Fjärilsciklid tappar färgen!

#1 - 5 december 2006 21:27
Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig med en förklaring?
Jag ska ta det från början. Har tills i dag haft fyra stycken Fjärilsciklider, två honor och två hanar som bildat par. När jag kom hem från jobbet i dag så var ena honan död!:(
Den hannen son tidigare "polat ihop" med henne var aldeles blek och ville varken äta eller simma runt som den gjort tidigare.
Den andra hanen är på honom hela tiden och jagar runt honom i karet. Han har dock en liten fristad i ett av hörnen där han får vara relativt för sig själv. Nu är det så att när "änklingen" får vara ifred så är han så fin. Färgerna är helt otroligt vackra. Men så fort den andra hanen kommer nära och börjar visa sin agressivitet så tappar han helt och hållet färgerna och blir bara guldassig. Är detta normalt beteende? Vad kan jag göra för att notverka detta. Tror ni att det löser sig om jag skaffar några honor till eller måste jag helt enkelt separera dessa två hannnar från varandra?

Tacksam för alla svar!

// Jim!
#2 - 6 december 2006 21:16
Är det ingen som har någon aning alls?
Får väl ta och separera de två tills dess jag får tid att åka och köpa några honor till.
#3 - 23 december 2006 16:57
Samma med mina honor

Hjesan hejsan!:)

Jag tror att han tappar färgen eftersom han visar sig undelägsen... Jag har en honom som varit ensam i akvariet en tid, idag köpte jag nya kompisar till henne, två hanar och en hona. det varkar som min gamla hona parat ihop sig redan med den största nya hannen.. men hon jagar den nya honan som svarar med att blekna och göra sig liten..

Min hypotes är att de gör så för att visa sig underlägsna.

Lycka till med världens finaste fiskar!:p

Annons