Fjärilsciklider spottar ut flingfoder

#1 - 10 januari 2005 21:44
Jag är lite orolig över mina 5 fjärilsciklider som jag köpte häromdan..
De rör sig väldigt lite och när jag matar dem med flingfoder brukar de ta en bit och tugga lite och sedan spottar de ut maten, varför gör de så?
Jag är rädd att de inte får i sig någon näring så att de komer att dö!!?
Jag har aldrig testat med något levande foder eller fryst, altså har jag bara kört med flingfoder.
Flingfodret jag matar dem med heter: "TROPICAL Supervit", och det står på burken att det är "basic food", "8 flakes mix", och att det är avsett för all akvariefisk.

Tacksam för svar snabbt!
#2 - 11 januari 2005 16:07
Jag tror inte det är något fel på fodret.
Att dom spottar ut maten måste vara för att de får in för mycket mat, mina firrar spottar oxå ut ibland.
Annars kan jag rekomendera sera san för fjärilsciklider.
#3 - 11 januari 2005 16:52
Eller varför inte köpa lite fryst foder. Vita eller svarta mygglarver, cyklops, daphnier, listan kan göras lång på fryst foder. Enkelt att mata med, bara ta en bit från frysen och stoppa ner.

Guy
#4 - 12 januari 2005 21:26
Och vill man undvika utslag på händerna kan man använda plasthandskar.
#5 - 12 januari 2005 23:53
Hoppas du inte har alla 5 i 60 liter , det är på tok förklitet
enligt min mening. Speciellt om du har mer än en hane då
är det näst in till djurplågeri. Skaffa lite större , det skadar alldrig.

/Baggen
#6 - 13 januari 2005 15:13
nej jag har absolut inte alla fem i 60liter.. jag heter 60liter för jag hade ett akvarium som var 60 liter förut, innan jag skaffade cikliderna..
jag har mina fem fjärilsciklider i ett akvarie på 105 liter, det borde väl inte vara för trångt?

Nu har dom nog börjat äta lite bättre och slutat spotta ut så mycket, men jag ska ändå köpa lite fryst foder..

Jag har ytterligare en fråga..
det är så att den ena av mina 2 fjärilsciklidhanar är stor och har otroligt vackra färger hela tiden, medans den andra är lite smalare.
det är så att den smalare hanen har väldigt vackra färger när han är med honorna eller ensam, men så fort den stora hanen kommer i närheten bleknar han otroligt snabbt och mycket! den stora hanen jagar den smala hanen lite ibland också.
Varför blir den smala hanen så blek ibland? är det för att han känner sig rädd eller?
#7 - 16 januari 2005 17:54
hej

[QUOTE=60liter]nej jag har absolut inte alla fem i 60liter.. jag heter 60liter för jag hade ett akvarium som var 60 liter förut, innan jag skaffade cikliderna..
jag har mina fem fjärilsciklider i ett akvarie på 105 liter, det borde väl inte vara för trångt?

Nu har dom nog börjat äta lite bättre och slutat spotta ut så mycket, men jag ska ändå köpa lite fryst foder..

Jag har ytterligare en fråga..
det är så att den ena av mina 2 fjärilsciklidhanar är stor och har otroligt vackra färger hela tiden, medans den andra är lite smalare.
det är så att den smalare hanen har väldigt vackra färger när han är med honorna eller ensam, men så fort den stora hanen kommer i närheten bleknar han otroligt snabbt och mycket! den stora hanen jagar den smala hanen lite ibland också.
Varför blir den smala hanen så blek ibland? är det för att han känner sig rädd eller?[/QUOTE]

Nya fiskar brukar inte alltid vara så matglada innan dom aklimatiserat sig i sin nya miljö. Nyinköpta fiskar har hos mig har ibland matstrejkat i 4dagar innan dom börjat äta.
#8 - 16 januari 2005 21:43
Därför att hanen drar i hopp fenorna och tar bort sitt
piggment är för att visa att han är underlägsen.
inget att oroa sig för. Är han den yngsta så kommer han
ta över den större fjärilliens roll när han inte orkar
hålla revir längre.Riktigt intresant fenomen att följa det där ^^

/Baggen

Annons