Fjärilscikliderproblem!!!

#1 - 11 september 2006 09:58
Hej

Jag har nu haft fjärilsciklider sedan april och haft en del problem, bland annat så har honorna jag köp varit för skygga och därför inte ätit som dom ska = dog.

Sen har jag haft problem med att köpa en hona av zooaffärerna...har fått hanar istället!!! :mad: Och så har jag fått åka och lämna igen och göra ett nytt försök. *suck*

Men nu till problemet...!!! Jag har nu en hona och hane och dom bråkar hela tiden och hanen har bitit honan flera gånger i stjärtfenan och hon har blir skaddad. Dom kommer inte alls överrens och ja det är en hona och en hane!!!

Måste jag nu åka och byta ut honan eller vad ska jag göra för att dom ska gilla varandra...eller rättare sagt...hur ska jag få hanen att gilla honan??? :confused:
#2 - 11 september 2006 12:37
Hur ser akvariet de bor i ut i övrigt? Storlek? Övriga invånare?

Jag har själv ett fjärilsciklidpar som trivs mycket bra. De har dock inte lekt ännu, men de är oskiljbara.
#3 - 11 september 2006 13:20
Jag har inte sådär jättemycket erfarenhet med fjärilar, men min erfarenhet är att det är standard att hanen spöar/stressar ihjäl sina honor, att han inte accepterar deras närvaro förutom just under leken.
Jag skulle gissa det är därför dina tidigare honor inte ätit, och dog.

Om jag skulle ge mig på fjärilar idag, skulle jag köpa en stor grupp (10 eller ännu hellre 20 stycken) och ha dem i ett stort, välplanterat, akvarium, med massor av gömställen.

Jag har egentligen inget råd till MiaH... Kanske att lämna tillbaks honan, och bara ha kvar hanen, ensam.
#4 - 11 september 2006 14:14
Jag har haft mycket Fjärilsciklider och inte haft dessa problem. Har ofta köpt ett eller två par och utan problem att hanen stressar honan, men de vill gärna ha sina gömställen. Att du får hannar istället för honor i affären är dåligt. Det är inte svårt att se skillnaden på könen bara fiskarna inte är för små. Honan har sin rödaktiga fläck på buken och den brukar man kunna ana bara man står o tittar ett tag, är fiskarna stora så blir de främre fenstrålarna på ryggfenan mer utdragna på hanen... ( honans är också längre men inte lika markant. Men den rödaktiga buken är ett säkert tecken, tror du själv ser bättre i butiken vad som är en hona.
Men Fjärilsciklider är lite känsliga o inte så tuffa fiskar, jag håller mina relativt varmt, har ett mjukt vatten och tillsätter torvextrakt eller liknande. Matar med blandat foder, men mycket frystmat...
Det är ofta svårt att hitta fina Fjärilsciklider i butik tycker jag, men ibland har man tur.. Jag tycker ofta de är för klena o magra.. så letar efter kraftiga fiskar, sedan om de inte är så stora gör mig inget.
Det största problemet jag brukar ha med dem är att de är usla yngelvårdare, mina brukar leka ofta och regelbundet och efter ett dygn så är oftast äggen borta.
Jag håller oftast mina med tetror och Corydoras.
Hälsn Robban
#5 - 11 september 2006 16:39
Det bästa när det gäller ciklider är att köpa minst 6 stycken, och låta dem välja partner själva, då ökar chansen att man får ett par som kommer överens.
#6 - 11 september 2006 17:21
I regel har de ju redan parat ut sig i butiken. När jag köpte mitt par var det lätt att se att de två valt varandra för de hängde ihop tätt. Det gör de fortfarande i mitt akvarium. I butiken lekte faktiskt fjärilarna så det tog jag som ett gott tecken.
#7 - 11 september 2006 17:36
Mitt akvrium

Hej igen

Akvariumet som jag har fjärilsciklidparet i är 160 L och dom går tillsammans med guppy, neontetror, pakistanbotior och en ancistrus.

Innan jag köpte mina fjärilsciklider så läste jag på om hur akvariet skulle inredas, för att dom skulle trivas. Sen byggde jag en massa gömställen, ställde i ett par rötter och lade i platta stenar.

Honan är ganska liten...kan det ha betydelse??? Hon är inte fullvuxen och det är ganska stor storleksskillnad. Dom andra honorna jag har haft, har varit större och dom gillade hanen.

Jag vill tacka för alla svar jag har fått och dom har varit till stor hjälp. Kanske jag nu kan lösa problemet...det återstår att se men jag känner mig klokare. :)

MiaH
#8 - 14 september 2006 00:55
Det är ofta svårt att hitta fina Fjärilsciklider i butik tycker jag, men ibland har man tur.. Jag tycker ofta de är för klena o magra..
Hälsn Robban[/quote]

[COLOR=black]Håller helt med! Tycker att fjärilscikliderna är helt slöa och slappa men otroligt vackra och det är just därför jag inte har givit upp hoppet än. Vi köpte först ett par i bromma där hanen hade hål i pannan (kommer inte ihåg vad sjukdomen heter). Jag såg det först när jag kom hem, men eftersom han var så vacker så bestämde jag mig för att behålla honom. Efter mängder med pyssel och vattenbyten så blev det bättre, men när allt verkade som bäst efter någon månad så dog han:( . Så vi skaffade en ny hane till henne från akvarielagret. Två dagar senare tuppar honan av:confused:. Så vi köpte en hona till honom. Till saken hör nu detta att denna stora anabola-Arne till fjärilsciklid, är av det snyggaste exemplar jag någonsin sett och han spöar upp vårat eldbukspar trots att de attackerar honom samtidigt från två olika håll [:-38] . Jag har aldrig sett något liknande förr, de som är 3 gånger så stora som honom. Vi måste bara få yngel av honom! Eftersom honan vi köpte till honom var så liten så har vi nu köpt en större hona och hoppas på det bästa. Såg att de började gräva i ena hörnet innan jag släckte lyset, så kanske blir det yngel:D[/COLOR]

Annons