fjärilsciklider i olika färger?

#1 - 16 juni 2007 09:25
hallo där, nu har jag startat upp ett akvarie på ca 100 liter och har just nu platys som kör in det ordentligt (tog vatten från mitt gamla akvarie och även pumpen därifrån så tror inte det är något problem) platysarna kommer att få flytta ut då jag vill ha lite "ovanligare" fiskar som har starka fina färger..
på artbeskrivningarna hittade jag fjärilsciklider av olika färgvarianter.. den "vanliga" tilltalar mig inte alls egentligen, men de röda (eldbuks) och de gula vart jag förtjust i...
går dom att ha i mitt akvarie eller är det för litet?
jag har gärna bara några enstaka par.. går dem ihop med några andra färggranna ciklider?
har läst att dom ska ha fin sand, nu har jag sjösten som jag fick med akvariet, borde jag byta ut det eller spelar det inte så stor roll?
vill ju gärna att dom ska leka och trivas..
jag har hittils aldrig sett dem i en akvariebutik, vet ni ungefär hur mycket dom kostar och vart dom finns? kan en "vanlig" liten djuraffär köpa in dem åt mig tro?
tacksam för alla svar!
mvh
#2 - 16 juni 2007 10:40
Du kan ha fjärilar i ditt 100-liters. De flesta affärer har dessa eller kan ta hem. Köp en liten grupp på 4-6 stycken så kan dom para ut sig själva. Oftast förekommande är väl den vanliga Fjärilscikliden men de andra två varianterna, Boliviansk och Gul ser man då och då också. När jag köpte för några år sedan låg väl kostnaden runt 60 spänn, vet inte riktigt vad de kostar idag - beror nog på vilken butik man kollar i...
Eldbuks-fjärilen är ju otroligt vacker och det lustiga med den är att akvarieaffärerna bara har den en enda dag om året - just på första april... mycket underligt:)

Du kan kolla på artbeskrivningarna, det finns flera små fina dvärgciklider som går bra att ha med Fjärilar
#3 - 16 juni 2007 10:43
100 liter lær vara lagom før ett par. En annan møjlighet vore boliviansk fjærilcichlid.
Dom blir lite større och passar också fint till et 100 liters kar. Personligen ville jag absolut vælja sand eftersom dom sæker efter føda i det och filtrerar det mellam gælarna.
Jag vet inte prisen på dom och vart man kan få tag på dom.
#4 - 16 juni 2007 10:47
Japp, ett, max två par i ett 100 literskar!
#5 - 16 juni 2007 11:25
okej, men låt säga att jag köper två par... hur är dem i akvariet? simmar runt mycket eller gömmer dom sig hela dagarna så akvariet ser jättetomt ut?
kan jag göra så att jag helt enkelt häller några liter sand över sjöstenen så att det blir blandat? kanske blir fult då, men känns lättare än att byta ut allt nu när jag planterat och intrett så bra redan :)
de bolivianska tycker jag ser så trista ut, jag vill ha något som verkligen lyser upp akvariet!
jag har kikat lite på några andra ciklider, tror bara att dom kallades röda dv. ciklider.. går det att ha ett par utav dem och ett par "april-april" tillsammans i mitt akvarie? och i sån fall, kan jag ha dv. klogrodor som trippar på bottnen eller stör dem varandra?
#6 - 16 juni 2007 11:30
bluppi skrev:
okej, men låt säga att jag köper två par... hur är dem i akvariet? simmar runt mycket eller gömmer dom sig hela dagarna så akvariet ser jättetomt ut?

kan jag göra så att jag helt enkelt häller några liter sand över sjöstenen så att det blir blandat? kanske blir fult då, men känns lättare än att byta ut allt nu när jag planterat och intrett så bra redan :)

de bolivianska tycker jag ser så trista ut, jag vill ha något som verkligen lyser upp akvariet!

jag har kikat lite på några andra ciklider, tror bara att dom kallades röda dv. ciklider.. går det att ha ett par utav dem och ett par "april-april" tillsammans i mitt akvarie? och i sån fall, kan jag ha dv. klogrodor som trippar på bottnen eller stör dem varandra?

