Fjärilsciklid olycklig änka.

#1 - 29 augusti 2003 02:35
Hej , har ett sällskapsakvarium med praecox , neontetra , en mal två små dvärggurami och hade två fjärilsciklider.

Vid ett vattenbyte tappade ena fjärilscikliden färgen och vart blek och var risig en hel dag , dog sedan under natten.
Honan av fjärilscikliden överlevde dock , samt alla andra fiskar , alla verkar pigga och välmående men ciklidhonan verkar nu apatisk och simmar mestadels omkring i ett hörn....
Jag tycker mycket synd om henne och undrar om det vore bra att införskaffa en fjärilsciklidhanne till henne ?

Min sambo tycker att även hon är lite blek och tror att det inte är någo n idee att skaffa en hanne då hon "säkert också dör snart" :-(

temperaturen är 25.2 grader och ph 6.8

Någon erfaren ciklidhålalre som har något råd ?
Vill absolut inte att den stackars honan skall dö eller behöva vara ensam... då cikliderna var ett par så tydde de sig till varandra och "umgicks".
#2 - 29 augusti 2003 05:39
Hej.

Har nyligen själv börjat med fjärlisciklider, charmiga små rackare ju.
Skaffa en till hona samt en till hane.
Jag har minst 2 honor på varje hane, vilket verkar funka väldans bra.
I samma kar så går det även några kakaduaciklider samt 2 st ancistrusar.
#3 - 29 augusti 2003 06:35
jag skulle allafall testa att köpa en till fjärilsciklid. Det är ju dumt att låta den andra dö.
MVH Jimmy
#4 - 29 augusti 2003 07:41
Fjärilscikliden är parbildande så det finns ingen anledning att ha flera honor på varje hanne.
#5 - 29 augusti 2003 07:48
Jag har haft fjärilsciklider och ska göra det igen. min första hona acepterade alla 3hanar och lekte med alla.. hanarna verkar mer känsliga eftersom det gick 3hanar på en hona om man ska utycka sig klumpigt.
Skaffa par inte en hane och två honor eller fler..
#6 - 29 augusti 2003 08:24
Ska nog förtydlga, jag har fler honor per hane just nu då det är unga fiskar som det handlar om och de håller på att para ut sig. Fler hanar kommer att tillkomma så fort som jag hittat fina exemplar av dessa.
#7 - 29 augusti 2003 08:26
=) låter bra!
#8 - 29 augusti 2003 13:13
Har man flera hanar till en hona, kan det enl Jörg Vierke Dvärgciklider 1980, bli så att
honan leker av med flera hanar.

#9 - 29 augusti 2003 13:20
honan leker av med fler hanar? det va nånting nytt det..
#10 - 30 augusti 2003 03:08
Köpte en fjärilsciklidhanne och stoppade i.
cikliderna vart ett par direkt och honan har nu fått tillbaka sin färg och ser inte blek ut längre.
De verkar trivas och simmar omkring och umgås mest helatiden.

Annons