Fjärilsciklider?

#1 - 2 december 2003 15:55
Hejsan!
Jag har äntligen köpt mitt första akvarium :) Det blev ganska litet, 50 l, men det får räcka nu i början..
Har funderat på fiskar till detta, undrar om akvariet är för litet för ett par fjärilsciklider (det är 60 cm långt, men som sagt bara 50l)
Annars hade jag tänkt mig
- 6 st metallpansarmalar
- några ancistrus (tills de blir vuxna, då får jag skänka bort dem)
- ett stim på ca 10 st tetror tex neon
- tre guppy/platy/black molly eller liknande
- ev. två stycken fjärilsciklider (eller någon annan lite större rolig fisk)
Låter det här bra? Är det för många fiskar? Finns det några alternativ till fjärilscikliderna som kanske skulle passa bättre?
#2 - 2 december 2003 18:17
Ursprungligen skickat av Kattis

Hejsan!

Jag har äntligen köpt mitt första akvarium :) Det blev ganska litet, 50 l, men det får räcka nu i början..

Har funderat på fiskar till detta, undrar om akvariet är för litet för ett par fjärilsciklider (det är 60 cm långt, men som sagt bara 50l)

Annars hade jag tänkt mig

- 6 st metallpansarmalar

- några ancistrus (tills de blir vuxna, då får jag skänka bort dem)

- ett stim på ca 10 st tetror tex neon

- tre guppy/platy/black molly eller liknande

- ev. två stycken fjärilsciklider (eller någon annan lite större rolig fisk)

Låter det här bra? Är det för många fiskar? Finns det några alternativ till fjärilscikliderna som kanske skulle passa bättre?

fjärilsciklider och guppy/molly/platy skiljer sig avseendet vattenkrav. fjärilscikliderna vill ha svagt surt vatten och guppys hårt vatten. mollys vill dessutom ofta ha brackvatten för att trivas.
m a o är f-cikl o dessa fiskar ingen bra kombination. dessutom blir det lite för många fiskar i detta akvarium.
jag föreslår att du kollar upp några arter som har ungefär samma krav på miljö så blir det lättare att lyckas. läs även en del om vattenbyten o sånt.

Annons