Fjärilsciklider - Att få ett par?

#1 - 16 mars 2009 10:15
Vad har ni för erfarenheter av att få ett par utav Fjärilsciklider?

Det är ju allmänt rekommenderat att man skall köpa en grupp och låta dem gå i ett kar tills dess att de parat ut sig, men vad bör man titta på?
Skall man plocka ut individer som står och trycker i ett hörn direkt, eller skall man vänta och avvakta?
Hur långt tid brukar det ta?
Vid vilken ålder/storlek är det troligt att de börjar para ut sig?
Vilka tecken skall man leta efter?
Hur är det med utfärgningen, de som inte färgat ut trivs inte eller är det bara att avvakta då de har svårare för att aklimatiera sig?

Jag har sex fjärilar som går tillsammans med en hel massa wagtail korallplaty yngel i ett 112L växtkar (tyvärr inte överdrivet mycket växter just nu men det blir förhoppningsvis vildvuxet snart igen).

Köpte först fyra stycken rätt små, där två stycken dog första dagarna tyvärr, så jag köpte ytterligare fyra, denna gången blev det tyvärr inte av samma storlek utan dessa är lite större, fortfarande men fortfarande ungfisk. De två mindre som jag köpte först är bägge två rätt så vagt utfärgade.
#2 - 16 mars 2009 11:02
jag köpte fyra samtidigt. det syntes rätt tydligt efter en dag (kan tänka mig att denna tidsperiod skiljer sig mycket från fisk till fisk) att det var två fiskar som var dominanta i karet. honan var knallröd om buken samt hanen var den som hade mest klara färger samt var tuffast mot de andra. dessa lät jag vara kvar i lekkaret och dessa har lekt 5 ggr med yngel som resultat (även fast de vart uppkäkade)...
#3 - 16 mars 2009 11:07
Okey, så de gick inte som ett "par" i karet tillsammans med de andra, utan var helt enkelt de mest dominanta/"vackraste"?

Har du en bild på dina fjärilar föresten? Kul att se:)
#4 - 16 mars 2009 11:20
jo det också. de parade ut sig och lekte kung och drottning i karet den dygnet de 4 var tillsammans! :)

nej ingen bild just nu, ska snart åka och jobba (kvällssiftet denna vecka! :(). ska försöka ta en imorgon bitti! :)
#5 - 16 mars 2009 11:30
Okey, gött, jag har två som dominerar men de är inte tillsammans =/
#6 - 16 mars 2009 12:20
Kan jag få hjälp att könsbestämma dessa? Jag vet ett par punkter jag skall titta på men tar gärna input!:)
Här kommer bilder på de två som är "dominanta" och dessutom färgat ut bäst:

Detta är den mindre fisken av de två, den brukar hålla till i övre delen av karet och försvarar ett stycke mossa som sitter på en rot:)
[ATTACH]18294[/ATTACH]
[ATTACH]18295[/ATTACH]

Och den större fjärilen, den är runt i hela karet och härjar hela tiden
[ATTACH]18296[/ATTACH]
[ATTACH]18297[/ATTACH]
[ATTACH]18298[/ATTACH]
#7 - 16 mars 2009 13:12
Kan inte hjälpa dig med bilderna, men på mina som jag köpte som par så var det stor skillnad på storlek och beteende mellan könen. Syntes direkt att det var två par, när jag fick dödsfall och det blev "singlar" så märktes det rätt tydlig att de mest flummade omkring utan riktigt mål i karet.
#8 - 16 mars 2009 23:05
Kan inte hjälpa dig med bilderna, men på mina som jag köpte som par så var det stor skillnad på storlek och beteende mellan könen. Syntes direkt att det var två par, när jag fick dödsfall och det blev "singlar" så märktes det rätt tydlig att de mest flummade omkring utan riktigt mål i karet.

Okey, tyvärr har jag inte de tydliga tecknen i mitt kar, inte ännu iaf =/

Några mer tips på hur man bör gå till väga/tecken att ta hänsyn till?

