu har jag inget käk till morgondagen!! vilket betyder att jag måste fixa mikromask imorgon!

smeh: karet har varit igång i ca ett halvår. först med de 5 amanoräkorna och sen efter hand med fjräilarna. köpte 4 stycken på valvet och släppte i dem i karet för att se om de parade ut sig. efter några dagar tyckte jag att det var ganska tydligt vilka som var dominanta och dessa fick vara kvar medan de andra paret fick åka upp en våning till andra karet.

sanden kommer jag inte ihåg vad den hette tyvärr. köpte den för många år sedan i kalmar. japp, sanden är tvättad (det kommer jag ihåg, vilket hästgöra!!;))

bladen är boklöv som jag plockat. hittade tillslut en bok i närheten av norrköping som jag har plockat ca 4 ica kassar med löv i från. ynglena pickar lite på bladen i bland, men det ser inte ut som de äter på dem.

hur har det gått för er andra och era fjärilar? :)
#50 - 15 januari 2009 21:17
jahopp, så var denna saga slut! kollade till dem för någon timme sen och lyckades inte hitta någon. hanen som tidigare vaktat svärmen simmade nu planlöst runt i karet... :( surt sa räven!!!

testade nitriten i karet och det såg bra ut. förstår inte varför de blir uppätna (mest troligt?!) då de käkade bra och växte mycket... detta hände ju förra gången med när jag lyckades få yngel. de försvann efter nån vecka!!!
#51 - 16 januari 2009 17:05
fortsätter väl att skriva i tråden! :) tänkte slänga upp en bild på karet, nu när rommen är borta... skenet är inte det bästa. lysröret har pajat så därför har jag bara ett vanligt vitt sken. boklöv, svarta stenar (gillar dessa skarpt!), en störrerot och en ekgren är inredningen.

[ATTACH]16742[/ATTACH]

längst ner till höger i karet lade förlädrarna rommen.

[ATTACH]16743[/ATTACH]

honan är som ni ser redan röd om buken. hoppas på att de snart är igång igen. jag matar med mygglarver nu för att få dem i stämning! :)

inga andra updates från andra fjärilar?
#52 - 18 januari 2009 08:26
Synd. Testa stoppa ned något (någon) de kan jaga till nästa kull. Brukar hålla sams bättre då och så stimulerar de vaktandet. Kommer inte på exakt vad som skulle passa bäst nu men andra kanske har ideer. Oavsett vad så kommer troligen några yngel bli mat men det kan vara värt detta. De har ju sälla problem att hålla ögonen på ett enstaka hot så alltför illa lär det ju inte bli.

Näe, jag tror jag behöver testa med mjukare vatten jag innan det blir nåt hos mig. Vad finns i SERA:s kH-minus? Skule vilja kolla hos nån grossist om man kan få det till 1/10 av priset där.
#53 - 18 januari 2009 18:25
hejsan:)
Jag har precis (igår) köpt mina första fjärilsciklider! Det är ett par som går tillsammans med 2 äppelsnäckor i ett kar på 54l. Just nu innerhåller karet bara engensl sjösten och växter. Jag har en stor rot som ligger i blöt som ska i snart (om dom inte blir för stressade av det). Jag tänkte också gå ut och hitta löv:).

Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite och ställer några frågor..

vilka sortes löv kan man ha? Ska dom kokas först?
Vilken innredning bör dom ha?
Hur märker man att lek är på g?
Vilket foder föredrar dom?

