fjärilsciklider hur många behövs till 2 hanar????

#1 - 24 oktober 2006 11:02
som vissa vet fick jag ta över några fiska från en vän, deras akvarium sprang läck igår,[B)] så de blev lite panik artat där,:( bland fiskarna fanns 2 st fjärilsciklider hannor, så jag behöver honor till dom, kan någon säg ungefär hur många honor behöver man till dessa två hanarna dom slåss liksom.[:o]
mvh/karro
#2 - 24 oktober 2006 11:10
Fjärilscikliden är parbildande så det skulle räcka med en hona per hane. Dock så kan de vara lite gnälliga med partner så det bästa är om de får para ut sig själv. Så egentligen borde du köpa en 3-4st och sen när de parat ut sig så göra dig av med de "överblivna" honorna.

Dock så är det inte så att hanarna kommer att sluta bråka för att där finns honor. Som med de flesta ciklider så är hanarna väldigt revirhävdande och kommer att fortsätta bråka om inte akvariumet är stort nog eller där finns tillräckligt med "naturliga" revir där de kan härska utan att se/märka av den andra hanen.
#3 - 24 oktober 2006 11:42
spazm skrev:
Fjärilscikliden är parbildande så det skulle räcka med en hona per hane. Dock så kan de vara lite gnälliga med partner så det bästa är om de får para ut sig själv. Så egentligen borde du köpa en 3-4st och sen när de parat ut sig så göra dig av med de "överblivna" honorna.

Dock så är det inte så att hanarna kommer att sluta bråka för att där finns honor. Som med de flesta ciklider så är hanarna väldigt revirhävdande och kommer att fortsätta bråka om inte akvariumet är stort nog eller där finns tillräckligt med "naturliga" revir där de kan härska utan att se/märka av den andra hanen.

plats finns de gott om och gömme finns de gott om för dom. de e de minsta problemet. hade tänkt att skaffa fjärilsciklider innan jag fick dessa, men hade tänkt mig 1 hane och 2 honor. men nu blev de som de blev.
MVH/Karro
#4 - 24 oktober 2006 11:53
Låter fint att där är gott om plats! Förstår dina tankar när det gäller 1 hane + 2 honor eftersom många apisogramma är harem-lekare och hanen kan leka av mer än en hona samtidigt. Dock när det gäller fjärilar så tror jag du skall hålla dig till 1+1. Men det finns säkert andra som tycker annorlunda!

Jens
#5 - 24 oktober 2006 12:00
spazm skrev:
Låter fint att där är gott om plats! Förstår dina tankar när det gäller 1 hane + 2 honor eftersom många apisogramma är harem-lekare och hanen kan leka av mer än en hona samtidigt. Dock när det gäller fjärilar så tror jag du skall hålla dig till 1+1. Men det finns säkert andra som tycker annorlunda!

Jens

ocki docki, då ska jag göra de, ska iväg och kolla in lite honor idag, så får jag se vad jag hittar.köper hem 4 sen gör av med dom som hannarna inte fattar tycke för. alltid någon som behöver 2 honer till någon ensam hane..=*)
tackar för hjälpen
MVH/karro;)

Annons