Jag har också tänkt att starta ett nytt akvarie på 60 liter där jag tänkt ha mina 4 fjärilsciklider som jag just nu har i ett 105liters med mer fiskar. Det är en hane och 3 honor, men det verkar inte som om honorna är något leksugna, för det är alltid hanen som jagar honorna och då blir honorna bleka och rädda.. Jag har haft fjärilscikliderna i ungefär 2-3 månader, och i början verkade det precis som om dom skulle leka, för hanen och en hona höll på i ena hörnet av akvariet och grävde gropar, och honan hade fin röd buk, och så stack det ut ett äggläggningsrör, men det verkade inte som om det blev någon lek, och efter det har dom inte vågat sig på det igen, kan det bero på att dom är stressade av alla andra fiskar?
i det akvariet jag har tänkt att starta nu tänkte jag ha dessa 4 fjärilsciklider och 2 ancistrus, tror ni det kan funka bättre för att få lek?
Precis så e det för mej med!!
Jag hade problem igår för jag trodde dom bråka(hane, hane eller hona, hona) men sen fick jag experthjälp och det löst sig det var hane, hona!
då förstog jag allt: Hanen är könsmogen men inte honan(hona är typ 2 cm mindre)