Kan anledningen till att fjärilen på de tre sista bilderna dominerar och ofta jagar runt den på första bilden (samt alla andra också men denna på ett annat sätt) bero på att den vill "uppvakta" men att den fjäril den jagar på detta sätt inte är könsmogen ännu? Antar att denna fjäril är en hona och att den inte är könsmogen pga att den inte har någon rosa täckning på magen.
#9 - 17 mars 2009 13:51
Kan anledningen till att fjärilen på de tre sista bilderna dominerar och ofta jagar runt den på första bilden (samt alla andra också men denna på ett annat sätt) bero på att den vill "uppvakta" men att den fjäril den jagar på detta sätt inte är könsmogen ännu? Antar att denna fjäril är en hona och att den inte är könsmogen pga att den inte har någon rosa täckning på magen.
#10 - 18 mars 2009 07:48
Har vi ingen som kan hjälpa mig med könsbestämmning på de här fjärilarna eller måste jag starta en ny tråd för det ?:p
#11 - 18 mars 2009 09:14
Jag brukar inte ha minsta problem att se skillnad på Fjärilar i allmänhet - men faktum är att det är lite knepigt denna gången, på dina bilder. De tre nedersta bilder känns instinktivt som en hona - men hon har inte färgat ut riktigt, så därför kanske det är en ung hane... ja, man wobblar hela tiden fram och tillbaka. Du får väl helt enkelt vänta ett tag och se hur dom utvecklas.
Jag slänger in tre filmsnuttar - som är det närmsta jag kan komma med "närbilder" på Fjärilarna, när de leker. Du kan ju försöka att kolla fläckar, färger och mönster på dessa och jämföra med dina - när de färgar ut lite mer.
:)

#13 - 24 mars 2009 22:03
Tack så väldigt mycket för bilderna! Mina fjärilar börjar färga ut mer och mer så jag väntar och ser hur det ser ut, just nu tippar jag på att jag har tre honor och tre hanar, bedömmer dem efter den svarta fläcken på sidan då den känns tydligast just nu, men vi får se:)
#14 - 25 mars 2009 06:08
det går att se om det är en hane eller hona på rygfenernan. om den är rundad så är det en hona och om den är spetsig så är det en hane, honorna får oxå en rödare bu när de har färjat ut, hoppas detta kan hjälpa till!
#15 - 3 september 2009 22:05
Hur har det gått med dina fjärilar?

Har själv startat upp ett fjärils projekt och är lite nyfiken?

SA 400 ramirezi
#16 - 4 september 2009 10:01
Oh, läste din tråd och blev i det närmaste lyrisk (fram till sista sidan med fiskdöden, får hoppas att det inte är någonting allvarligt iaf, men det reder sig så småningom)

Det har inte hänt mycket på fjärilsfronten det senaste, tror att jag var väldigt klantig med inredningen i karet, till en början gick det väldigt smidigt och det verkade som om det helt klar var en massa lek på gång, men jag hade inte inret karet med mycket mera än ett revir och alldeles för få gömställen vilket gjorde att ett par fjärilar strök med. Ändrade om lite snabbt i karet innan semestern men när jag kom tillbaka upptäckte jag att pumpen hade satt igen... och dessutom var Co2 tuben slut. Kände att det nog var dags att göra någonting seriöst av det här eller skita i fjärilsprojektet så jag håvade upp fjärilarna och nu går de i ett underhållsfritt sällskapskar i köket:P

Pumpen som jag naturligtvis var tvungen att grovrengöra går fortfarande på incykling, tänkte ta detta som ett tillfälle att göra om i karet rejält, har ju tyvärr bara 112l och inte så otroligt stor bottenyta att röra mig på men att duplicera din inredning fast nedskalad hade väl varit ett mål värt att sträva efter då du har precis den typ av tätbevuxet kar som jag tror fjärilarna mår bäst av.

