Fjärilsciklider och A. Borelli?

#1 - 27 september 2014 13:14
En kombination jag aldrig testat. Har nu en fin Borelli-hane med två honor. Frun har förälskat sig i fjärilscikliden.
Karet är 125cm lång, 35cm djupt, 35 cm högt. Relativt tät växtlighet. Övrig befolkning är ett gäng chokladgurami, ett stort antal Normans lyktöga och ett gäng pansarmalar. Några enstaka mindre Ancistrus som jag tänker fiska upp till det andra karet. Endlers guppy, tanken är att de ska producera lite levande föda till Chokladguramisarna/Borellin.

Ur kranen:

Vatten Ph: 8
Hårdhet: 12

Inte så lysande för Borelli, men de trivs fint. Ska köra Co2 för att sänka, tänka se om jag kan få en lek.
Men funderingen var om fjärilarna är för tuffa för mesiga Borellin?
#2 - 27 september 2014 14:37
Visst är fjärilsciklid snygg, men ack så svår att få dem att trivas. Det brukar bli samma scenario varje gång, de är skitsnygga när de kommer hem, leker inom ett par dagar men leken blir det inget med. Sedan lallar de mest runt i karet varpå de äter mindre och mindre och till slut tynar bort.
Så mitt råd är att titta på dem i affären, och fundera på någon annan sorts mindre ciklid istället:).
#3 - 27 september 2014 14:50
[QUOTE=ansjo;1709004]Visst är fjärilsciklid snygg, men ack så svår att få dem att trivas. Det brukar bli samma scenario varje gång, de är skitsnygga när de kommer hem, leker inom ett par dagar men leken blir det inget med. Sedan lallar de mest runt i karet varpå de äter mindre och mindre och till slut tynar bort.
Så mitt råd är att titta på dem i affären, och fundera på någon annan sorts mindre ciklid istället:).[/QUOTE]

Personlige skulle jag nöja mej med dessa vackra Borelliisar som enda ciklid :).

//Inger
#4 - 29 september 2014 06:33
Jag har samma erfarenhet som du Ansjo, men det var många år sedan. Är det fortfarande likadant så är det ju inte lönt att prova. Tror Ingers lösning är den bästa :-)
#5 - 29 september 2014 06:39
Nu har jag inte haft mina fjärilciklider mer än 3-4 månader men tycker inte alls dem tynar bort , några av dem har växt till och blivit galet snygga , den enda som jag tyckte höll på o tyna bort var en Electric blue hona som ej ville äta liksom i en vecka hon höll sig undan o nära botten , satte in henne i breedingbox o matade henne ensam veckan därpå var hon som alla andra o jagade maten normalt igen
#6 - 29 september 2014 08:57
Fjärilscichliderna skall helst ha varmt 25-30 grader. Borelliin tål värme en tid, men skall helst ha 15-25 grader, gärna med en viss variation, men i motsats till fjärilarna är det en ganska tålig och anpassningsbar art. Det går att hålla dem tillsammans, men det är att tigga om problem.

Jo, även jag tycker att fjärilar kan vara knepiga.
#7 - 30 september 2014 05:54
Tack för det klargörandet Erik. Det får avgöra saken. Vad tror ni istället om att utöka med ett par Borelli till, räcker karet till? (se första inlägget).
#8 - 30 september 2014 06:19
Det kommer att bli bråk, ganska omgående. Skulle jag utöka cikliderna är nog tex Bolivianska fjärilsciklider eller liknande ett lugnare val.
#9 - 30 september 2014 06:22
...eller kanske Nyckelhålscikliden som är en lugn och trevlig fisk.

//Inger
#10 - 30 september 2014 07:14
De små cichlidarter som kan påträffas tillsammans med A borellii i naturen är A trifasciata, A commbrae och Laetacara dorsigera. Alla tre brukar finnas regelbundet som beställningsvara. Alla är territoriella och vill man hålla nere stridigheterna gäller det att erbjuda stor bottenyta och mycket gömställen. Det kan gå med två hanar i ditt akvarium med rätt inredning. Men jag skulle rekommendera uppgradering till ett något större. 1-3 honor per hane. Av A. borellii finns det två färgformer. Bägge finns spontant i naturen, till synes inom samma områden. Det är alltså inga odlingsformer.
#11 - 30 september 2014 10:52
I ett akvarium, som ju har begränsad yta, är det väl kanske bättre att ha ciklider ihop, som inte är nära släkt, och där korsningsrisk och/eller risk för stora aggressioner finns. Och väljer man en art med ett annat lekbeteende (i det här fallet inte en grottlekare), så får man ju två lekbeteenden att studera, och de konkurrerar inte så mycket om lekplatser. Bland de som Erik nämnde, skulle jag satsa på Laetacara dorsiger, en trevlig och vacker ciklid, som till skillnad från Apistogramma leker öppet, och har föräldrafamilj.
#12 - 2 oktober 2014 13:43
Tack för alla svaren. Vilka kunskaper! Jag tror jag behåller läget status quo. Det är skönt när det är lugn och ro i karet!
#13 - 6 oktober 2014 21:36
Det här väcker hos mig frågan varför fjärilscikliderna är så svåra att hålla men det får bli i en egen tråd
#14 - 12 oktober 2014 17:20
A. borellii är som nämnt en ganska mesig dvärgciklid. De arter jag har hört skulle passa ihop med borellii är Laetacara Dorsigera eller Schackbrädesciklid. Den tidigare har jag haft, den klarade sig dåligt med de apistogrammor jag hade, fick ordentligt med stryk av en liten A. agassizii hona. Så tror nog dorsigeran skulle passa utmärkt med borellii, speciellt eftersom de inte ens konkurrerar om samma lekplatser.

Annons