Jag hade tänkt att försöka mig på att föda upp några så alla råd emmotages tacksamt:D.
#54 - 18 januari 2009 19:31
ja ett hot borde införskaffas. vet som sagt inte heller vad för firre som det skulle vara...?

uddevaka: kul! välkommen till tråden! :)

se om jag kan svara på dina frågor.
jag kör med boklöv, kan vara svårt att hitta löv nu men det kanske går. annars kan man köra på eklöv med har jag för mig. men jag gillar boklöv mest. tror azur här på forumet har kört med lönnlöv men det kan jag ha drömt med.. :) jag kokar dem innan jag stoppar i dem, detta då jag tycker de sjunker bättre i karet då.

flata stenar vill de ha så de kan lägga rommen på. annars funkar de med löv (som jag hade rom på) eller blad från växter. sen kan du köra lite rötter och växter som du själv vill.

lek ser du när honan blir kanllröd på buken. när det är riktigt nära så kommer äggläggningsröret ut på honon. ser ut som en vit mask ung.. :)

jag kör med torrfoder, cyklops och svarta mygglarver. svarta mygg ska trigga dem så det kör jag mycket på när jag vill ha dem i "the mood" :D

fjärilar är som du kanske märkt riktigt svåra att få yngel av. rom har många lyckats få men att få yngel av dem är svårare (själv har jag lyckats 2 ggr av många hundra försök.)

en artikel som har postats här tar upp detta problem och det ser ut som hårdheten på vattnet spelar en avgörande roll. fjärilarna vill ha ett mjukt vatten och pH:t verkar spelar mindre roll...

lycka till och fråga om det är nåt annat!
#55 - 18 januari 2009 19:32
om du kollar på mitt sista kort ser du en hona som är röd om buken..
#56 - 19 januari 2009 16:51
Tack för dina svar smurfmats!!
Jag är så glad över mina små fjärilar, dom är så söta!! Verkar dock vara väldigt stressade. Om någon vecka eller så tänkte jag att jag skulle sätta i den där roten, ev. med en javaormbunde påsatt. Och så ska jag åka en sväng till akvariumaffären och inhandla några små skifferplattor och silikona ihop till en grotta.. Löv kommer i när jag fixat det:). Men vill som sagt inte stressa dom. Ska köpa något sorts frysfoder också. Vilken sort är bäst??
Och hur ska jag göra när jag ska lägga i roten och det? Ska jag fånga upp dom och lägga dom i en hink medans jag donar med akvariummet? Eller är det bättre om dom är kvar i??

Vill att dom ska må jättebra!!:D
#57 - 19 januari 2009 17:15
Grottor verkar de inte bry sig om, mina lägger rakt på sanden (rådasand 2-3 mm). De nobbar stenarna också =)
#58 - 19 januari 2009 17:37
Dem är ju substratruvare som i regel leker öppet utan några grottor etc, det vill dem mest ha sen så deras bebisar kan gömma sig.
#59 - 20 januari 2009 09:41
uddevaka: precis som tidgare skrivit o så kopierar jag in mitt tidgare svar till dig :)

flata stenar vill de ha så de kan lägga rommen på.

dvs de behöver inte grottor...

frysta svarta mygg är bäst enligt min mening..

lycka till
#60 - 20 januari 2009 09:57
o så uppdaterar jag igen!

samma fjärilar som lekte förra gången har nu lekt igen. denna gång på ett annat boklöv! :) får se vad som händer...
#61 - 20 januari 2009 10:33
[quote=smurfmats;1245593]o så uppdaterar jag igen!

samma fjärilar som lekte förra gången har nu lekt igen. denna gång på ett annat boklöv! :) får se vad som händer...[/quote]

Håller tummarna här. Var jättespännande att följa förra vändan ju. :)
#62 - 20 januari 2009 12:53
tackar för tummhållningen! :)

ska snart åka till jobbet och rommen är kvar. bara att hoppas!
#63 - 20 januari 2009 20:24
Följer med spänning, men har tyvärr inte några kloka råd att posta till dig[:o]
#64 - 20 januari 2009 21:23
Kul Smurfmats! införskaffa ett lite hot (kanske en guppyhane?)

Generellt råd om fjärilar. Ha varmt. Sänkte temperaturen från 28 till 25-26 för nån vecka sedan. Nu ha en dött och de andra fått svamp (När de fick svamp förra gången höjde jag temp och de blev friska). Kan vara temperaturen som är för låg när de dör? Kanske detta som gett dem rykte om att vara känsliga. Eftersom högre temperaturer gör det svårare att hålla rent vatten så blir det ju i praktiken aldrig lätt att hålla dem.

