Fjärilsciklider lägger rom andra äter upp den.

#1 - 5 november 2009 09:02
Hej på er!

Mina 2 fjärilsciklider la i går rom på en sten de valt ut. De andra fiskarna var oerhört nyfikna och när vi upptäckte att de lagt rom har jag en känsla av att de redan knaprat i sig några.

Fjärilarna jagade bort tetrorna och siamesika algätarna men rådde inte på kampfisken. Den gjorde iofs inget med rommen.

När lampan släcktes var Pansarmalarna där och slukade den kvarvarande rommen i ett nafs.

Nu tänkte jag framåt. Hur skulle man kunna göra för att komma lite längre med rommen nästa gång? Eller kanske svårt i ett akvarie med massa glupska fiskar i?

Lägga ett nät över rommen och försöka vara med när de kläcks och fiska upp dom i en yngelkasse?

Lägger upp en filmsnutt på http://aquabloggen.blogspot.com/

//Jonas:)
#2 - 5 november 2009 15:25
enda gångerna jag lyckats att få yngel är när de är ensamma i karet... jag tycker inte man ska ta bort rommen från föräldrarna. det är ju en övning de måste få göra några ggr. att ha ett mjukt vatten ska vara av stor betydelse för att få rommen att klara sig till yngel. att få rom är ganska lätt, att få dem till yngel är desto klurigare!!!
#3 - 5 november 2009 16:04
smurfmats skrev:
enda gångerna jag lyckats att få yngel är när de är ensamma i karet... jag tycker inte man ska ta bort rommen från föräldrarna. det är ju en övning de måste få göra några ggr. att ha ett mjukt vatten ska vara av stor betydelse för att få rommen att klara sig till yngel. att få rom är ganska lätt, att få dem till yngel är desto klurigare!!!

Fick samma råd i djuraffären.

De hade fått in dessa fjärilar "electric blue" 195:-/st.

//Jonas
#4 - 5 november 2009 18:19
Läst i en del trådar om folk som satt upp en liten "nattlampa" åt fiskarna så de kan vakta romen lättare på natten...dvs, tex sätta en liten skrivbordslampa som man riktar in mot karet där romen är lagd..

vidarebfodrar lite vad jag läst bara, inte insatt på några detaljer :)
JeBoro
#5 - 10 november 2009 11:16
Tjena Jonas! Jesper Broman här. Tänkte ge dig tips om zoopet men nu ser jag ju att du redan har hittat hit :)
Tycker detta är ett bra forum med mycket kunnigt folk.

Hur går det med fjärilarna, har dom lekt nåt mer?

Annons