Fjärilsciklid + räka

#1 - 6 september 2006 10:05
Finns det någon chans att dvärgräkor (2-3 cm) skulle klara sig om de går tillsammans med fjärilsciklider, Mikrogeophagus ramirezi? Om ev. räkyngel skulle bli fiskmat kan jag ta men de vuxna får gärna överleva.

Jag har ingen av sorterna ännu men viljan finns att ha båda dessa i mitt akvarie. Dock vill jag inte att räkorna bara blir dyrt foder...
#2 - 6 september 2006 11:18
Har haft fjärilsciklider tillsammans med med räkor utan några problem. De flesta fiskar brukar vara intresserade av räkornas antenner till en början med det brukar gå över. Däremot har jag varit med om att räkorna blivit uppätna av t ex geophagus brasilensis
#3 - 6 september 2006 15:25
Jag har bolivianska fjärilar tillsammans med ett gäng amanoräkor och det fungerar hur bra som helst!
Bolivianerna var väldigt nyfikna i början men nu, efter 3 dagar bryr dom sig inte..

Dock är jag rädd att amanosarna blir scalarmat om 2 veckor..

/Hans
#4 - 6 september 2006 20:47
Jag hade tänkt att ha Crystal Red eller Körsbärsräkor som blir aningen mindre än Amanos men jag hoppas era svar ändå stämmer. Tack ska ni ha!
#5 - 6 september 2006 20:51
Det varierar på hur sugna fjärilscikliderna är :).Men om dom e runt 3 cm så kan det nog fungera.Se till att växter som ex javamossa så att dom kan söka skydd om det skulle behövas ex om fjärilscikliderna skulle få för sig att leka o det är ju inte så ovanligt.Fin sand till fjärilckiklider e rekommenderat eftersom dom gräver (jordätare) en del.

Annons