Fjärilsciklider ?

#1 - 26 juni 2003 08:09
Någon som har bra erfarenhet av Fjärilsciklider.
Är ev på gång och skaffa, men många säger ju att
de lever högst ett halvår och att de är jättekänsliga.
#2 - 26 juni 2003 08:18
Hart man bara ett välfungerande akvarium med stabila vattenvärden så ser jag inga problem med den, mitt par har alltid mått bra och hävdar sig bra mot Större apistogrammas och skalarer.
#3 - 26 juni 2003 08:24
Tja!
jag har haft fjärilsciklider i snart ett år och det är med blandad framgång.

jag har hafft två två hanar unbder den tiden men båda har dött. Honan har dock överleft båda hanarna.
Min teori till att hanarna har dött är "dåligt" vatten. de har nämligen dött då jag inte kunnat byta vatten regelbundet. Fjärilscikliderna vil ju nämligen att man ofta gör lite vattenbyte.

Fjärilscikliderna är ju lättlekta av sig oxå och jag ahr fått honan att leka med båda hanarna men utan yngel som resultat.(tyvär!!)

Jag ahr hållt mina fjärilsciklider i både sällskaps karet och för sig själva.

Jag skulle inte påstå att det är så JÄTTE känsliga och min hona har ju left i snart 1år hos mig så jag tror att det där varierar väldigt väldigt mkt!
kan ju bero på hur hårt framavlade de är av uppfödadren.
Uppfödarna är ju säkert olika "måna" om att få fram bra fiskar... och inte bara få fram de starkaste färgerna..

vet inte om du blev nöjd med svaret men om du undrar över nå mer är det bara å fråge!

=)

#4 - 26 juni 2003 08:47
De kan alltså hävda sig mot Scalarer och Apistogramma??
Har 4 Scalarer och 2 A. Borelli, 3 st A. Cacatoides.

Akvariet är på 275 liter..
#5 - 26 juni 2003 08:57
Joda dom har inga problem, mitt kar är 340L men 70CM högt så det ger ju endå en rätt begränsad botten yta men det funkar utan problem. Apisotgrammorna bråkar mest inbördes och tittar knappt åt fjärilarna samma sak med skalarerna (som dock får en del spö utav apistogrammorna)

Trots att alla säger att fjärilarna ska va så lugna så slåss dom bra vid matning och får alltid mer en sin del och när hanen bestämmer sig för ett revir ja då kommer ingen i närheten. Så bara dom trivs tycker jag dom kan stå upp för sig själva.

Sedan jag började varva räkmixen med fryst mysis så har dom också färgat ut mycket bättre.
#6 - 26 juni 2003 09:04
gosatta

tja!
kan du ge mig ditt recept på räkmix? hur går du till väga när du gör det..?
har hört att det ska vara svårt att få rätt hålfasthet...

#7 - 26 juni 2003 09:06
förreste.. jag hadde fjärilsciklider och kampfiskar i samma kar.. kampfisken gjorde ett men ack så stort misstag.. han gick på fjärilsciklid honan.... han fick rätt bra med spö av f.ciklid hanen sen. =)

de är rätt duktiga på att bli farliga när det behövs =)
#8 - 26 juni 2003 09:06
Jag har fjärillar med paletter och det går bra.
Skal man få dom at leka och få yngel, tror jag man måste ha
surt vatten (lav Ph)

Annars er dom först framme vid matning og aldri redd når jag greiar
nedi akvariet, rolig liten fisk.
Jag bytter 20-30% vatten varje vecka.

#9 - 26 juni 2003 09:11
Link: Jag kör på det lata sättet jag köper min räkmix =) .. Inehåller räkor ärtor spirulina (eller vad det heter) och verkar som om det är ihopp satt med lite gelatin, hur nöjd som helst med det iaf. Löser inte upp sig för fem öre utan bryts i bra bitar när fiskarna käkar på det, kör med det till mina endlers yngel också.

Nu kommer jag itne ihåg vad mixen hette men är nån lirare i hässelby som gör det om jag inte kommer ihåg helt fel köpt på akvarielagret.

#10 - 26 juni 2003 10:06
gosatta: ok =) hehe latmask! men det kanske är lika bra att köpa färdiggjort. är det dyrt i gämförelse med vanligt flingfoder som mina fiskar annars får?
#11 - 26 juni 2003 10:53
ingen aning, jag har aldrig använt flingfoder. Använder små flytpellets till bilbukar när jag hade sånna annars kör jag alltid på fryst/levande foder. En kaka kostar väl en 30 40:- kanske? och räcker. . ja minst en månad eller två iaf så ekonomiskt sätt så är det ju ingenting
#12 - 26 juni 2003 11:25
det låter ju riktigt billigt.... har tänkt göra räkmixen skälv men då är det väll lika bra att köpa den ist.

var ligger akvarielagret? är det i bromma?`
kan du adressen dit? har redan tidigarre velat åka dit men inte hittat.

=)
#13 - 26 juni 2003 11:41
Lövåsvägen 40 ligger dom på, det är typ mitt imellan stora mossen och abrahamsberg om man kommer med tunnelbanan, dom har en bra karta på www.akvarielagret.se, det är väl långt6 ifrån svergies billigaste butik men då har dom istället riktigt stort utbud av det mesta..
#14 - 11 juli 2003 20:24
Jag köpte fyra fjärilsciklider för ett par veckor sedan. En dog efter två dagar, en annan efter knappt en vecka. De andra bildade ett par och verkade vara på gång att leka, men nu har honans en öga börjat se konstigt ut. Det ser ut att vilja ploppa ur ögonhålan. Suck. Känsligaste fisk jag haft. Dom har gått tillsammans med två black mollys och sex neontetror i ett 40-liters karantänakvarium.
#15 - 11 juli 2003 20:41
De fjärilar som gosatta har nu är riktiga praktexemplar inköpta på akvarieleasing, hanen i "paret?" är rabiat och tog halva mitt 576L som revir och hadde som hobby att jaga mina chokladciklider, rätt lustigt när en 3½cm fisk jagar en 20cm fet fisk på flykten. Han gillade även att attackera min hand om jag var nere å rotade.

Ja så ja lät gosatta ta honom :D

Det verkar dock svårt att hitta lika fina fjärilar som de, allt annat jag sett under senaste året har bleknat i jämförelse (pun intended) Jag köpte ett annat par någon vecka innan på en annan butik, de var inte alls lika fina och de har även avlidit sen länge.

Det spekuleras väll att de lider svårt av genetiska fel pga inavel. Därav deras ökända känslighet.
#16 - 11 juli 2003 20:57
Som sagt så är nog inaveln orsak till att dom är så känsliga. För drygt 15 år sedan när jag hade akvarium för första gången så hade jag en kompis som hade fjärlisciklider och dom var då relativt tåliga och lätta att få yngel av.

Någon som har någon erfarenhet av VF fjärilar?
#17 - 12 juli 2003 01:12
I mitt stora kar går 1 par som stortrivs.....
Men de ser som sagt var lite skumt ut när hanen jagar bort mina stora scalarer o brasilianska jordätare.....
De går nog ihop med de mesta som inte e allt för rovgirigt.....
Mina e 5 cm stora o jagar bort scalarer o jordätare som e runt 12-16 cm.....
#18 - 22 juli 2003 20:02
Nu har alla mina fjärilsciklidet dött. Tre av okända orsaker och en av någon slags tumör på ögat. Alla andra fiskar är hur pigga som helst. Suck.

Annons