Samtidigt som karet är på omstart och det inte är några känsliga fjärilar i det tänkte jag revidera alla näringsmängder och Co2 imputen noga så jag får en riktigt bra balans.

Det blev lite tankar som kanske mest var skriva för min egen del men håll till godo:P
#17 - 4 september 2009 11:56
Tackar!

Som sagt, de är inte helt lätta att ta hand om, även att de är så vanliga.
#18 - 4 september 2009 12:37
Vad jag har upplevt så är de väldigt känsliga för att bli utmobbade, en tillsynes frisk fisk kan bli utesluten ur "gruppen" och börjar dra sig tillbaka, har märkt att de brukar klara sig om jag flyttar dem som blivit "utmobbade" men gör jag det inte står de och trycker i ett hörn till de kolar.

Har du någon aning om vad det var som tog ihjäl dina fiskar nu senast?

Du köpte dina fiskar som "halv-vuxna" hur pass stora var dom? Funderar som sagt var på att göra något liknande.
#19 - 4 september 2009 13:28
Sultanen skrev:
Vad jag har upplevt så är de väldigt känsliga för att bli utmobbade, en tillsynes frisk fisk kan bli utesluten ur "gruppen" och börjar dra sig tillbaka, har märkt att de brukar klara sig om jag flyttar dem som blivit "utmobbade" men gör jag det inte står de och trycker i ett hörn till de kolar.

Har du någon aning om vad det var som tog ihjäl dina fiskar nu senast?

Du köpte dina fiskar som "halv-vuxna" hur pass stora var dom? Funderar som sagt var på att göra något liknande.

Fjärilen som dog var nog just utmobbad, Kuhlii vet jag dock inte vad som har hänt med.

Ja de är halvvuxna ca 2,5 - 3 centimeter, så jag vill helst dra upp dem till dubbla storleken.
#20 - 5 september 2009 02:27
jag vill bara lägga till en bild på min fjärilciklid hanne. Jag tycker han är väldigt fin och det är min första fjärilsciklid. säg gärna vad ni tycker.
här är bilden:

och en till:

Jag tycker iaf han ser ut att vara en riktig avelshanne efter dom andra fjärilsciklider jag sett här på zoopet. ska nog skaffa mig en hona till honom.
jag har även läst att dom brukar vara LITE skygga mend den här killen är alltid framme och visar vem som är färggrannast i tanken. "Punkarn" som vi kallar han kör bort bl.a bågfenscilikderna och t.om ibland diskusarna men viker sig för palleterna.
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite
#21 - 7 september 2009 22:19
Hur går det med fjärilarna? har du fått de att bilda par eller fått de att leka ännu?
#22 - 7 september 2009 22:34
Nubi skrev:
Hur går det med fjärilarna? har du fått de att bilda par eller fått de att leka ännu?

Läs post #15, är lite för trött för att återge det i en resumé nu;)
Kommer att ta tag i det igen med nya krafttag när jag fått iordning på karet de skall gå i riktigt väl!
Hur går det med dina? (För du hade väl också fjärilar eller är jag helt ute och cyklar i nattmössan:))
Bilagor:
#23 - 8 september 2009 03:07
Nope =) har fjärilar :) Tre st. De ska hem till en vän som ska odla på de i sitt odlingslokal :) Finns att läsa på mitt projekttråd :)
Jag lusläste ditt projekttråd lite snabbt måste ja erkänna :)
#24 - 8 september 2009 11:58
De gånger jag haft fjärilsciklider har jag helt enkelt plockat ett eller flera (vuxna/utfärgade)dominanta par/individer i akvarieaffären. De har sedan lätt lekt och fått frisimmande yngel, men eftersom akvariet är i grund och botten ett sällskapsakvarium så har de inte kommit längre. De är ju dessutom ganska kortlivade även med ultimat skötsel, så man får vara medveten om att man kanske måste komplettera då och då...
Skall man odla dessa ( även i grupp!) så krävs det nog att man bara har fjärilar i akvariet....
#25 - 8 september 2009 13:15
tummen skrev:
De gånger jag haft fjärilsciklider har jag helt enkelt plockat ett eller flera (vuxna/utfärgade)dominanta par/individer i akvarieaffären. De har sedan lätt lekt och fått frisimmande yngel, men eftersom akvariet är i grund och botten ett sällskapsakvarium så har de inte kommit längre. De är ju dessutom ganska kortlivade även med ultimat skötsel, så man får vara medveten om att man kanske måste komplettera då och då...