Fiffig slutsats?
#65 - 22 januari 2009 17:09
Jag köpte 1+1 fjärilsciklid i måndags och idag (torsdag) såg jag att mina fjärilar lagt massa ägg på en svärdsplantas långa och breda blad :) Jag har lite av en skog med svärdsplantor och en del rötter i mitt 160liters kar men även en öppen simmaryta och de verkar trivas :) mina två fjärilar går just nu tillsammans med fyra stycken Octocinclus och en liten Ancistrus.

Jag har 26°C och ett pH på cirka 7 i karet, mkt växter som sagt, finkornig vit sand, en del rötter och ganska lugn vattencirkulation. Karet har varit igång ca 3månader nu!

PS. Jag glömde nämna att min hane vaktar äggen väldigt trofast, han jagar även bort honan hela tiden, hon får inte vara i närheten av äggen!

Hur länge dröjer det innan äggen kläcks?
Kan man mata ynglen med mini-granulat foder?
Hur skall man göra för att ynglen inte skall bli uppätna?
#66 - 23 januari 2009 09:21
härligt axelsson! det svåraste är som sagt att få ynglen att kläckas. för det krävs ett lågt kH(troligen, vi är inte säkra ännu) så mät kH med :)

detta är saxat från artbeskrivningen :

Larverna kläcks efter ca. 2-3 dygn då ynglen flyttas till en grävd grop, efter ca 6-7 dagar är ynglen frisimmande.

jag matade mina yngel med liquidfry och mikronematoder och även artemia. det funkade bra. har ingen aning om mikrogranulat men enligt kaj (här på zoopet) och artikeln som det hänvisas till hela tiden :) så har f-yngel väldigt små munnar och kräver mat i liten storlek.

hur du ska skydda ynglen? med en ancistrus i karet så borde du nog tänka på hur du ska skydda rommen ;) men skämt o sido. malar käkar gärna rom och det kan vara svårt att klara rommen med såna i karet men det kan säkert gå! lycka till!
#67 - 25 januari 2009 10:22
en update från norrköpings fjärilar då... trodde att rommen blivit uppkäkad men idag såg jag en ny svärm med yngel! :D trodde jag verkligen inte att de skulle kunna lösa det med så korta mellanrum mellan lekarna!

nu är frågan om jag ska ta upp några yngel och ha i nån yngelkasse eller om jag ska lita på att föräldrarna klarar sig denna gången. lite borde dem väl lärt sig! ;)
#68 - 26 januari 2009 20:35
ytterligare update.. smeh du får säga till om jag ska starta en egen tråd om mina fjärilar som leker så kan vi diskutera yngelvården här istället..

hur som, andra yngelsvärmen lever fortf. har bestämt mig för att låta föräldrarna ta hand om ynglena hela tiden. honan är idag den som är bortmotad av hanen. märkligt... men jag ska fixa in en platy imorgon som får agera hot. de borde väl inte käka ynglena om föräldrarna vaktar?
#69 - 27 januari 2009 14:58
Igår la mina fjärils ciklider ägg:D!
#70 - 4 februari 2009 20:58
Smurfmats: Hoppas att du får yngel denna gång! En riktig Norrköpingssåpa detta. Väldigt spännade! :)

Själv har jag köpt mina första Kakaduaciklider. Ett par är det. Men nu blir jag så sugen på fjärilar också. Jag har ett 200-liters akvarium och den är 120cm långt, alltså "wide screen". Skulle det funka med dessa två arter ihop? Vill inte riskera för mycket bråk och stress.

Alternativet är annars ett par Kakduahonor till, eller kanske bara låta det vara som det är.

