Fjärilsciklid -sjuk - hjälp!!

#1 - 27 januari 2007 11:35
Hej!

Fjärilscikliden jag fick för en vecka sedan verkar vara sjuk. Den simmar lite snett och har en ca 1mm utstående vit/grå utbuktning bakom ena gälen vid främre fenan. Vad kan det vara, vad ska jag göra???

Alla andra fiskar mår fint och de och hon äter som galningar!!

:confused: Hjälp!!
#2 - 27 januari 2007 11:35
Jag har inget annat kar att stoppa henne i!!
#3 - 27 januari 2007 16:13
Jag vet inte vad det är men min ena fick så också några dagar efter flytten hem till mig.
Testade aldrig att behandla, och kanske en vecka senare så dog den.
#4 - 27 januari 2007 17:28
det kan vara fisk tuberkulos. det finns inget att göra då. jag hade en fjärilsciklid och den hade tuberkulos och affären där jag köpte den ifrån erbjöd mig en ny gratis. om du vill ha en ny kan du nog få det av affären. lycka till.

jackisen
#5 - 28 januari 2007 10:08
Den blev tyvärr sämre. Simmade snett, hade utfällda gälar, jobbigt att andas och den lilla utväxten var kvar. Jag brukar alltid hoppas in i det sista men hittils har de som blivit riktigt sjuka ibland bättrat sig men sen dött till slut. Pappa kom och hälsade på och sa att det var kört så han tog bort den. Det var nog det bästa för den hade aldrig klarat sig, men man blir ju deppig ändå [:(]

Men fjärilar ska ju vara väldigt känsliga... börjar fundera på vilka sorter jag igentligen ska hålla mig till. Grönlingarna och kardinalstimmet ska vara kvar. Men sen är frågan om jag ska satsa på någon livligare/tåligare fisk som kanske matchar grönlingarna bättre än dvärggurami och fjärilsciklid... :confused: Med dessa är ju sååå fina....

Annons