Skall man odla dessa ( även i grupp!) så krävs det nog att man bara har fjärilar i akvariet....

Hur har du gjort med antalet fjärilar som gått i karet? Ett ensamt par eller har du haft flera så de har haft möjlighet att omgruppera sig efter sin tid i affärskaret?
#26 - 8 september 2009 13:29
tummen skrev:

lätt lekt? det var ju verkligen roligt att höra med tanke på hur många ggr det diskuterats att de är svårlekta! :) du har inga vattenvärden från det karet? skulle vara intressant att få reda på det.. bodde det malar med i burken? som sagt, verkligen intressant! :)
#27 - 8 september 2009 13:33
Ja, främst, hur hårt/mjukt vatten har du? med tanke på att du fått frisimmande yngel ett par gånger antar jag att du har mjukt vatten men som sagt, skulle vara intressant att veta:)
#28 - 9 september 2009 13:51
Halloj! Angående antal mm:
Jag har haft mina dels som par, dels som små grupper på upp till 3.3, akvariet är ett sällskapsakvarium med massor av växter, bilbukar, levandefödare, ancistrusar, corydoras och en typ av grenmalar. Vattenvärden har jag ingen som helst aning om, jag kör med Falkenbergsvatten (PH7, mjukt?) direkt från kranen, inga vattenberedningsmedel, men det är ett väl inkört akvarium. När jag inte haft fjärilar(som har lekt flera gånger) i det så har jag haft två olika typer av apistogramma som båda lekt många gånger!

Jag matar dock med många olika typer av foder, fryst; röda mygg, dafnier, artemianauplier, mysis. Torrfoder; flingor, två olika typer av pellets den ena med mycket spirulina. Därtill får de ibland "snabbfrysta" bananflugor....(då rymmer de inte ur akvariet!) Detta kan vara en anledning till att mina fiskar trivs och vill föröka sig! (?)
#29 - 10 september 2009 08:11
tummen skrev:
Halloj! Angående antal mm:

Jag har haft mina dels som par, dels som små grupper på upp till 3.3, akvariet är ett sällskapsakvarium med massor av växter, bilbukar, levandefödare, ancistrusar, corydoras och en typ av grenmalar. Vattenvärden har jag ingen som helst aning om, jag kör med Falkenbergsvatten (PH7, mjukt?) direkt från kranen, inga vattenberedningsmedel, men det är ett väl inkört akvarium. När jag inte haft fjärilar(som har lekt flera gånger) i det så har jag haft två olika typer av apistogramma som båda lekt många gånger!

Jag matar dock med många olika typer av foder, fryst; röda mygg, dafnier, artemianauplier, mysis. Torrfoder; flingor, två olika typer av pellets den ena med mycket spirulina. Därtill får de ibland "snabbfrysta" bananflugor....(då rymmer de inte ur akvariet!) Detta kan vara en anledning till att mina fiskar trivs och vill föröka sig! (?)

Låter som mitt fjärilsprojekt, fast utan bananflugor då!
#30 - 10 september 2009 14:19
Jag måste verkligen skaffa mig ett kar större än 112L innan jag vågar ge mig på ett försök till med dessa underbara fiskar, är så otroligt svårt att inreda ett mindre kar med bra revir och det är dessutom svårt att hålla ett "större" antal när de är tvingade att hålla till så nära varandra.

Annons