Fjärilsciklider

#1 - 18 december 2007 19:20
Ska skaffa mig ett nytt akvarium och är sugen på att pröva fjärilsciklider, då akvariumets storlek passar för dem. Men jag har hört att fjärilarna ska vara väldigt känsliga... Är det nån som har erfarenhet av dessa fiskar som kan dela med sig av lite kunskap? Åsså en sak till, går det att ha mer än en hanne i samma akvarium?:p

Tack på förhand! :D
#2 - 18 december 2007 19:48
hej. jag har två fjärlisciklider i mitt 450 och det är nog två hannar , för de slås rätt så mycke. men jag vet inte om dom är så känsliga =/ har inte haft problem med mina iaf !!
#3 - 18 december 2007 19:59
Vi hade några fjärilar i vårt 240 literskar men tyvärr dog de en efter en. Vi märkte efter mycket mätande och läsande att det var kh som var för lågt. Fjärliar vill ha stabilt pH och kh stabiliserar det. Eftersom nästan inget kh fanns, åkte pH-nivån upp och ner i karet och hade ihjäl dem.

Vi har fått rätt på det nu och har ett glatt par som simmar runt och bossar med scalarerna.
#4 - 20 december 2007 16:16
okej.. Är det någon som har erfarenhet av fjärilarnas lek? Är det lätt att få dem att leka? :p
#5 - 20 december 2007 16:20
VictoriaR skrev:
Vi hade några fjärilar i vårt 240 literskar men tyvärr dog de en efter en. Vi märkte efter mycket mätande och läsande att det var kh som var för lågt. Fjärliar vill ha stabilt pH och kh stabiliserar det. Eftersom nästan inget kh fanns, åkte pH-nivån upp och ner i karet och hade ihjäl dem.

Vi har fått rätt på det nu och har ett glatt par som simmar runt och bossar med scalarerna.

hur får man högt kh utan att ändra ph då?

Annons