Men huuu vad sugen jag blev på fjärilar! Jag hade ett fjärilspar för länge sedan, och de fick små yngel. Men på ett par dagar var det borta, antagligen uppätna.
#71 - 6 februari 2009 11:58
sista updaten om mina fjärilar i denna tråden, sen så kommer jag trol bara posta i min blog här på zoopet hur det går med mina yngel.

nåväl, min andra svärm med yngel gick samma öde till mötes som den första. jag tror att de blev lika gamla som den första kullen innan föräldrana gick bananas! samma beteende innan med. honan jagar bort hanen från svärmen eller tvärtom. aldrig båda som vårdar samtidigt. detta skedde alltså efter några dagar. i början var de tillsammans och skötte ynglen jättebra...

nåväl, nu har jag sett att det ligger nya romkron på ett nytt löv. bara hoppas att de klarar sig denna gången. då tror jag att jag ska fånga upp ett gäng och ha i en yngelkasse i samma kar. kruxet kan då kanske vara att föräldrana blir konstiga i huvudet om deras yngel ligger nära dem utan att de kan plocka tillbaka dem till sin egen svärm... tankar om det?

som sagt, är ni intresserade av mina yngels väl och ve så kolla in min blog from now on! :)

aelva: såg att du fått svar på dina frågor i en annan tråd så jag svara dem inte här

uddevka: kul! hur har det gått för dem?
#72 - 6 februari 2009 13:21
[quote=smurfmats;1254088]nåväl, nu har jag sett att det ligger nya romkron på ett nytt löv. bara hoppas att de klarar sig denna gången. då tror jag att jag ska fånga upp ett gäng och ha i en yngelkasse i samma kar. kruxet kan då kanske vara att föräldrana blir konstiga i huvudet om deras yngel ligger nära dem utan att de kan plocka tillbaka dem till sin egen svärm... tankar om det?
[/quote]

Om jag ska gissa vilt (och något alternativ finns inte, har ingen aning :p ) så tippar jag att föräldrarna blir jättestressade om du har en del yngel i yngelkasse i samma kar. Om jag var du skulle jag hellre flytta några yngel till annat kar så föräldrarna inte ser dem.
#73 - 6 februari 2009 13:33
mm, tänkte med på det men vill inte lägga ner yngel (som trol. är mer känsliga än vuxna fiskar) i ett kar med andra vattenvärden... även fast kH och pH är lika och nitriten är i botten så vet man ju inte. eller ska jag våga chansa..? vet ju inte om de kommer leka mer...
#74 - 6 februari 2009 14:40
Vaddå, ger fjärilspar upp sina lekar efter ett tag, eller hur brukar det fungera?
#75 - 6 februari 2009 15:15
nej det har jag inte sagt :)

men det finns ju andra faktorer som spelar in om de leker mer eller inte. ex humör (har aldrig sett några fjärilar som leker lika ofta som mina (och lyckas få upp yngel)), de kan dö (är ju trots allt kortlivade) etc etc

(väldigt många paranteser(men det är en parantes!;)))
#76 - 24 februari 2009 14:50
Nu var det iofs ett par veckor sedan någon skrev i denna tråden, men jag kan ju försöka liva upp den.
Jag har för närvarande två akvarier med fjärilar, varav ett är på 112l. Det är inrett med finkornig rådasand, boklöv, lite växter stenar och en modul med filterkuber och cirkulationspump. För ungefär en månad sedan kläcktes en hög med yngel. Det gick bra i början, men efter ett tag blev honan våldsamt aggresiv mot hanen. Han fick bara stå i ett hörn bakom en sten, och rörde han sig så lite som några centimeter så var hon på honom direkt. Efter två dagar och ett rivsår så flyttade jag hanen till ett eget akvarium.
Honan tog då hans ensam om ynglena, och idag är det ungefär 15 stycken kvar. Många har nog gått förlorade pga att jag har mycket i skolan och varit bortrest, och därför inte kunnat byta vatten så ofta, det har blivit en gång per 1½ vecka ungefär. De är nu ca 7mm stora. De käkar artemia (fast min har börjat kläcka jättedåligt.. och jag har inte råd med ny) och de flesta får i sig cyklops.

