Fjärilsciklider och skalar rom

#1 - 18 augusti 2007 18:47
Har två stycken par fjäris par som trivs och har det bra i vårat akvarium. Dom "bråkar" lite sins emellan men dom verkar trivas med det. Dom är duktiga på att lägga rom och den ligger en till två dagar sedan har dom ätit upp det. Har dock ett malpar så jag är inte helt säker på att dom inte tar sig en mumsbit. Någon som har något tipps???

Har (tror jag) ett skalar par som lagt rom på pumpsidan. Dom vaktar, viftar, och har sig, men rommen försvinner där oxså.Dom är inte i samma kar som fjärilscikliderna, och jag ser att dom äter upp lite då och då. Varför och vad ska jag göra?:(:confused:
Nu när jag tittade sist var skalarerna jätta tjocka och rommen helt borta.
Vad e' det som händer?:confused:
#2 - 18 augusti 2007 18:49
Det är inget du behöver oroa dig för efter ett antal brukar de lära sig att inte äta upp rommen likaså som de tar bättre hand om ynglena efter ett antal lekar.
#3 - 18 augusti 2007 18:50
Förresten välkommen till Zoopet ;)
#4 - 18 augusti 2007 18:54
Då måste fjärilscikliderna vara dumma i huvudet som lägger ny rom en gång i månaden utan att fatta att dom ska ta hand om sin avkomma. Ska jag flytta på rommen och hur gör man det
#5 - 18 augusti 2007 19:06
Flytta inte på rommen lyckas du få yngel då så kommer de inte präglas av honan och kommer inte veta hur de parar sig osv när de blir stora.

Annons