Fjärilsciklider

#1 - 3 januari 2006 12:26
Tro det eller ej....kom hem från akvariebutiken med 8 fjärilar igår eftermiddag och 5 timmar senare så lekte det ena paret,men till min sorg så blev äggen uppätna av en av mina blå ciklider inatt.Har hört att det kan vara svårt att få dessa fina fiskar att leka och det var därför jag blev så förvånad.
Har någon annan också råkat ut för det?

Janne
#2 - 3 januari 2006 12:33
Dom är lätta att få att leka, svårighetern brukar vara att inte få rommen/nykläckta ynglen uppätna. Ofta är det honan som äter upp rommen.
#3 - 3 januari 2006 12:39
Men äter honan upp rommen fler gånger än kanske den första gången de lekt,det händer ju att flera fiskarter käkar upp rommen första gången. Fast i vid detta tillfället så vaktade båda föräldrarna rommen tills jag släkte akvariet,sen såg jag att det var min blå ciklid som käkade för glatta livet. De jagade till och med bort den största fisken jag har,helt imponerande med tanke på att de är så små.
#4 - 3 januari 2006 19:36
Grattis till leken! Men om du ska få behålla några romkorn får du nog separera fjärilarna från de "blå".....
#5 - 4 januari 2006 08:11
Grattis till leken.
Mina lekte igår, vilket var nio dagar efter inköpet. Romen var kvar imorse så än finns det hopp att det blir yngel, även om chansen är liten.

Annons