Tror ni fortfarande att det finns risk för att honan äter upp ynglena?
När tror ni att jag kan släppa tillbaka hanen? Han verkar inte vidare nöjd över sitt ensamma akvarium..
Vad finns det mer för smått som man kan mata ynglena med?
#77 - 26 februari 2009 12:00
Jag har aldrig någonsin haft ciklider som ätit ungarna efter de att äggen kläckts. Inte ens under tiden de inte kan simma. De dör nog av nåt annat såsom matbrist, dåligt vatten etc. Däremot när de slutar vårda efer några veckor så vet jag inte om hon attackerar dem om akvariet är litet men hon ska inte äta dom iaf...

Finns liquifry att mata med i lite olika storlekar men du kan också köpa färdigkläckt artemia så slipper du förlita dig på kläckningen. Börjar de bli närmare 1cm kan du köpa frysta bosmider också.
Fjärilar bråkar rätt ofta vid lek men testa att ha i någon mindre farlig fisk. Gärna ytlevande växtätande så den håller sig borta. Tror de har instinkt att jag bort något under leken.

Smurfmats: Skriv gära på i denna tråd du med så håller vi informationen samlad.

Lycka till!
#78 - 28 februari 2009 21:05
då så, då fortsätter jag med mina iaktagelser från mina kar...

i lekkaret så har mina fjärilar idag lagt sin 4:e omgång med ägg. hoppas att de klarar sig, gör de det så ska jag ta och suga upp lite yngel och ha dem i ett 15 l kar med samma vatten som lekkaret. dvs jag ska byta vatten med det gamla lekkaret... på så sätt borde vattenvärdena inte ändras hos ynglena. sen är frågan om det inte blir svårare att utfodra ynglena om föräldrarna inte håller dem samlade i en svärm..?

sen så lekte det andra fjärilsparet som går i sällskapskaret igår... dessa har bara lekt en gång tidigare och det precis efter jag släppt ner dem. sen dess har honan varit ointsresserad av hanens påtryckningar och tyvärr fått känna på hans deseperation genom att bli jagad i karet. dock har jag nu ändrat layouten i karet i förra veckan så nu har jag mer grenar i karet samt två svärdplantor. detta gjorde att hanen inte hade full kontroll på karet och honan har fått klarare färgare och nu har de alltså lekt bakom en av svärdplantorna på ett boklöv... ett plus i detta kar är att jag nu ersatt ancistrusarna med ottosar så det borde bli bättre på romrövarfronten, dock har jag kardinaltetror i karet så vi får se om de kan skydda rommen. hur är corydoras på romfronten? har nämligen 5 st C. sodalis i det karet...

updates lär komma...
#79 - 1 mars 2009 13:36
sme h: Tack för tipsen! Detta är andra leken för dessa fjärilar, och första gången så åt föräldrarna upp ynglen. Denna gången verkar det däremot gå vägen. Vet inte om det fortfarande är 15 stycken eftersom de inte håller ihop i ett stim längre, men jag har iaf inte sett honan äta några.
Liquifry använde jag när de var lite mindre, men jag vet inte.. tycker det verkar smutsa ner så mycket. Nu får de cyklops, ska försöka få tag i bosmider också. Nykläckt artemia har jag aldrig sett på någon affär, men det verkar omständigt att åka och köpa ny artemia varje dag, och inte direkt billigare än att köpa nya artemia-ägg.
Jag hadr gärna haft någon liten tetra också, men akvariet ingår i ett projekt jag har, så jag kan tyvärr inte ändra miljön mitt i.

smurfmats: spännande med två lekar samtidigt! ska du suga upp hela kullen, eller bara några stycken, och låta föräldrarna försöka ta hand om resten?
#80 - 4 mars 2009 21:28
[QUOTE=HannaB;1265181][B]Nykläckt artemia har jag aldrig sett på någon affär, men det verkar omständigt att åka och köpa ny artemia varje dag, och inte direkt billigare än att köpa nya artemia-ägg.
[/QUOTE]

