Fjärilsciklider.

#1 - 25 december 2008 09:31
Tjenare, jag tänkte skaffa ett mindre simm på 6-8 individer till mitt 620liters kar.

Mikrogeophagus altispinosus

Mikrogeophagus ramirezi

Jag är mest sugen på dessa, går det att blanda dom?
och hur är Fjärilscikliderna mot växter?

mvh//Martin:D
#2 - 25 december 2008 17:29
Det är lugna fiskar bägge två, dock blir Mikrogeophagus altispinosus rätt mycket större och har mindre färger.

jag hade kört enbart med Mikrogeophagus altispinosus eftersom de är lite tåligare och inte lika sönderodlade som de vanliga fjärilarna är.

Vad har du för andra innevänare i karet och hur ser inredningen ut?

edit: fjärilar äter inte växer i normala fall
#3 - 25 december 2008 18:53
Tack för infon samt tipset!

I karet går just nu 6st scalarer (ungdjur) 1st Gibbiceps.

3 stora rötter och lite stenar, på botten har jag rådasand 2-6mm om jag inte minns fel.

Har inte hunnit fått i så mycke växter än men några svärdplantor, java ormbunke och lite andra snabbväxande saker finns.

Tanken är ett välväxt SA akvarium.

Mvh//Martin
#4 - 25 december 2008 21:05
Håller inte riktigt med. Ganska enkelt att få tag på VF ramirezi. Dessa är tom något tåligare och kanske 100ggr snyggare än bolivianerna. Däremot lite svårare att få dem att ta hand om ungar men har du mjukt vatten tycker jag du ska ta dig an utmaningen.
#5 - 25 december 2008 21:51
sme_h skrev:
Håller inte riktigt med. Ganska enkelt att få tag på VF ramirezi. Dessa är tom något tåligare och kanske 100ggr snyggare än bolivianerna. Däremot lite svårare att få dem att ta hand om ungar men har du mjukt vatten tycker jag du ska ta dig an utmaningen.

oki, men i mina delar av landet så har jag aldrig skådat VF

Men klart den mindre varianten är snyggare helt klart, kanske går att ha flera isåfall i ett 620L ?

Edit: VF = Vildfångade exemplar som i detta fallet är tåligare men också rätt mycket dyrare än odlade
#6 - 25 december 2008 22:12
Utfärgade altispinosa är riktigt snygga, har några bilder på lekande par i mitt galleri. Vanliga fjärilar är nog mer kortlivade, även om de är vildfångade och sköts rätt.
#7 - 26 december 2008 07:05
Hur tänker Trådskapare?

vilka har du fastnat för?
#8 - 26 december 2008 07:14
Jag har både VF och svenskodlade M. ramirezi (såklart i olika kar) och jag måste säga att de viltfångade klår de odlade med hästlängder! Robusta, tuffa, fina färger - nu pratar vi inte extrema färger dock utan subtila toner av det mesta och en gul bas. Riktigt läckra är dom, och inte lika "gruffiga" mot varandra som deras odlade släktingar.

//C
#9 - 26 december 2008 09:30
Hur tänker Trådskapare?

vilka har du fastnat för?

jag har fasnat för altispinosus , ska ta och åka till djuraffärn snart, får se om man har några nya firra med sig hem (brukar konstigt nog bli så när jag är där) hehe.:)

//Martin
#10 - 27 december 2008 08:25
jag har fasnat för altispinosus , ska ta och åka till djuraffärn snart, får se om man har några nya firra med sig hem (brukar konstigt nog bli så när jag är där) hehe.:)

//Martin

Hehe:d Då förväntar vi oss bilder inom kort! (ordvits haha!)
#11 - 27 december 2008 08:33
Hehe:d Då förväntar vi oss bilder inom kort! (ordvits haha!)

Haha, ja jag får ordna de så fort jag får hem dom. :D

//Martin

Annons