Fjärilscikliderna vaktar rom.

#1 - 23 april 2006 06:02
Det är inte länge sedan jag köpte mina fjärilar, men nu vaktar dom sin rom för fullt! Kan jag bara låta dom vara (jo - det förstår jag ju att jag kan :p ) men finns det möjlighet för dom små att klara sig utan att jag lägger mej i? Förutom två fjärilspar finns fem neontetra och två otocinclus i ett 120 l. Ganska mycket dom kan gömma sig i. Mest funderar jag ju på maten - dom (ynglena alltså) torde ju vara ganska små när dom "föds", så mitt flingfoder funkar väl inte...

..och eftersom jag postar inlägget i "mitt första akvarium" ber jag inte om ursäkt för om mina frågor anses korkade.. ;)
#2 - 23 april 2006 07:46
Frågorna är inte alls korkade. Jag har läst att fjärilsciklidyngel är verkligen väldigt små. Föräldrarna skyddar dem från andra fiskar som skulle vilja äta upp dem (i ditt fall neontetrorna). Men du måste mata dem med nånting som de kan äta. Det finns ynglemat att köpa och sen kan du även köpa artemiaägg som du kläcker hemma och så ger du dem nyckläckt artemia.

Lycka till!

PS. Du borde skaffa minst 3 otocinclus till. De är ju stimfiskar och vill gäran vara ett litet gäng DS.
#3 - 23 april 2006 08:20
tack!

Tack för svaret! :)Jag får fixa mat i morgon om dom små kläcks! Föräldrarna vaktar verkligen frenetiskt och är jätteroliga att titta på!

Jag är oxå medveten om att mina otocinclusar behöver fler kompisar av samma sort, dom två jag har är alldeles nyinköpta (köpte de två sista dom hade i affären..), och jag har planerat att köpa fler snart! Gillar dom verkligen, jättesöta fiskar som även dom är kul att titta på.
#4 - 23 april 2006 08:31
[QUOTE=Guppet]Tack för svaret! :)Jag får fixa mat i morgon om dom små kläcks! Föräldrarna vaktar verkligen frenetiskt och är jätteroliga att titta på![/QUOTE]

När du köper maten får du säga att det är till fjärilsciklidyngel så att de inte tror att du menar levandefödaryngel. Jag tror att det finns nånting som heter Liquid Fry (eller nånting i den stilen) som man kan ge riktigt små yngel.
#5 - 23 april 2006 12:14
ETT yngel...

..finns kvar, med två vaktande föräldrar..:) Så yttepytteliten att man knappt ser det! Tror iofs inte att den lille överlever särskilt länge, men det är ju kul att det "funkar" såpass bra!
Om det skulle bli rom igen - ska jag då flytta över föräldrar och yngel för sig, eller stör man bara då?

Ett tillägg bara.. :-)
Föräldrarna beter sig ganska så brutalt mot ynglet - det blir väldigt tuggat på, för att sedan bli utspottat på en annan plats.. är det ett normalt beteende??
#6 - 28 april 2006 02:32
[quote=batski]När du köper maten får du säga att det är till fjärilsciklidyngel så att de inte tror att du menar levandefödaryngel. Jag tror att det finns nånting som heter Liquid Fry (eller nånting i den stilen) som man kan ge riktigt små yngel.[/quote]

Finns i två färger om jag inte minns fel. Grön som är för större yngel typ levandefödar (guppy och liknande) röd som är för mindre yngel. Rätta mig om jag har fel.:)
#7 - 28 april 2006 06:08
Har äggen precis kläckts?
När rommen kläcks efter några dagar så kommer ynglena att vara i ett "larvstadie". Föräldrarna flyttar dem då till en grop de grävt ut. Larvstadiet varar några dagar tills ynglena blir frisimmande. Under larvstadiet brukar föräldrarna flytta på ynglena mellan olika gropar, och tar då upp dem i munnen. De tar också upp dem i munnen om de känner ett hot. När ynglena blir frisimmande så kommer föräldrarna fortsätta vakta dem, när ett yngel kommer för långt bort så fångar föräldrarna upp det och spottar ut det bland de andra ynglena.

Låt föräldrarna vara kvar med ynglena. Risken är ganska stor att tetrorna försöker äta upp dem, men det är ju inte så många tetror så cikliderna kan ev. klara det. Annars tycker jag det är bättre att du flyttar på tetrorna än cikliderna när de lägger rom igen.

De kan också ta några gånger innan föräldrarna blir riktigt bra på att passa sina yngel.

Du måste ha speciell mat till dina yngel. Det bästa är om du kan kläcka artemia. Annars går det att köpa fryst nykläckt artemia, skalade artemiaägg eller flera sorter fint frysfoder (t.ex. LiquidFry).

Annons