Fjärilsciklidernas kön

#1 - 7 februari 2005 19:02
Hej!
Jag hade två stycken fjärilsciklider, en hona och en hane. men tyvärr dog en av dem. Jag tror att det var hanen, är nästan säker.
Sedan köppte jag tre till, två hanar och en hona. men nu verkar det som att någon, försäljaren eller jag, misstagit sig; två fiskar har gått ihop till ett par där hanen jagar bort de andra.
De andra två som borde vara en hane och en hona verkar inte bry sig om varandera alls (det ene har till och med jagat bort den ander ett par gånger).
Nu är min fråga, hur kontrollerar jag vilka som är hanar/honor?
Har alla honor röda fält på buken?
#2 - 7 februari 2005 19:44
dom som har röda fält på buken är honor , och betydligt mycket mindre.
hanarna är mera färgranna också.

/Baggen
#3 - 7 februari 2005 20:53
Finns det någon risk med att ha fler hanar än honor i ett 275 liters akvarium?
#4 - 8 februari 2005 11:35
[QUOTE=Igamrion]Finns det någon risk med att ha fler hanar än honor i ett 275 liters akvarium?[/QUOTE]

Jag tror det kan bli konflikter mellan hanarna. Det finns nog inte plats för så många revir i ett 275 liters...

Jag har ett par i ett 250 liters och i början simmade de alltid tillsammans och även lekte en gång. Men sen en tid tillbaka har hanen börjat förfölja honan, så hon ser väldigt olycklig ut och gömmer sig ofta. Jag tolkar det som att det inte är alltid som personkemin fungerar :/
#5 - 8 februari 2005 15:19
Hmm, nu vet jag inte riktig vad jag ska göra.
Jag hade alltså tänkt ha två par, men nu verkar det som att jag har ett par och två överblivna hannar.
Vad ska jag göra?
Tror ni att jag kan ha tre par (köpa två honor till) eller ska jag försöka göra mig av med en/två hanar
#6 - 8 februari 2005 15:40
[QUOTE=Igamrion]Hmm, nu vet jag inte riktig vad jag ska göra.
Jag hade alltså tänkt ha två par, men nu verkar det som att jag har ett par och två överblivna hannar.
Vad ska jag göra?
Tror ni att jag kan ha tre par (köpa två honor till) eller ska jag försöka göra mig av med en/två hanar[/QUOTE]

Jag vet inte men jag tycker 3 par i ett 275 liters låter för mycket. Jag skulle nog försöka adoptera bort en av killarna och skaffa en tjej till. Två par skulle nog funka fint!
#7 - 8 februari 2005 17:56
Jag skulle ge dom några veckor att para upp sig.
Jag skulle inte vara så säker på att dom inte är 2 hanar + 2 honor trots allt.
Det kan ta lite tid innan det potentiella andra paret akcepterar varann.
Hur länge har du hafft dom ? Jag skulle ge dom 2-3 veckor minst.

Har du bilder ?

3 par i 275L tycker jag inte är nån katastrof, dom är minst sagt fredliga för att vara ciklider. Om du bara har dessa ciklider dvs.
#8 - 8 februari 2005 19:48
Tja, jag har haft dem sen i helgen. Jag har försökt att fotografera med digitalkamera, men innan den hunnit ställa in autofocusen är fiskarna som bortblåsta :)
Jag har en systemkamera och jag har tänkt fotografera dem med den men då måste man ju vänta på framkallning...
#9 - 8 februari 2005 20:53
[QUOTE=Igamrion]Tja, jag har haft dem sen i helgen.
[/QUOTE]
Tror du måste ha betydligt mer tålamod än så. Hur stora är dom ?

Själv köpte jag 4 fjärilar i helgen, väldigt unga, färgerna ser bra ut. 2 av dom brukar "hänga ihop" dom andra 2 har svårare för varann.

[QUOTE=Igamrion]
Jag har försökt att fotografera med digitalkamera, men innan den hunnit ställa in autofocusen är fiskarna som bortblåsta :)
[/QUOTE]
Tips är att ställa in autofocusen på rätt avstånd (bara trycka igenom knappen halvt) och sen trycka igenom helt
när du har fiskarna i sikte.
#10 - 8 februari 2005 21:14
[QUOTE=Igamrion]Hmm, nu vet jag inte riktig vad jag ska göra.
Vad ska jag göra?
Tror ni att jag kan ha tre par (köpa två honor till) eller ska jag försöka göra mig av med en/två hanar[/QUOTE]

Skaffa två honor till och se vilka som parar ihop sig, och adoptera sedan ett av paren eller en hane och en hona som inte parar ihop i ditt kar, de kan ju hitta varandra hos nya ägaren.

T.ex. skulle jag kunna vara en adoptivmottagare, jag skulle vilja ha ett par fjärilar och ett par kakaduor. Har ett par paletter sen innan.
#11 - 9 februari 2005 06:56
[QUOTE=Pannecke]T.ex. skulle jag kunna vara en adoptivmottagare, jag skulle vilja ha ett par fjärilar och ett par kakaduor. Har ett par paletter sen innan.[/QUOTE]

Kakaduor är inte parbildande som fjärilar, utan de är polygama. Så man bör ha minst 2-3 tjejer till varje kille.

Annons