Fjärilscikliders livsmiljö?

#1 - 8 januari 2006 15:29
Hur ser fjärilscikliders livsmiljö ut i naturen? Lever de i sjöar, flodar eller mindre vattendrag? Mycket växter eller få?

Vilka andra arter delar de biotop med? Lever även det t ex tetror och apistos i samma vatten?
#2 - 9 januari 2006 21:27
Enligt en gammal artikel i tidskriften Akvariet så var en typisk lekbiotop en översvämmad äng efter regnperiod, alltså mycket grunt vatten, mycket ljust, varmt, tät växtlighet (gräs), mycket infusorier osv.

Men utanför regnperioden är det nog rätt annorlunda.
Lucas_no1
#3 - 9 januari 2006 22:36
En person jag har pratat med som sett dom live mellan tårna så var det kalt med fin sand så jag antar att det kan variera mycket med tanke på inlägget ovan.
#4 - 10 januari 2006 07:57
Enl Vierke, J, i Dvärgciklider :1980, så håller hanarna sina revir mkt tätt brevid varandra, där de själva - tar hand om ägg/yngel. Honorna å andra sidan försöker lägga ägg hos så många hanar som möjligt, men att hon lämnar hanen efter äggläggningen/kläckningen..

Temperaturen i dessa tätbevuxna lagnuner är enl Vierke, så hög som 35 c.
#5 - 10 januari 2006 08:31
Batski. Jag har Pm:at dig på ciklid.se
#6 - 10 januari 2006 14:33
[QUOTE=Lucas_no1]En person jag har pratat med som sett dom live mellan tårna så var det kalt med fin sand så jag antar att det kan variera mycket med tanke på inlägget ovan.[/QUOTE]

Coolt :) Var var detta nånstans? Vilka andra fiskar såg hon/han där?

Det verkar iaf som om det har det ganska ljust och varmt och som att de inte lever i samma svartvattens vattendrag som de flesta tetrorna...

Någon som vet om detta också gäller de bolivianska fjärilarna?
#7 - 10 januari 2006 18:04
[quote=batski]Hur ser fjärilscikliders livsmiljö ut i naturen? Lever de i sjöar, flodar eller mindre vattendrag? Mycket växter eller få?

Vilka andra arter delar de biotop med? Lever även det t ex tetror och apistos i samma vatten?[/quote]

Jag skulle personligen haft en hane med ca 2 honer i ett 100 liters akvarium o haft lagom mycket växter o någon enstaka sten och rot. med relativt lugnt vattendrag o värmen mellan 26-28 grader. Jag har själv haft ett antal par. Med bara få lyckade lekar. :/
Lucas_no1
#8 - 10 januari 2006 21:56
Hej Batski!
Den här personen har nog sett det mesta i fiskväg kan jag tänka mig. :-)

Personligen har jag lyckats mycket bättre med bolivianska fjärilsciklider vilka jag just nu har yngel på! :-)
Dom är lite större och mindre känsliga än vanliga fjärilar så jag tycker man ska sattsa på dessa i stället och låta dom vanliga fjärilarna simma i frid i sydamerika men det är ju bara min personliga åsikt och det finns nog dom som säger annat.
#9 - 10 januari 2006 23:11
[QUOTE=Kenny89]Jag skulle personligen haft en hane med ca 2 honer i ett 100 liters akvarium o haft lagom mycket växter o någon enstaka sten och rot. med relativt lugnt vattendrag o värmen mellan 26-28 grader. Jag har själv haft ett antal par. Med bara få lyckade lekar. :/[/QUOTE]

Det bor just två honor och en hane i mitt 250 liters (med mangroverötter och en del vallisneria och sagittaria subulata, ca 27 grader), men en av honorna är äldre och det unga paret verkar inte så förtjusta i henne, utan jagar iväg henne när hon kommer för nära. Jag tycker synd om henne faktiskt. När hennes hane dog för en tid sen tog jag hem det nya paret för att hon skulle få sällskap, men det verkar inte ha funkat så bra :(
#10 - 10 januari 2006 23:15
[QUOTE=Lucas_no1]Hej Batski!
Den här personen har nog sett det mesta i fiskväg kan jag tänka mig. :-)

Personligen har jag lyckats mycket bättre med bolivianska fjärilsciklider vilka jag just nu har yngel på! :-)
Dom är lite större och mindre känsliga än vanliga fjärilar så jag tycker man ska sattsa på dessa i stället och låta dom vanliga fjärilarna simma i frid i sydamerika men det är ju bara min personliga åsikt och det finns nog dom som säger annat.[/QUOTE]

Mina fjärilar är uppfödda i Sverige, så det hade varit svårt att skicka dem till Sydamerika ;)

Hur är bolivianska fjärilar till sättet jämfört med ramirezi? Är de lika snälla? Är de inte mer aktiva? Hur länge lever de? Var kan jag hitta information om deras naturliga habitat?

Annons