Bolivianerna lyser också upp i akvariet med sina iriserande færger, tycker jag:)
Tror absolut inte det ær nån bra ide med sand på sjøstenen. Antingen dom eller sand.
Om du ska ha två par måste du har vældigt mycket gømstællen annars finns det risk att dom dødar varandra...
#7 - 16 juni 2007 11:42
okej.. det vore ju hemskt trist om dom dödade varandra...
ska försöka hitta bolivianska i en akvariebutik, dom kanske tilltalar mer "irl"
#8 - 16 juni 2007 11:49
jag tycker dom bolivianska är finare än dom andra typerna som finns faktist.
#9 - 16 juni 2007 12:15
bluppi skrev:

jag har kikat lite på några andra ciklider, tror bara att dom kallades röda dv. ciklider.. går det att ha ett par utav dem och ett par "april-april" tillsammans i mitt akvarie?

April-April får du nog leta väldigt hårt efter, har inte sett dom i någon butik eller hört om någon som har dom av den orsaken att det är ett aprilskämt, finns inga fjärilsciklider som ser ut så;)
#10 - 16 juni 2007 12:33
oj hoppsan! varför finns dom i artbeskrivningarna då?! nu blev jag jättebesviken ju!
vilken luring
#11 - 16 juni 2007 13:02
Dom ligger i artbeskrivningen för det är ett aprilskämt från Kjell och Christian
#12 - 16 juni 2007 14:09
:(
#13 - 16 juni 2007 15:45
det står ju längst ner i texten att det är ett aprilskämt! :)
#14 - 16 juni 2007 15:48
men jag är inte goldmedlem så allt jag ser är bilden tyvärr. men de va säkert roligt för dom dom fattade :P
#15 - 16 juni 2007 16:13
Bolivianska fjärilar är tåligare än de vanliga, nog lättare att få fram yngel av, och blir också väldigt vackra. Hur de ser ut i affärerna ska man inte alltid gå efter, där är de sällan utvuxna och utfärgade.

Vildformerna är de vackraste tycker jag, av alla djur. De har en naturlig skönhet som de framavlade saknar, vissa framavlade varianter ser mest konstgjorda ut. Vildformen av den vanliga fjärilen t.ex, ser ju ut som en levande ädelsten när den trivs, och i bra ljus. Men de är som sagt känsligare, och inte så långlivade som den bolivianska fjärilen.

Boliviansk fjärilsciklid:
http://www.azgardens.com/images/Ram-Bolivian.gif
#16 - 16 juni 2007 16:32
bluppi skrev:
men jag är inte goldmedlem så allt jag ser är bilden tyvärr. men de va säkert roligt för dom dom fattade :P

aha! sorry! då borde man nästan plocka bort den eller göra den än mer uppenbart att den inte finns...
#17 - 16 juni 2007 16:33
oj, den bolivianska var ju helsnygg på den bilden.. på artbeskrivningen här var den inte alls lika praktfull...
#18 - 16 juni 2007 16:34
haha gör så smurfmats :) men det va en fin fisk :)
#19 - 16 juni 2007 16:42
bluppi skrev:
oj, den bolivianska var ju helsnygg på den bilden.. på artbeskrivningen här var den inte alls lika praktfull...

Hær ær en bild av mina:) http://www.akvariesiden.dk/galleri_ny/pic_details.php?pid=24370
#20 - 16 juni 2007 16:44
inte illa alls.. men dom är ju lite större, får jag plats med några andra fiskar förutom ett par av dem i sån fall?
är ju lite trist att bara ha två..
#21 - 16 juni 2007 16:54
Jag har dom i ett 112 l. Jag har 4 ungfiskar och væntar på att två av dom bildar par. Dom ær ganska fredliga och om man har många gømstællen skulle det nog gå att ha nån apistogramma art också.
#22 - 16 juni 2007 17:08
Kjaer skrev:

dom e fina;). Trivs dina bra i ditt kar?Vad har du för pH i karet? många säger ju att dom ska ha jätte lågt ph.
#23 - 16 juni 2007 17:16
fredd skrev:
dom e fina;). Trivs dina bra i ditt kar?Vad har du för pH i karet? många säger ju att dom ska ha jätte lågt ph.

Dom trivs jættebra och går i hårt vatten med en pH på 7.5. Vattnet i Danmark ær tyværr så hårt næstan alla stællen och våra fiskar trivs ændå;) Fast om man ska odla på dom måste man ha lå pH.
#24 - 16 juni 2007 17:38
okej, så det är svårare att få dem att leka om pH värdet är högt?
#25 - 16 juni 2007 18:38
hmm jobbigt, uppsala har jättehårt vatten
#26 - 16 juni 2007 19:22
fredd skrev:
okej, så det är svårare att få dem att leka om pH värdet är högt?

Leker lær dom gøra i hårt vatten också, men æggen klæcker nog inte...

Annons