fjärilscikliders lek

#1 - 2 mars 2006 07:39
hur ser man att dom leker och hur kan man "trigga" igång deras lek?
#2 - 2 mars 2006 08:11
Hanen o honan väljer en plats som dom putsar. En bra lekyta är ett upp o nervänt blomfat. Samtidigt knycker dom med hela kroppen. Bästa sättet att trigga lek är osmosvatten. Du kan prova om du inte har tillgång till sånt vatten att dämpa belysningen samt höja tempen i karet två grader och byta mycket vatten. Mata intensivt några dagar för att sen hålla uppe i fem (minst) dagar. Funkar inte det så skaffa lite ph sänkande medel om häll i men var försiktig med medlet.
#3 - 2 mars 2006 09:59
fjärilslek

Hej jag hade två par fjärilsciklder med mina diskusar innan varje gång jag gjorde vatten byte i akvariet så la dom ägg 1 till 2 dagar efter jag har bara ett 170 liters så jag bytar 60 liter i veckan så det är bara att kolla när du gör vatten byte.
#4 - 2 mars 2006 10:22
[quote=Larry Nilsson] Bästa sättet att trigga lek är osmosvatten.[/quote]

Vad är det?
#5 - 2 mars 2006 10:54
[QUOTE=Larry Nilsson]En bra lekyta är ett upp o nervänt blomfat.[/QUOTE]

Om du har relativt fin sand kommer de säkert att gräva små gropar i sanden där de lägger sina ägg. Det gör mina. Fast även om de lekar ganska ofta blir det aldrig några yngel. De andra fiskarna brukar äta upp äggen. Fjärilar är svåra med det. En del är inte så bra föräldrar.

Vad gäller pH-sänkare så har jag precis undersökt saken och kommit fram till att Amtra Trop verkar vara det enklaste och säkraste sättet att göra det på. Detta eftersom Trop även har en buffertförmåga som skyddar mot pH-crash.
#6 - 2 mars 2006 10:57
Regnvatten. Eller ett vatten nästan helt utan mineraler (salter), som dessutom har väldigt låg ledningsförmåga.
Bästa (enklaste) sättet är att använda ett revers osmsosfilter för att rena kranvattnet.
#7 - 2 mars 2006 11:04
Om man får lek på en horisontell yta så blir rommen bättre befruktade. När dom sen börjar flytta larverna till sina gropar gäller det att ha en nattlampa så att inte romrövare får fritt fram. För att sänka ph i mina kar så använder jag torv som jag lägger i en strumpa i pumpen. Det räcker gott om man inte har för hårt vatten.
#8 - 2 mars 2006 11:41
Märker till min glädje att jag nog behöver ett kar till, har två flitiga romrövare tillsammans med fjärilscikliderna så dom behöver nog flytta, nu gäller det bara att bli rik så man kan köpa ett fjärde kar...
#9 - 2 mars 2006 15:40
HJÄLP

dom leker, iallafall ett par, men så fort jag försöker få upp dom andra så går dom i hop i en klunga och jag kan inte se vem som är vem...

Kan man lyckas få upp yngel med fem ciklider i samma kar?
#10 - 2 mars 2006 16:25
Får hoppas att det går för jag tycks inte få upp de andra...
#11 - 2 mars 2006 18:46
[QUOTE=anna.b]HJÄLP

dom leker, iallafall ett par, men så fort jag försöker få upp dom andra så går dom i hop i en klunga och jag kan inte se vem som är vem...

Kan man lyckas få upp yngel med fem ciklider i samma kar?[/QUOTE]

Grattis :) Hur stort är akvariet? Det kan hända att föräldrarna lyckas hålla de andra cikliderna på avstånd.

Lycka till!
#12 - 2 mars 2006 18:51
mycket tveksamt, har insett att akvariet inte håller måttet för att enns inhysa ett par vid lek och uppfödning att yngel... akvariet är bara 50l vilket enligt affären skulle va tillräckligt...
#13 - 2 mars 2006 19:17
[QUOTE=anna.b]mycket tveksamt, har insett att akvariet inte håller måttet för att enns inhysa ett par vid lek och uppfödning att yngel... akvariet är bara 50l vilket enligt affären skulle va tillräckligt...[/QUOTE]

Dessa förbaskade akvarieaffärer!! Vad trött jag blir på dem!!!! Nä, i 50 liter går det nog inte så bra tyvärr :(

Men som sagt, mitt par leker ganska ofta, så det blir säkert fler gånger även för ditt. Hoppas bara de inte känner sig för stressade av alla andras närvaro.
#14 - 2 mars 2006 19:30
skulle jag kunna flytta över dom som inte leker till ett annat 50l kar och låta dem då med några tetror, gyppys och en hummer variant så länge... medans jag söker efter ett större akvarie som min plånbok tycker om?
#15 - 2 mars 2006 19:34
[QUOTE=anna.b]skulle jag kunna flytta över dom som inte leker till ett annat 50l kar och låta dem då med några tetror, gyppys och en hummer variant så länge... medans jag söker efter ett större akvarie som min plånbok tycker om?[/QUOTE]

Ja, det skulle du kunna göra.
#16 - 2 mars 2006 19:36
då gäller det bara att fånga rätt fiskar dom är ju på pricken identiska:)
#17 - 2 mars 2006 19:41
[QUOTE=anna.b]då gäller det bara att fånga rätt fiskar dom är ju på pricken identiska:)[/QUOTE]

Nä, det är bara som du tror. De själva tycker nog inte det :)
#18 - 2 mars 2006 19:44
sant sant:)

Annons