Man köper en liten glasburk full med nykläckt artemia. Kostade kanske 50-100 och det räcker hur länge som helst. Däremot blir den gammal på några veckor så jag fryste in resten när de var klara. Fyllde några vanliga sugrör med smeten så jag slippe tina burken varje gång jag får yngel. Mina Kurvciklidyngel äter av det från sugrören även om det verkar lite frystorkat nu.

Mats:
Hur går det?
Jag har mina kurvciklider med ungar under bladen vid själkarna under min skog med Crypto (se till höger på mitt akvarium på zoonen). Inte många tetror törs simma in där under mörkret så det får vara helt ifred nu. Testa om du har problem med tetror.
#81 - 4 mars 2009 21:37
Köpte fjärilar för ett par dagar sedan, förhoppningsvis skall de para ut sig fint så jag kan få ett lekpar, föräldrarna är tydligen mycket bra yngelvårdare och dessa var då alltså uppodlade på det sättet :D
#82 - 9 mars 2009 03:21
[quote=HannaB;1265181]sme h: Tack för tipsen! Detta är andra leken för dessa fjärilar, och första gången så åt föräldrarna upp ynglen. Denna gången verkar det däremot gå vägen. Vet inte om det fortfarande är 15 stycken eftersom de inte håller ihop i ett stim längre, men jag har iaf inte sett honan äta några.[/quote]

Hur går det? Lever de fortfarande? Lite bilder hade vatt super!
#83 - 11 mars 2009 19:40
oj, länge sen jag skrev här! :)

rommen i sällskapskaret försvann ganska fort..

i lekkaret så kläcktes rommen, inte så många yngel som det tidigare varit. jag misstänkte att min hona fått HiH-sjukan så därför beslöt jag mig för att suga upp de yngel som fanns. har nu ca 20 yngel simmandes i en tio l balja där jag byter ca 25% varje dag med gammalt vatten från lekkaret. matar på med mikromask vilket jag tycker är superbt! de överlever längre i sötvatten än artemia tex så de har tillgång till levande föda nästan hela tiden! :)

nu ser det ut som honan klarar sig ifrån HiH. Verkar som det var ett sår... så jag är glad! :)
#84 - 11 mars 2009 22:26
Tyvärr är ynglena borta nu :( Vet inte om det var honan som åt upp dem eller om jag tagit dåligt hand om dom.. har varit lite mycket i skolan.
Har därför släppt tillbaka hanen hos honan igen. Ett jäkla bråk var det i början, hanen var på honan som var underlägsen, men stod sig i några dagar. Han är fortfarande elak, och hon verkar ha gett sig lite. Ibland färgar hon ut bra, ibland är hon blek.

Försökte ta några foton medan det fanns yngel, men det gick inte så bra. På första bilden här kan man (förhoppningsvis) se små prickar. De andra två är ifrån när hanen precis hade blivit tillbakasläppt.

#85 - 12 mars 2009 14:51
hanna: otroligt vackra fjärilar!! :)
#86 - 27 mars 2009 20:14
Jag tror på mycket löv i akvariumet. Och det är nog också bra att ha flera hotbilder så de har något att göra istället för att äta upp rom/ägg.

Det är nu 24 timmar sen rommen lades och äggen ligger kvar:), dock så kan de ha minskat en aning i antal fast är inte säker, det kan vara kardinalerna som nallat av dem, är det dummt att ha kardinaltetror i samma kar?

Hanen har i princip vaktat rommen i ett helt dygn nu och ligger en bit över rommen och fläktar med fenorna medans honan är ute och simmar men hon kommer tillbaka och kollar läget samt jagar bort ett par kardinaler som kommit för nära.

Sen att ha en tex svärdplanta brevid platsen där man gjort ordning för äggläggning verkar vara populärt.

Har mjukt vatten, surt och brunt. 26 grader, matar med artemia och flingfoder, mycket blad och rötter på botten samt växter.

Håller tummarna på att äggen ska ligga kvar nu i ett dygn till, och ett till och sen?:D
#87 - 17 februari 2010 14:52
Har inte läst igenom hela tråden (ännu), ville bara ställa ett par frågor.

Har ett lekpar fjärilsciklider, som i nuläget har rom. Har svårt att tänka mig att de lyckas få yngel ens en gång, men utifall att.

Är det ett måste att ha tex. artemia eller cyklops eller något annat pyttefoder? Det går inte bara att finfördela flingor riktigt ordentligt?

Hur länge dröjer det innan rommen kläcks?

Går det att håva upp yngeln efter någon vecka och sätta dem i en vanlig yngelkasse och mata med typ finfördelat flingfoder + räkmix?
#88 - 26 februari 2010 10:41
I den här tråden var det dött för tillfället :p
#89 - 26 februari 2010 11:55
Tänkte bara höra om NÅN NÅNSIN har haft fjärilar som tagit hand om en kull ända till de kunde klara sig själva?

Jag har nämligen tittat på filmer på vilda fjärilar, och börjat fundera om de kanske inte vårdar yngel mer än tills de precis är frisimmande i naturen heller.
#90 - 26 februari 2010 12:28
[QUOTE=Azur;1386023]Tänkte bara höra om NÅN NÅNSIN har haft fjärilar som tagit hand om en kull ända till de kunde klara sig själva?

Jag har nämligen tittat på filmer på vilda fjärilar, och börjat fundera om de kanske inte vårdar yngel mer än tills de precis är frisimmande i naturen heller.[/QUOTE]
Har också haft den funderingen, men vet att det finns en del som haft fjärilar som dragit upp kullen till hyfsad storlek i alla fall, har tyvärr ingen länk såhär på rak arm men som sagt tror jag faktiskt att när de i akvarium käkar upp ynglen är det kanske i naturen då de klipper banden till dem, i naturen kan de simma bort men i ett kar är de alltid nära varandra och då blir de käk istället :d

[EDIT]
GRATTIS till inlägg 10.000 Azur!!
#91 - 26 februari 2010 13:00
Jag tror jag har skrivit hundratals gånger om Fjärilsciklider från "förr i tiden" - alltså för styvt 30 år sedan och mer - och det är ganska kul att Kjell alltid tycker att mitt "förr i tiden" var för ett par månader sedan!:d
Men iallafall, på den tiden var Fjärilarna - enligt min uppfattning - lite robustare, med en något högre främre kroppsform, något avsmalnande bakåt - man ser ändå hyfsat många av den här lite "råare" typen även idag.
Jag hade en hel del Fjärilsciklider i "sällskapskar" - där det kunde vara ganska knasiga blandningar på fiskar - guramis, några tetror, en mal, några svärdbärare o.s.v. De Fjärilar som lekte och drog fram en svärm yngel brukade oftast klara detta riktigt bra - men yngelsvärmens utseende skiljde sig åt om man jämför med de vanliga paletterna och zebracikliderna, som ganska länge har bra koll på ynglen upp i storlek. Fjärilarnas svärmar blev ofta ganska glesa och ynglen stack iväg åt olika håll - mycket påminnande om A. viejita och A. hongsloi och deras sätt att hålla sina yngel - tajt i början, för att senare nästan nonchalera ynglen, till synes, helt.
Jag drog aldrig upp några yngel för att spara dom eller sälja - men visst fanns det yngel som klarade sig och blev stora. Detta var, som sagt, "förr i tiden", innan digitala bild/filmkameror... :)
#92 - 28 februari 2010 21:40
Finns en hel del videos på fjärilars yngelvård på Youtube... Här är en som drar upp lite yngel också om man kollar på hans andra videos...

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Annons